به گزارش شانا، طبق اعلام دستاندرکاران طرح در شرکت نفت فلات قاره ایران، سکوی مسکونی Fyb و سکوی سرچاهی F18 در نیمه نخست امسال در میدان مشترک فروزان نصب و راهاندازی میشوند. جزئیات بیشتری از این فرآیند را در حاشیه مراسم در گفتوگو با عبدالحمید اسفندیارپور، معاون مدیرعامل و مدیر مهندسی و ساختمان شرکت نفت فلات قاره ایران جویا شدیم که متن آن به شرح زیر است:
آقای مهندس؛ درباره ترتیب بارگیری، نصب و راهاندازی این سازهها توضیح دهید.
همانطور که شاهد بودید، عملیات بارگیری جکت سکوی مسکونی جدید میدان فروزان (Fyb) روز چهارشنبه (13 اردیبهشت) آغاز شد. این جکت ظرف یکماه و نیم تا 2 ماه آینده در محل خود در کنار سکوی بهرهبرداری Fz فروزان نصب و پایهکوبی میشود. جکت و سپس تاپساید سکوی F18 هم که تکمیل و آماده است، پس از استقرار نسبی جکت Fyb، به ترتیب بارگیری و نصب میشوند. چون عملیات بارگیری و نصب سازهها همزمان نیست و با فاصله انجام میشود، پیشبینی میکنیم حداکثر تا پایان مردادماه امسال، هر سه سازه در موقعیت خود نصب شوند.
تاپساید سکوی Fyb از کجا بارگیری میشود؟
تاپساید Fyb ساخته و تکمیل شده و هم اکنون در بوشهر است. پس از نصب جکت و ظرف 2 ماه آینده، این عرشه مسکونی هم به سمت فروزان آغاز به حرکت میکند. اهمیت این سکوی مسکونی، نه تنها از این حیث است که مشکل جا و سکونت کارکنان فروزان حل میشود، بلکه اتاق کنترل نیز که در سکوی مسکونی قرار دارد و بسیار حائز اهمیت است، به روز خواهد شد.
با توجه به نصب سکوی F18 ظرف چند ماه آینده، پس میتوانیم امسال منتظر افزایش تولید میدان فروزان باشیم؟
بله. با نصب سکو و آغاز بهکار دکل حفاری، افزایش تولید در میدان فروزان امسال آغاز و به تدریج با تکمیل حفاری چاهها به 12 هزار بشکه در روز می رسد.
آقای بورد درباره اخذ مجوز حدود 2 میلیارد دلار سرمایه برای طرحهای شرکت نفت فلات قاره ایران با استفاده از ظرفیتهای ماده 12 صحبت کردند. آیا در بستههای کاری مرتبط با این طرح، فروزان هم دیده شده است؟
بله. پس از نصب سکوی Fyb و F18، سکوی F19 ساخته و نصب خواهد شد که تامین آن در همین بستههای کاری دیده شده است. این نکته را هم بگویم که F18 و F19، هر دو سکوهای اقماری سکوی بهره برداری Fx فروزان به شمار میروند.
آماده سازی سکوی F18 با چه میزان اعتباری انجام شد؟
برای ساخت این سکو مشتمل بر جکت و تاپساید و با احتساب کابلها و خطوط لوله و ... حدود 43 میلیون یورو اعتبار درنظر گرفته شده است. وزن پایه سکو با در نظر گرفتن شمعها و سایر قسمتها حدود 2 هزار تن و وزن عرشه آن، هزار و 85 تن است که با همکاری شرکت IGC و شرکت پارس فراگام در یارد این شرکتها در قشم ساخته شد.
اگر فروزان میدان فراساحلی غیرمشترک بود، صرف این میزان اعتبارات برای تولید روزانه 12 هزار بشکه توجیه اقتصادی کافی داشت؟
بله. بدون شک توجیه اقتصادی داشت. مطالعات همکاران برنامهریزی و سرمایهگذاری نشان می دهد با احتساب تنها 50 درصد درآمدهای میدان، کل اعتبار صرف شده حداکثر ظرف سه سال بازمی گردد. البته بستگی دارد از کدام دریچه به قضیه نگاه کنیم. اگر با در نظر گرفتن سهم 14.5 درصدی نفت به این هزینهکردها نگاه کنیم، بسیاری از طرحهای دریایی به سختی توجیه اقتصادی پیدا می کنند؛ اما اگر از بُعد ملی نگاه کنیم، حتما صرفه اقتصادی دارد.
توسعه فروزان بسیار زمانبر شد. اگر بخواهید از مهمترین چالشهای این طرح نام ببرید، به چه مواردی اشاره میکنید؟
همانطور که میدانید توسعه فروزان به شکل بیع متقابل واگذار شده بود که شرکت پیمانکار ایرانی طرح به دلیل مشکلاتی که داشت از پروژه کنار کشید و طرح از حالت بیع متقابل خارج و بخشهای مختلف آن از سوی پیمانکاران داخلی گوناگون پیگیری شد. خب تحریم هم به مشکلات شرکتهای داخلی افزود و مجموعه این عوامل، فرایند توسعه را کند کرد. اما به هر حال ما موظفیم زمینه را برای پیشرفت شرکتهای ایرانی فراهم کنیم؛ مانند پدر و مادری که باید برای راه رفتن نوزادش، زمین خوردنهایش را تحمل کند تا سرانجام فرزند راه رفتن را بیاموزد.
فکر میکنید در میدانهای مشترک هم باید از همین زاویه نگاه کرد؟
خب میادین مشترک تمهیدات خاص خود را میطلبد.
وضع کنونی تولید ایران در فروزان در مقایسه با مرجان در عربستان چگونه است؟
بر اساس خط مرزی دریایی بین ایران و عربستان، بخش اعظم میدان در سمت عربستان است که با نام میدان مرجان شناخته میشود. ایران به نسبت سهم خود، به هیچ عنوان از عربستان عقب نیست اما طبیعی است که باید همچنان با جدیت توسعه فروزان را دنبال کنیم؛ اقدامی که هم اکنون نیز در حال انجام است.
هانیه موحد
نظر شما