به گزارش خبرنگار شانا، دوم فروردین ماه سال 1394 چاه شماره 5 سکوی A فاز 13 در تصادف با شناور 50 هزار تنی سنگاپوری دچار حادثه شدیدی شد که بلافاصله پس از وقوع این اتفاق عملیات مهار این چاه آغاز و اسفندماه همان سال نیز مهار شد.
پیام معتمد، سرپرست طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی درباره مهار شماره 5 سکوی 13A پارس جنوبی گفت: این عملیات به دلیل پیچیدگی و فناوری بالا و شرایط اجرا بر اساس رویهها و دستورعملهای دقیق فنی و ایمنی به عنوان یکی از طرحهای برتر کشور در زمینه فناوری دریایی، موفق به دریافت لوح تقدیر، نشان افتخار و جایزه نقدی این جشنواره شد.
وی به همکاری واحدهای ستادی شرکت نفت و گاز پارس شامل مهندسی نفت و گاز، HSE و مدیریت مهندسی و ساختمان در کنار شرکتهای پتروپایدار ایرانیان و پتروگوهر فراساحل کیش به عنوان بازوهای اجرایی عملیات تحت مدیریت کارفرمای طرح فاز ۱۳ اشاره کرد و دلیل اصلی موفقیت آن را حاکم بودن روح کار گروهی بر روند اجرای این طرح دانست.
معتمد به چگونگی حادثه و نحوه اجرای عملیات چاه فعال پرداخت و با اشاره به پیشرو بودن حفاری سکوی A فاز 13 با پیشرفت 91 درصدی در میان همه پروژههای 35 ماهه در زمان تصادف، یادآور شد: متاسفانه دوم فروردین سال 94 با برخورد کشتی نفتکش سنگاپوری به سکوی 13A، قسمت عمده ای از این سازه دریایی و کلیه چاه های موجود در آن به زیر آب رفتند.
وی ادامه داد: در زمان حادثه در سکوی مذکور 11 حلقه چاه شامل 3 حلقه لوله راهنما، 7 حلقه چاه حفاری شده در بخش مخزنی بدون عملیات مشبک کاری و یک حلقه چاه مشبک کاری شده و حاوی گاز وجود داشت.
سرپرست طرح توسعه فاز 13 ادامه داد: عملیات احیای موقعیت A فاز ۱۳ با جدیت کامل در دست اقدام بوده و در حال حاضر عملیات آوار برداری در آبهای خلیج فارس با نظارت کامل کارفرما و با هزینه بیمه در حال انجام است.
براساس گزارش شرکت نفت وگاز پارس، معتمد ادامه داد: به پیشنهاد طرح توسعه فاز 13 و موافقت مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، جایزه نقدی این عنوان به موسسه خیریه محک برای کمک به کودکان سرطانی اختصاص یافت.
نظر شما