به گزارش شانا، در این گزارش، ابتدا به تاریخچه اکتشافی دریای خزر اشاره شده و آمده است: «تا پیش از سال 1357، به دلایل مختلف از قبیل موازنه سیاسی موجود در منطقه و نبود انگیزه اقتصادی با توجه به منابع سرشار هیدروکربوری در مناطق جنوب ایران و نزدیکی مناطق نفتخیز به پایانههای صادراتی، اکتشاف ذخایر نفت و گاز دریای خزر مورد توجه جدی قرار نداشت.
پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق، دریای خزر در ژئوپلیتیک منطقه اهمیت ویژهای داشت و کشورهای تازه استقلال یافته حاشیهای خزر فعالیتهای اکتشافی گستردهای را آغاز کردند. شرکت ملی نفت ایران نیز به منظور ایجاد امکانات و تجهیزات زیربنایی لازم برای فعالیتهای اکتشافی، اقدامهایی نظیر احداث حوضچه آرامش، ساخت دکل حفاری ایرانخزر، ساخت اسکله تخلیه مواد نفتی و پس از آن، حفر چاههای اکتشافی خزر 1، مقداد و میثم را در مناطق کمعمق نزدیک به ساحل طی سالهای 1368 تا 1374 به انجام رساند. نتایج حاصل از اقدامهای اکتشافی و نتایج مطالعات زمینشناسی و ژئوفیزیکی، نشاندهنده وجود منابع غنی هیدروکربور در بخش جنوبی دریای خزر بود و به دنبال استمرار فعالیتهای اکتشافی، نفت نخستین بار در تاریخ 20 اردیبهشت سال 1391 در دریای خزر کشف شد».
تاسیس شرکت نفت خزر
این گزارش، در بخش دیگری به تاریخچه ایجاد شرکت نفت خزر و تشریح دستاوردهای اکتشافی این شرکت پرداخته است: «با توجه به تجربیات حاصل از مطالعات اکتشافی انجام شده در خزر و اهمیت روزافزون منطقه، شرکت نفت خزر در دیماه 1376 به عنوان یکی از شرکتهای تولیدی و اکتشافی شرکت ملی نفت ایران تاسیس شد.
این شرکت با پیگیری امور اکتشافی در منطقه خزر جنوبی و سه استان ساحلی آن بر پایه و اساس علمی در گام نخست، مطالعات جامع و نظاممندی را با مشارکت شرکتهای شل، لازمو و وبا اویل طی سالهای 1377 تا 1379 انجام داد. مجموع اطلاعات پایه لرزهنگاری و پتروفیزیکی، زمینشناسی، ژئوشیمیایی و تحصیل اطلاعات لرزهنگاری و اطلاعات مربوط به چاههای همسایگان و همچنین اطلاعات موجود ساحلی و اطلاعات لرزهای بخش عمیق دریا، منجر به ایجاد بانک اطلاعاتی جامع شبکه لرزهنگاری یکپارچه متصل به 30 چاه در منطقه خزر شد.
با ادغام این بانک جامع اطلاعاتی و اطلاعات ماهوارهای و عملیات نمونهبرداری از محل نشت نفت از کف دریا، تصویر جامعی از ساختارهای موجود در خزر جنوبی شناسایی و بر اساس آن 46 ساختار کوچک و بزرگ نفتی مشخص شد که از این میان، هشت ساختار جزو ساختارهای بسیار خوب طبقهبندی شدند؛ همه این هشت ساختار در قسمت عمیق دریای خزر با عمقی بین 550 متر تا 800 متر قرار دارند.»
بر اساس این گزارش، عملیات لرزهنگاری دوبعدی و پردازش دوباره خطوط لرزهای در منطقه کم عمق ساحلی به طول کلی 7200 کیلومتر در طول سالهای 1370 تا 1373، عملیات لرزهنگاری دوبعدی در مناطق کمعمق به طول کلی 5600 کیلومتر در سال 1374 و ساخت تجهیزات زیربنایی در سال های 1369 تا 1379 شامل احداث حوضچه آرامش، ساخت دستگاه دکل حفاری ایرانخزر، ساخت سه اسکله تخلیه مواد نفتی و اسکله تعمیراتی و احداث پایگاه پشتیبانی برای عملیات حفاری از جمله اقدامهای صنعت نفت در ناحیه خزر در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است.
