به گونه ای که بنگاهها دیگر نمی توانند تنها به فکر بالا بردن سودخود باشند زیرا آنها غیر از مالکان و سهام دارانشان، ذینفعان دیگری هم دارند که منافع آنها را نیز باید در نظر بگیرند. اقدامهایی که برای راضی کردن این ذینفعان صورت میگیرد، به حوزه مسئولیت اجتماعی سازمان مرتبط است.
فعالیت در حوزه مسئولیت اجتماعی به دنبال سه هدف همزمان است: حرکت طبق انتظارات جامعه، کمینه کردن یا حذف اثرات منفی بر محیط زیست و در عین حال جلوگیری از آسیب دیدن اقتصادی شرکت.
شرکتهای نفتی که در دو قرن اخیر نقش قابل توجهی در اقتصاد جهان ایفا کرده است، به واسطه عملکرد خود یکی از حوزه های مورد توجه محققان این حوزه هستند چرا که استخراج منابع نفت و گاز دارای تبعات بزرگ اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و محیط زیستی است. از این رو اهمیت CSR برای شرکتهای نفتی نسبت به سایر صنایع، دو چندان است.
در این میان شرکتهای چند ملیتی نفتی از طرف جوامع و سازمانها بیشتر تحت فشار هستند تا به مسئولیتهای فراقانونی خود توجه داشته باشند.
شرکتهای بزرگی در سطح بین المللی پرچمدار مسئولیت اجتماعی هستند و بسته به نوع کشور محل فعالیت و زمان اقدامهای مختلفی را در این حوزه انجام می دهند.
مقاله «شرکتهای بین المللی نفتی و مسئولیت اجتماعی با نگاهی موردی به ایران» در صدد است تا ظرفیتهای صنایع نفت و گاز در راستای ایفای نقش در فعالیتهای مربوط به حوزه CSR را بیان کند و مزایای فعالیتهای اجتماعی داوطلبانه شرکتهای نفتی برای جامعه را نیز مشخص کند.
نظر شما