به گزارش شانا به نقل از ستاد خبری نمایشگاه توانمندسازی و حمایت از شرکتهای ماهشهر، سیدامیر طالبیان در آیین گشایش این نمایشگاه با اشاره به اینکه وزیر نفت برگزاری این نمایشگاه را مطابق سیاستهای نظامنامه نحوه ایفای مسئولیتهای اجتماعی در صنعت نفت عنوان کرده است، اظهار کرد: در این نظامنامه که از چندسال گذشته در وزارت نفت ابلاغ شده، توصیه شده است از اقدامهای موضعی، موقعی و واکنشی پرهیز شود و شرکتها دنبال اقدامهای پایدار، ماندنی و نهادی باشند.
وی افزود: در نظریههای جدید جامعهشناسی تأکید شده است که نباید تنها بهدنبال اقدامهایی باشیم که سبب رفاه مقطعی و ظاهری میشود، اما پشتیبانی بهدنبال آن نیست.
مشاور اجتماعی وزیر نفت با ابلاغ قدردانی مهندس زنگنه از برگزاری این نمایشگاه و دستاندرکاران آن گفت: جای خوشبختی است که چنین هسته نهادی در این منطقه گذاشته شده که با استقبال نهادهای شهری هم همراه شده است.
طالبیان، تسهیلگری اجتماعی و برطرف شدن موانع قانونی برای این دست از اقدامهای مؤثر مسئولیت اجتماعی را لازمه موفقیت و ماندگار شدن مسئولیتهای اجتماعی دانست و استفاده از ظرفیت مجلس برای کاهش و رفع مقررات دست و پاگیر را در این راه مهم عنوان کرد و افزود: برای نمونه، ما موظف هستیم برای خرید اقلام مورد نظر از سامانه ستاد (سامانه تدارکات الکترونیکی دولت) استفاده کنیم و به این ترتیب از ظرفیت بسیاری از تولیدکنندگان و کارگاههای کوچک بومی محروم میشویم و خوشبختانه دست شرکتهای خصوصی در این راه بازتر است.
وی با اشاره به اینکه در وزارت نفت معتقدیم مسئولیت اجتماعی، صدقه، کار امدادی و خیریه و تنها بشردوستانه نیست، تأکید کرد: مسئولیت اجتماعی یک وظیفه است و نباید بر سر مردم برای انجام دادن آن منت گذاریم. در حقیقت یک برند است که دوستان در هلدینگ خلیج فارس به این موضوع بهخوبی دقت کردند. همچنین مسئولیت اجتماعی شرکتی است و نه دولتی صرفنظر از وظایفی که دولت در قبال این منطقه و مردم دارد.
مشاور اجتماعی وزیر نفت با تأکید بر اینکه همه شرکتها باید به مسئولیت اجتماعی خود در قبال استفادهای که از محیط اجتماعی و طبیعی میبرند توجه کنند، یادآور شد: مهندس زنگنه معتقد است ما نمیتوانیم در شرایطی که مردم محرومی کنارمان هستند، تنها تولید کنیم و به این تولید افتخار کنیم.
تقویت زمینههای کسبوکار محلی
سیدامید شهیدینیا، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی نیز در این آیین اظهار کرد: این شیوه حمایت از صنایع و شرکتهای محلی، دیدگاه تازهای از مسئولیت اجتماعی را پایهگذاری کرد و با آنچه تاکنون به عنوان مسئولیت اجتماعی دنبال کردهایم، متفاوت است.
وی یادآور شد: پیش از این بیشتر اقدامهایی که در حوزه مسئولیت اجتماعی از سوی پتروشیمیها انجام میشد معطوف به تأمین نیازها و رفع کاستیهای زیرساختی شهرستان بود و تاکنون به این شکل، بر تقویت زمینههای کسبوکار محلی تأکید نشده بود.
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی تصریح کرد: بهدلیل حضور صنایع پتروشیمی، گردش اقتصادی خوبی در منطقه وجود دارد و ما باید از این ظرفیت، به نحو شایسته بهره ببریم که یکی از وجوه آن، توسعه کسبوکارها بهمنظور ایجاد و رونقبخشی به اشتغال است.
شهیدینیا افزود: در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، افزون بر ۱۱۰ واحد صنعتی بزرگ و کوچک، ۴۴ طرح در دست اجرا داریم که ۱۲ طرح از آنها صنایع میانی هستند و میتوانند ۵ میلیون تن ظرفیت اسمی منطقه را افزایش دهند.
وی دوران ساختوساز شرکتهای پتروشیمی را فرصت خوبی برای تقویت کسبوکارهای بومی شهرستان دانست و از تأمینکنندگان حاضر در نمایشگاه دعوت کرد ضمن مراجعه به سازمان منطقه ویژه، زمینه فعالیت خود را معرفی کنند تا از ظرفیت شرکتهای محلی و بومی استفاده بیشتر شود.
نخستین نمایشگاه توانمندسازی و حمایت از شرکتهای منطقه در تأمین نیازهای شرکتهای پتروشیمی ماهشهر از ۹ خردادماه آغاز شده و تا امروز ۱۱ خردادماه در شهرک بعثت در ماهشهر دایر است.
نظر شما