در گزارش شرکت نفت خزر به اقدامهایی از جمله تدوین طرح جامع راهبردی شرکت (SMDP) و اولویتبندی ساختارهای شناسایی شده و انتخاب بلوک 6.2 به عنوان نخستین اولویت اکتشافی در سالهای 1382 تا 1383 و همچنین انجام عملیات بسترشناسی (Site Survey) روی بلوکهای اکتشافی 6 و 29 و 8 با هدف شناسایی مخاطرههای حفاری در بستر دریا و لایههای سطحی در سال 1388 اشاره شده و آمده است: «پروژه لرزهنگاری دو بعدی در منطقه مرزی شامل عملیات برداشت و پردازش دادههای دوبعدی لرزهنگاری به طول کلی 1250 کیلومتر، حفاری یک حلقه چاه اکتشافی در منطقه صوفیکم استان گلستان تا عمق 2270 متری و انجام مطالعات زمینشناسی روسطحی منطقه گرگان و گنبد نیز از جمله اقدامهایی به شمار میآید که از سال 92 تاکنون اجرایی شده است».
ساخت سکوی نیمهشناور امیرکبیر و شناورهای کاسپین
در گزارش شرکت نفت خزر درباره ساخت سکوی نیمهشناور ایران امیرکبیر نیز توضیحاتی ارائه شده است: «بهمنظور ایجاد تجهیزات زیربنایی عملیات اکتشافی در دریای خزر و پس از انجام مطالعات جامع با توجه به شرایط جوی خزر، عمق آب منطقه عملیات و بستر دریا، با تلاش نیروهای متخصص و توانمند داخلی و پیگیریهای مستمر هیئت مدیره شرکت نفت خزر، حفاری شمال، صدرا و مهندسان مشاور، سکوی حفاری ایران - امیر کبیر با قابلیت انجام عملیات حفاری تا عمق 1000متری آب، در بهمن ماه 1387 به راهبر (شرکت حفاری شمال) تحویل و فعالیت حفاری چاه اکتشافی اصلی در دریای خزر در فاصله 250 کیلومتری از پایگاه عملیاتی بهشهر آغاز شد».
شرکت نفت خزر به ساخت شناورهای چند منظوره کاسپین نیز اشاره کرده و توضیح داده است: «ساخت سه فروند شناور چندمنظوره با توان کششی بالغ بر 160 تن و توان بالای 16 هزار اسب بخار برای پشتیبانی عملیات حفاری و ایجاد توان لازم برای جابهجایی سکوی حفاری نیمه شناور ایران - امیرکبیر، همچنین قدرت حفظ تعادل برای انجام عملیات لنگراندازی و برچیدن لنگرها از سال 1381 آغاز و شناورهای کاسپین 1 و 2 در سال 1388 و شناور کاسپین 3 در سال 1394 عملیاتی شدند».
بر اساس این گزارش، موقعیت جغرافیایی منطقه عملیاتی خزر در استان مازندران و در منطقه ساحلی شهرستان بهشهر است که در مجاورت آن شرکتهای پایانه نفتی شمال، حفاری شمال، شرکت ایران صدرا و نیروگاه شهید سلیمی مشغول فعالیت هستند. بررسی و مطالعات مکانیابی ساخت و توسعه سایت عملیاتی شرکت نفت خزر، ساخت انبارهای نگهداری کالا و تجهیزات در منطقه عملیاتی خزر، ساخت آشیانههای بالگرد، سالن پشتیبانی، ساختمان اداری و ساختمان ژئوفیزیک منطقه عملیاتی شرکت نفت خزر با هدف پشتیبانی از انجام عملیات دریایی و خشکی از جمله اقدامهایی بوده که به منظور توسعه زیرساختی در این منطقه انجام شده است.
پروژه مستحکم، ایمنسازی و لایروبی حوضچه موجود در نکا، ساخت اسکله پهلوگیری به طول 150 متر و ساخت 90 متر اطاله اسکله، ساخت 2 مخزن فولادی سوخت به ظرفیت 2500 متر مکعب، ساخت 2 مخزن آب زمینی به ظرفیت 800 متر مکعب، یک مخزن هوایی آب در ارتفاع 25 متری با ظرفیت 100 متر مکعب و ایجاد تسهیلات پشتیبانی صنعتی اسکله نیز از جمله اقدامهایی است که در این گزارش مورد اشاره قرار گرفته است.
