به گزارش پایگاه خبری پلاتس، مؤسسه وسل ولیو اعلام کرد: در پی پایان تحریمها، بازیگران جدیدی به بازارهای جهانی نفت خام اضافه شده اند.
برآورد می شود که در سال 2016 میلادی ایران در مجموع 21 محموله به فرانسه صادر کرده باشد و هر یک از کشورهای ایتالیا، یونان و اسپانیا به ترتیب 15، 14 و 13 محموله نفت از ایران دریافت کرده باشند.
در سال 2012 میلادی اتحادیه اروپا واردات نفت از ایران را ممنوع و همچنین محموله های نفتی ایران را بدون توجه به مقصد آنها، از بیمه حمایت و غرامت محروم کرد؛ این تحریمها در ژانویه سال 2016 میلادی لغو شدند.
پیش از تحریمها، نفتکشهای محدودی می توانستند به انتقال نفت ایران بپردازند. هند اجازه می داد نفتکشهای ایرانی با استفاده از بیمه داخلی، محمولههای نفتی را به این کشور منتقل کنند.
چین برای واردات نفت از ایران از نفتکشهای چینی استفاده می کرد. ژاپن برای محموله های نفتی ایران، بیمه دولتی ارائه می کرد؛ کره جنوبی و تایوان نیز محموله های نفت ایران را در قالب قراردادهای CFR (هزینه و کرایه حمل تا مقصد) خریداری می کردند.
وسل ولیو اعلام کرد: اکنون مجموع شرکتهای کشتیرانی که نفت خام ایران را حمل می کنند، تغییری خیرهکننده داشته است و شرکتهای یونانی و بلژیکی را شامل میشود.
در گزارش این مؤسسه آمده است: ورود شرکت های یونانی سبب شده است نقش نفتکشهای سوئزمکس عازم از ایران در سال 2016 میلادی به 81 مورد برسد، در حالی که این رقم در سال 2015 میلادی تنها 15 مورد بود.
طبق اعلام منابع تجاری، در ماه گذشته میلادی، تو محموله نفت خام سبک و سنگین ایران با دو نفتکش غولپیکر با نامهای هیوج و اسنو در بندر روتردام هلند به شرکت شل تحویل داده شدند.
در ماه ژانویه امسال، بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، اعلام کرد که این کشور روزانه سه میلیون و 900 هزار بشکه نفت تولید میکند و پیش از پایان امسال، این رقم به چهار میلیون بشکه در روز می رسد که نشان دهنده بازگشت تولید این کشور به سطح پیش از آغاز تحریم ها در سال 2012 میلادی است.
طبق اعلام این مؤسسه، مجموع محمولههای دریایی نفت ایران از 66 مورد در سال 2012 میلادی و 277 مورد در سال 2015 میلادی به 563 مورد در سال 2016 میلادی افزایش یافت.
نظر شما