به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، فریبرز ادراکی، رئیس سکوی رشادت گفت: در سازههای دریایی و خطوط لوله، بخشهایی که در ناحیه جزر و مدی قرار دارند همیشه در معرض آسیبهای شدید محیطی هستند و به توجهاتی خاص در طراحی، تعمیر و نگهداری نیاز دارند.
وی افزود: سکوهای دریایی معمولا برای طول عمری ۲۵ ساله طراحی و ساخته میشوند که در این بین سکوی رشادت با قدمتی بیش از ۵۰ سال یکی از تاسیسات رکورددار فراساحلی در آبهای نیلگون خلیج فارس است.
به گفته ادراکی، به دلیل فرسودگی و ایجاد خوردگی در سطوح بیرونی، چند بار این خط به صورت موقت تعمیر شد و همزمان برنامهریزیهای گستردهای برای نوسازی و تعویض آن در دستور کار قرار گرفت. برای انجام این عملیات باید خط قدیمی پس از ایمنسازی در زمان جزر کامل از پایینترین قسمت ممکن بریده و بعد از آمادهسازی، قطعه جدید روی آن جوشکاری میشد و در سرویس قرار میگرفت.
وی افزود: مهار خط و جلوگیری از سقوط به قعر دریا پس از جدا شدن از سکو، فراهم کردن شرایط ایمن برای انجام جوشکاری و برشکاری، محدودیت زمان کار با توجه به پدیده جزر و مد، رطوبت بسیار بالا در سطح آب و گرمای طاقتفرسای مردادماه از چالشهای جدی این پروژه افتخارآفرین بود. با انجام برنامهریزیهای گسترده و ایجاد هماهنگی بین واحدهای عملیاتی منطقه این پروژه آغاز شد.
رئیس سکوی رشادت گفت: فعالیتهای چشمگیر همکاران تعمیرات زیر آب در مهار رایزر، طراحی، ساخت و نصب فریم نگهدارنده در زیر آب و همکاری در برش لوله در ناحیه جزر و مدی و تلاش بیوقفه و شبانهروزی گروه تعمیرات منطقه و سکو در ایمنسازی، نصب و جوشکاری، انجام این پروژه بزرگ را امکانپذیر ساخت.
نظر شما