کشف میدان سردارجنگل
در ادامه این گزارش، به موضوع اکتشاف نفت در میدان سردار جنگل در دریای خزر پرداخته شده که بر اساس آن، حفاری دو حلقه چاه اکتشافی SRJ-X1f-ST2 و SRJ-X2C-ST1 و اکتشاف نفت در بلوک 6.2 مورد اشاره قرار گرفته است: «از ابتدای عملیات حفاری اکتشافی (بهمن 1388) تعداد چهار حفره راهنما و تعداد چهار حفره اصلی در ساختار سردار جنگل حفر شد که حفاری آخرین حلقه چاه (SRJ-X1F) در عمق 2584 متری با آزمایش سازند در بخش مخزن نفتی در اردیبهشت ماه 1391 به پایان رسید .حفاری چاه دوم اکتشافی در دریای خزر در فاصله 1400 متری غرب چاه نخست با هدف ارزیابی لایه نخست مخزنی کشف شده در چاه-1 و اکتشاف مخازن محتمل بخشهای عمیقتر در آبان ماه 1392 آغاز و پس از رسیدن به عمق نهایی 3488 متری و انجام سه مرحله آزمون DST و تایید اکتشاف و وجود نفت به پایان رسید و سکوی ایران امیرکبیر در دیماه 1393 ترخیص شد».
اما اقدامهای انجام شده برای ادامه اکتشاف ساختارها و توسعه میدانهای هیدروکربوری دریای خزر و سه استان ساحلی چه بوده است؟
بر اساس این گزارش، طی سالهای 94 تا 97، سه پروژه اکتشافی شامل حفاری اکتشافی ساختارهای 24 و 26 و 29 و پروژه توسعه میدان سردار جنگل برای انعقاد قرارداد در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی از سوی شرکت نفت خزر معرفی و تفاهمنامه «مطالعات G&G ساختارهای 24و 26 و 29 و توسعه میدان سردار جنگل» با شرکت ORG با هدف امضای قرارداد آینده در دریای خزر امضا شد.
امضای تفاهمنامه مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران برای «مطالعات جامع مشترک در بخش خزر جنوبی خزر» با شرکت لوک اویل و مشارکت و همکاری شرکت نفت خزر در پروژه مخاطرات زمینشناسی حوضه خزر جنوبی، انعقاد قرارداد محرمانگی شرکت ملی نفت ایران با شرکت روسنفت برای بازنگری و مطالعه اطلاعات موجود خزر جنوبی و همکاری شرکت نفت خزر در این زمینه، تکمیل مطالعات جامع میدان سردار جنگل و انجام الگوهای استاتیک و دینامیک برای توسعه این میدان، مطالعه امکانسنجی توسعه میدان سردارجنگل و ارزیابی اقتصادی اولیه و تهیه شرح کار توسعه میدان با هدف امضای قراردادهای مطالعاتی آینده، مطالعه و بررسی مقدماتی توسعه و ارزیابی اقتصادی ساختار البرز، بررسی سناریوهای توسعه محتمل ساختارهای بلوک 7 و انجام مطالعات مهندسی نفت چاههای دشت گرگان و مقداد را نیز باید به مجموعه فعالیتهای انجام شده اضافه کرد.
نگهداشت ناوگان دریایی
شرکت نفت خزر در پایان این گزارش، اقدامهای انجام شده به منظور نگهداشت ناوگان دریایی این شرکت را که در سالهای 1395 تا 1397 انجام شده است، برشمرده که نصب و استقرار سیستم نرم افزاری تعمیرات و نگهداشت ناوگان در راستای مدیریت داراییهای فیزیکی صنعت نفت، تعمیر اساسی موتورهای اصلی و ژنراتورهای شناور کاسپین I، انجام تعمیرات جزئی زیر آبی شناورهای کاسپین I و II، آغاز به کار تعمیرات اضطراری جرثقیلهای سکو، انجام بازرسی فنی سکو توسط شرکت DNV و انجام پروژههای حفاظت کاتدی سکو (ICCP) و نصب آندهای فداشونده سکو از اهم آنهاست.
همچنین انجام تعمیرات اضطراری جرثقیل سمت راست سکو (Star board)، آزمون و دریافت گواهینامه، تمهیداتی برای تعمیرات اساسی سیستمهای سکوی ایران امیرکبیر، تکمیل پروژه مستندسازی درس آموختهها و انباشت دانش (مربوط به پروژه جابجایی سکوی نیمهشناور ایران امیرکبیر)، انجام پروژه آبنگاری، تعیین حجم رسوبات مسیر کانال تردد و عمقنگاری کانال به عرض 150متر و طول 3کیلومتر، انجام و اتمام بازرسی ادواری 15000 ساعته محرکههای اصلی شناور کاسپین 2 و بازرسی ادواری دیزل ژنراتورهای شناور کاسپین 2، تهیه شرح کار (SCOPE OF WORK) تعمیرات شناورهای کاسپین I و II در ارتباط با ACCOMODATION و تعمیرات زیرآبی شناورها نیز در این بخش از گزارش مورد اشاره قرار گرفته است.
نظر شما