اردیبهشتماه سال ۱۳۹۸ بود که بیژن زنگنه، وزیر نفت در ابلاغیهای خطاب به معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری خود، دستورعمل تشکیل شورای حمایت از شرکتهای دانشبنیان در صنعت نفت را بهمنظور بهرهگیری حداکثری از ظرفیتهای مغزافزاری و نرمافزاری کشور و رونق تولید ملی ابلاغ و تأکید کرد. این ابلاغیه و تصمیمها و اقدامهایی که پیرو آن در دستور کار وزارت نفت قرار گرفت، پس از حدود دو سال به ثمر نشست و پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت ۲۴ خردادماه امسال بهطور رسمی به بهرهبرداری رسید. از همان روزهای بهرهبرداری رسمی از پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت حاشیههایی بهوجود آمد که گفته میشد تأسیس این پارک بدون گذراندن رویههای قانونی بوده است که البته این صحبتها بارها از سوی وزارت نفت تکذیب شده است.
به گزارش شانا، خبرگزاری ایسنا برای رسیدن به پاسخ ابهامها در زمینه شکلگیری و فعالیتهای پارک، با آیدین ختلان، سرپرست پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز به گفتوگو نشسته است که مشروح آن را در ادامه میخوانید:
لطفا ابتدا توضیح دهید چرا اینقدر با عجله پارک افتتاح شد؟
مطرح شدن ایده اولیه ایجاد پارک و دریافت مشاور به اوایل سال ۱۳۹۸ برمیگردد. از همان زمان، وزیر نفت برگزاری نشستهای متعددی با استارتآپها، شتابدهندهها و فعالان عرصه فناوری و نوآوری را در برنامه قرار داد و مقدمات اجرایی شدن این ایده بهتدریج با همکاری گسترده بخشهای مختلف وزارت نفت و شرکتهای تابع فراهم شد، سپس اواسط سال ۱۳۹۸ با بازدید وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت و معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت و دیگر مقامهای مرتبط از زمینهای پیشنهادی برای پارک، محدوده قابل اختصاص به پارک تعیین شد.
قرارداد مشاوره برای طراحی پارک در بهمن ۹۸ امضا و در همان زمان نیز درخواست تاسیس پارک توسط شرکت ملی نفت ایران به شماره نامه ۵۶۹۲۱۵ مورخ ۱۲ اسفند سال ۱۳۹۸ به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) ارائه شد.
دستور تأسیس پارک توسط شورای گسترش و برنامهریزی آموزش عالی در تیرماه ۹۹ صادر و در شهریورماه ابلاغ شد. با توجه به نظر صریح وزارت علوم گزینه نخست شرکت ملی نفت برای مدیریت پارک رد و بهصراحت اشاره شد که فرد دیگری با سوابق مناسب در حوزه اجرایی صنعت نفت معرفی شود، در اواخر آبانماه و با تأیید وزارت علوم بهعنوان سرپرست انتخاب شدم.
اساسنامه پارک آذرماه ۹۹ برای وزارت عتف ارسال و در بهمنماه نتیجه به اینجانب ابلاغ شد. در اسفندماه هم پس از دو رفت و برگشت بین وزارتخانههای نفت و عتف، حکم اعضای هیئتامنا توسط وزیر علوم صادر و نخستین نشست آن برگزار شد.
تلاش شد در پایان سال ۹۹ و ابتدای امسال، آییننامههای لازم برای پارک تهیه شود و همزمان نیز ساخت مرکز رشد و نوآوری پارک پیگیری شد. با توجه به این روند تاریخی، مشاهده میشود از دو سال پیش کار تأسیس پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز آغاز شده است و ارتباطی با روزهای پایانی دولت ندارد. فکر میکنم با توجه به صرف دو سال زمان برای راهاندازی پارک، هیچ عجله ای در کار نبوده است.
روابط عمومی وزارت نفت در بیانیهای توضیح داد که پارک دولتی است، لطفاً درباره ماهیت آن بیشتر توضیح دهید.
پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز بهطور کامل متعلق به شرکت ملی نفت ایران و از نظر اداری و حقوقی از مؤسسههای وابسته به شرکت ملی نفت ایران است. طبق مقدمه و معرفی اساسنامه پارک که در اداره ثبت شرکتها ثبت شده، شرکت ملی نفت مستند به بندهای ۶ و ۱۴ ماده ۶ قانون اساسنامه این شرکت (بهعنوان نماینده انحصاری وزارت نفت) سازمان مؤسس این پارک است. این موضوع بهصراحت در نامه قائم مقام معاون پژوهش و فناوری وزارت عتف به شماره نامه ۲۵۳۲۹۱ مورخ ۱۴ بهمن ماه ۱۳۹۹ نیز تصریح شده که پارک وابسته به شرکت ملی نفت ایران است.
در هر حال، بدون هیچ ابهامی، این پارک صددرصد دولتی و صددرصد متعلق به شرکت ملی نفت ایران است.
