هشدار ایران نسبت به قاچاق سوخت از سوی ناوگان ترانزیتی ترکیه

مدیرکل ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: اتحادیه کامیون‌داران ترک در حال سیاست گذاری برای رسیدن به بازارهای آسیای میانه است و کامیون‌های ترک می‌خواهند از سوخت ارزان ایران برای رسیدن به کشورهای آسیای میانه استفاده کنند و ایران بیش از این زیر بار تحمل این وضعیت نمی‌رود.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست مشترک همکاری‌های حمل‌ونقل جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه با حضور محمدجواد عطرچیان، مدیرکل ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و سائلیم ایلچی اوغلو، مدیرکل راهداری وزارت ترابری، دریانوردی و ارتباطات و هیئت همراه وی، در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

محمدجواد عطرچیان در این جلسه با انتقاد از ادامه قاچاق سوخت ازسوی کامیون‌های ترانزیتی ترکیه و نپذیرفتن آن از سوی طرف ترک، گفت: دو طرف باید اراده‌ای قوی برای حل مشکلات حمل و نقلی داشته باشند.

وی با اعلام این‌که ما از طرف ایران این آمادگی را داریم که همه مسائل حمل و نقل جاده‌ای را با طرف ترک حل و فصل کنیم، گفت: خواهان این هستیم که این توافق‎ها در یک فضای رضایتمندانه باشد.

عطرچیان با بیان این‌که متاسفانه در بیشتر مذاکرات درخواست‌های طرف ترکیه نوعی زیاده خواهی و شامل امتیازات نابجایی است‌، گفت: در ژانویه ۲۰۱۵ توافقنامه‌ای بین محمود واعظی وزیر ارتباطات و همتای ترک در باره سوخت امضا شد که این موافقتنامه از روز اجرا توسط طرف ترکیه نقض شد. بر اساس این توافقنامه قرار بود کامیون‌های ترانزیتی ترکیه با سوخت کافی به ایران بیایند. این امتیازی بزرگ بود که طرف ایرانی به طرف ترک داد اما تقریبا ازهمان ابتدا کامیون‌های مذکور در ایران سوخت‌گیری می‌کردند.

 مدیرکل ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزود: ایران با هدف برقراری مناسبات بهتر با ترکیه، سعی کرد ادعای خود را اثبات کند و برای همین فهرستی از 500 کامیون ترک با دست خط رانندگان کامیون‌ها که اعتراف به انجام قاچاق سوخت کردند تهیه شده است.

عطرچیان با بیان این‌که فهرست قاچاق به طرف ترک ارائه شده است، گفت: ادامه این وضعیت باعث شد توافقنامه دوجانبه واعظی و همتای ترک وی نقض شود.

وی ادامه داد: اتحادیه کامیون‌داران ترک درحال سیاست‌گذاری برای رسیدن به بازارهای آسیای میانه هستند و کامیون‌های ترک می‌خواهند از سوخت ارزان ایران برای رسیدن به کشورهای آسیای میانه استفاده کنند و ایران بیش از این این وضع را قبول نمی‌کند.

به گفته عطرچیان، مشکل اصلی در روابط حمل و نقلی ترکیه و ایران، کامیون های ترانزیتی ترکیه است که باید سوخت خود را از ترکیه بیاورند و سوخت کافی برای عبور از ایران داشته باشند اما عملا این اتفاق نیفتاده است.

ایران از اصرار قاچاق سوخت کامیون‌های ترک دست بردارد

در ادامه این نشست سائلیم ایلچی اوغلو، مدیرکل راهداری وزارت ترابری ترکیه گفت: ایران و ترکیه باید تلاش نمایند تا از این تاریخ صفحه جدیدی که برازنده روابط ترکیه و ایران است باز شود. ضمن اینکه ترکیه هم تاکید دارد که روابط جدید باید بر مبنای منافع مشترک و عمل متقابل باشد.

وی با ادعای اینکه ترکیه هیچ امتیازی از طرف ایرانی نخواسته است، گفت: ما لفظ قاچاق سوخت را برای سوختی که داخل باک کامیون‌ها است مناسب نمی‌دانیم و خواهان آن هستیم ایران هم دست از اصرار مبنی بر قاچاق از سوی کامیون‌های ترک بردارد.

اوغلو ادامه داد: دریافت مابه التفاوت قیمت سوخت متاسفانه در ایران درحال اجرا است اما ما در هیچ یک از کشورهای اطراف مالیاتی تحت عنوان مابه التفاوت قیمت سوخت نمی‌بینیم که دریافت شود. با این حال هر پیشنهادی را که ایران بخواهد امضا می‌کنیم و تنها شرط ما این است که روند مشابهی را در ترکیه نسبت به کامیون‌های ایرانی اعمال کنیم.

کد خبر 274535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =