در جوابیه شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی آمده است:
«در خبر مذکور، فرد مصاحبه شونده به متن یک آییننامه با عنوان آییننامه فنی کنترل و کاهش آلودگی هوا موضوع ماده 2 قانون هوای پاک و تصویبنامه شماره 100602 آن اجتهاد کرده که بخش عمدهای از بنزینهای وارداتی، یورو 4 نیستند.
فارغ از عجیب بودن این خبر در ربط دادن مصوبه یک آییننامه دولتی به آلودگی بنزینهای وارداتی، ذکر نکات زیر الزامی است:
1- در هیچ کجای آییننامه فوق اشارهای به واردات بنزین نشده و تکالیفی که طبق ماده 2 این قانون برای وزارت نفت تعیین شده نیز در حال اجراست.
2- در ماده 2 این آییننامه، افزون بر وزارت نفت، ارگانهای دیگر نیز موظف به اجرای تعهداتی شدهاند که مجموع وظایف آنها منجر به کاهش آلودگی هوا و اجرای بینقص قانون هوای پاک خواهد شد.
3- بیش از دو ماه است که واردات بنزین به کشور کاملا قطع شده و شایان ذکر است میانگین واردات بنزین در 6 ماه اخیر کمتر از 5 میلیون لیتر در روز بوده که کیفیت تمام آنها به تایید سازمان استاندارد کشور رسیده است.
4- در خبر فوق عنوان شده که دولت دوازدهم ادعای «بنزین بیکیفیت پتروشیمیها عامل اصلی آلودگی هوای تهران و کلانشهرها» را مطرح کرده است، این در حالی است که موضوع بیکیفیتی بنزین پتروشیمیها از ابتدای دولت یازدهم مطرح شد که همه مستندات فنی آن موجود است.
5- دست آخر ذکر این مورد ضروری به نظر میرسد که آنچه هماکنون در پالایشگاههای کشور به عنوان بنزین یورو 4 تولید میشود، کفاف مصرف داخلی را میدهد و به لحاظ کیفیت نیز قابل قیاس با بنزین آلوده پتروشیمی در سالهای گذشته نیست.»
نظر شما