بر همین اساس هم در ماده ۱۱ اساسنامه تنها با پیشنهاد این شرکت امکان انحلال این پارک وجود دارد و وزارت نفت نیز نمیتواند راساً تقاضای انحلال آن را کند، همچنین طبق همین ماده در صورت انحلال، همه اموال پارک از جمله سرمایه مورد نیاز پارک در زمان تأسیس متعلق به شرکت ملی نفت ایران است.
موضوع واگذاری زمین به پارک چیست؟
نخست که هیچ زمین یا ساختمان و مجموعهای به پارک واگذار نشده و تنها تخصیص داده شده است. همانطور که عرض کردم، در نیمه سال ۹۸ زمینهای قابل تخصیص به پارک از میان زمینها و ساختمانهای بلااستفاده شرکت ملی نفت در باقرشهر انتخاب شد.
در آذرماه ۹۸ شرکت ملی نفت ایران زمینهای پیشین انبارهای این شرکت در شهر ری و پژوهشگاه پیشین صنعت نفت را به پارک اختصاص داد. در قانون مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری مصوب سال ۸۱ هم به دستگاههای اجرایی اجازه داده شده بخشی از زمین یا ساختمانهای خود را برای ایجاد مراکز رشد یا پارکهای علم و فناوری اختصاص دهند.
اختصاص عرصه و اعیان به پارک توسط شرکت ملی نفت ایران بهعنوان مالک این املاک، بهصورت قانونی انجام شده است زیرا شرکت نفت طبق اساسنامه خود مجاز است اموال خود را در اختیار شرکتها و مؤسسههای تابع خود قرار دهد، همه زمینها و ساختمانهای تخصیصی به پارک نیز با حفظ مالکیت شرکت نفت بر عرصه و اعیان بوده است.
همانطور که توضیح داده شد، شرکت ملی نفت ایران همچون دیگر نمونه های مشابه، اجازه دارد زمینها یا تأسیسات و ساختمانهای خود را در اختیار شرکتها و مؤسسههای زیرمجموعه خود واگذار کند. برای نمونه، مالکیت همه عرصه و اعیانی که شرکت منطقه ویژه اقتصادی پارس در آن استقرار دارد یا همه پالایشگاههای پارس جنوبی به ارزش روز قریب یکصد میلیارد دلار و نیز مجموعه اراضی، اموال، املاک و تأسیسات تولیدی اعم از چاهها و کارخانهها در فلات قاره یا در مناطق نفتخیز جنوب که عموماً متعلق به شرکت ملی نفت ایران است، برای تسهیل بهرهبرداری، در چارچوب مأموریتها و اهداف این شرکتها در اختیار آنها قرار داده شده است. پارک نیز از این مصادیق خارج نیست.
چرا این حجم از زمینهای آن منطقه به پارک اختصاص یافت؟
طبق آییننامه تأسیس و راهاندازی پارک علم و فناوری، وجود فضای فیزیکی و امکانات اولیه در اختیار سازمان مؤسس بهمنظور واگذاری و اختصاص آنها برای تأسیس پارک مانند زمین مناسب با وسعت حداقل ۲۰ هکتار در آغاز فعالیت، از شروط ایجاد پارک است. در ضمن زمینهای واگذارشده به پارک زمینهای بایر و بلااستفاده بودند بنابراین مدیریت ارشد نفت تصمیم گرفت از این زمینها در مسیر حمایت از توسعه فناوری و نوآوری استفاده بهینهتری کند و از این بابت باید قدردان وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران بود.
یکی از انتقادهایی که مطرح است این اینکه مشخص نیست چه بودجه هایی و در چه چارچوبی به پارک تخصیص داده شده و آزادی عمل زیادی در هزینهکرد آن وجود دارد. در این باره توضیح دهید.
بودجههای تخصیص دادهشده به پارک بسیار کمتر از اعداد برآوردی مشاور طراحی مفهومی و پایه پارک بوده و مطابق بودجههای معمول تخصیصی به دیگر پارکها در ابتدای ایجاد است. بهعنوان نمونه بهتازگی برج فناوری پارک کرمانشاه با ۱۶ طبقه و ۲۰ هزار مترمربع زیربنا افتتاح شده است، تصور میکنید برای ساخت چنین ساختمانی چقدر هزینه شده است، در حالی که برای پارک نفت تنها هزینه بازسازی تعداد معدودی از ساختمانهای کنونی پژوهشگاه قدیم و گمرک قدیم نفت در نظر گرفته شده است. در نمونه دیگری در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با ۲۰۰ هکتار زمین و سه پارک فعال در این محدودهها، هزینه سنگینی برای زیرساخت و نیاز شرکتهای بخش خصوصی هزینه شده است. پارک نفت نیز از این موارد مستثنا نیست. بودجههای مصوب هم روال قانونی خود را در هیئت امنا، شرکت ملی نفت ایران و سازمان برنامه و بودجه طی کرده است. سرفصل همه هزینهها نیز در بودجه تفصیلی مشخص شده و به تصویب کمیسیون دائمی هیئت امنا و خود هیئت امنا رسیده است. بخش عمده آن نیز به احداث تأسیسات و ساختمانهای مورد نیاز پارک یا کمک به مراکز نوآوری و رشد و پردیسهای حوزه صنعت نفت در دیگر پارکها و نقاط مختلف کشور اختصاص دارد.
