محمدمهدی توسلیپور در گفتوگو با خبرنگار شانا درباره آخرین وضع پالایشگاه فاز ۱۴ توضیح داد: پیشرفت EPC طرح (مهندسی، تأمین کالا و اجرا) پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی هماکنون بیش از ۸۳ درصد است.
وی مشکلات ناشی از ویروس کرونا و محدودیت منابع مالی را عمدهترین مسئله تکمیل پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی در شرایط کنونی دانست و گفت: همه تلاشمان این است نخستین ردیف این پالایشگاه را در صورت رفع این مشکلات تا پایان سال ۹۹ عملیاتی کنیم؛ ردیفهای دیگر نیز با فاصله معین تا خردادماه ۱۴۰۰ به بهرهبرداری میرسند.
پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی با توجه به اینکه فاز ۱۱ فاقد پالایشگاه است، آخرین پالایشگاه میدان مشترک پارس جنوبی محسوب میشود.
بخش دریایی با ظرفیت کامل در مدار
مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی با اشاره به اینکه بخش دریایی این فاز با ظرفیت کامل (۵۶ میلیون مترمکعب در روز) هماکنون عملیاتی است، یادآوری کرد: آخرین سکوی طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی با ظرفیت برداشت روزانه ۱۴.۲ میلیون مترمکعب آخرین روز سال ۹۸ عملیاتی شد.
وی تصریح کرد: با بهرهبرداری سکوی D بهعنوان آخرین سکوی فاز ۱۴، بخش دریایی این فاز به پایان رسید.
توسلیپور با بیان اینکه گاز ترش تولیدی این فاز برای شیرینسازی هماکنون به پالایشگاه ۱۲ و ۱۹ ارسال میشود، تصریح کرد: تلاشمان این است که از ظرفیت آزاد پالایشگاه فاز ۱۳ پارس جنوبی نیز برای شیرینسازی گاز تولیدی فاز ۱۴ استفاده کنیم.
بخش دریایی فاز ۱۴ پارس جنوبی شامل چهار سکو (دو سکوی اصلی و دو سکوی اقماری) هرکدام با ظرفیت برداشت روزانه ۱۴.۲ میلیون مترمکعب گاز از مخزن پارس جنوبی است، دو سکوی D و B این فاز سال ۹۸ و دو سکوی A و C نیز سال ۹۷ عملیاتی شدند.
هدف از توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی تولید روزانه ۵۶.۶ میلیون مترمکعب گاز غنی، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد و سالانه یک میلیون تن گاز مایع و یک میلیون تن اتان بهمنظور تامین خوراک پتروشیمی است.
نظر شما