البته تا این لحظه، پارک هنوز موفق به افتتاح حساب برای خود نشده و هنوز هیچ هزینهای درباره پارک، راساً توسط این مجموعه انجام نشده است و در صورت نیاز به هرگونه هزینهکرد در چارچوب بودجه مصوب یا مجوزهای دریافتشده، باید مانند یکی از بخشهای ستادی شرکت ملی نفت و از آن طریق اقدام کند. همه مجوزهای مقامها و هزینه کرد پارک مانند ۴۴ پارک دیگر کشور باید بر اساس آییننامههای مصوب هیئت امنای آن باشد که البته بخش زیادی از این آییننامهها تیپ است و توسط وزارت عتف ارائه میشود و سرانجام نیز به تصویب همان وزارتخانه میرسد.
در مورد ۸۰۰ میلیارد چطور؟ در مورد نحوه توزیع این بودجه و گیرندگان آن ابهامهایی وجود دارد.
این عدد مربوط به بند د تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ است که باید آیین نامه آن به تصویب دولت رسیده و منابعی توسط شرکتهای اصلی وزارت نفت برای اجرای آن بنا به تشخیص وزیر نفت تخصیص داده شود. این بند الگوبرداری از بند ب همین تبصره است که سال گذشته و جاری برای وزارت ارتباطات دیده شده بود و وزارت نفت نیز از آن الگوبرداری کرد. هماکنون پیشنهاد وزارت نفت برای آییننامه به دولت ارائه شده و در مراحل تصویبخواهی است و تا اجرایی شدن، زمان بیشتری نیاز دارد که در دولت بعدی انشاءالله عملیاتی میشود. با توجه به اینکه این آییننامه هنوز در دولت تصویب نشده، متأسفانه هنوز امکان اختصاص وجه توسط شرکتهای اصلی تابع وزارت نفت مهیا نشده و در نتیجه هیچ پرداختی هم هنوز بههیچ شرکتی انجام نشده است.
ابتکار بسیار خوبی بود که در آینده با استفاده درست از آن میتوان سبب سرمایه گذاری خوبی در توسعه فناوری در صنعت نفت شد.
آغاز حاشیهها برای پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت از پخش آگهی تاسیس آن و درج اسامی ۹ نفر بهعنوان مؤسسین آغاز شد. آیا این موضوع قانونی است؟ خدشه ای به دولتی بودن آن وارد نمیکند؟
عمده شبهاتی که مطرح شده بر پایه انتشار آگهی ثبت پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز در اداره ثبت شرکتها است. طبق اساسنامه قانونی پارک، اعضای هیئت امنا دو دسته هستند، ۴ نفر حقوقی طبق اساسنامه، هویت حقوقی دارند و نیازی به درج عنوان سمت در روزنامه رسمی نیست، همانطور که در سال ۷۵، برای تأسیس مؤسسه مطالعات انرژی، نام ۹ نفر اعم از اعضای حقیقی و حقوقی بهعنوان فرد در آگهی تاسیس آمده است.
دیگر اعضای هیئتامنا، افراد حقیقی هستند که طبق اساسنامه پارک، از طریق وزیر نفت به وزیر عتف معرفی شده و با حکم او به عضویت در هیئتامنای پارک منصوب شدهاند. اختیار تعیین و عزل سه تا پنج نفر عضو حقیقی و رئیس پارک بهعهده وزیر نفت است و هر زمان وزیر وقت اراده کند، میتواند نسبت به تغییر این افراد اقدام کند.
به نظرم منتقدان باید به سازوکارهای قوه قضاییه اعتماد بیشتری داشته باشند. اداره ثبت شرکتها زیرمجموعه قوه قضاییه هر ثبتی را پس از بررسیهای حقوقی فراوان و متعدد و کسب استعلامهای لازم انجام میدهد؛ چه بسا که اداره ثبت، کپی برابر اصل مجوز را به تنهایی قبول نکرده است و اعلام کرد باید مجوز خطاب به اداره ثبت از طرف وزارت عتف اعلام شود. سپس اینجانب از وزارت عتف درخواست ارائه مجوز به اداره ثبت را داشتم و سرانجام معاون وزیر علوم نیز تأیید مجوز را برای ثبت شرکتها ارسال کرد.
با وجود این چرا زمان انتصاب اعضای هیئتامنا در آگهی، نامحدود درج شده است؟
با توضیحی که درباره اختیارات وزیر در اساسنامه دادم، مشخص است که درج یا درج نشدن زمان در آگهی تأسیس فرقی در ماهیت امر ایجاد نمیکند. از نظر حقوقی درباره درج نشدن مدت زمان عضویت در آگهی تأسیس، باید بگویم که درباره رئیس پارک در اساسنامه بهطور صریح مدت زمان ذکر شده که متناظراً در آگهی تأسیس نیز مورد اشاره قرار گرفته است، اما برای سایر افراد چون در اساسنامه اشاره شده که شرایط انتصاب بر اساس قانون تشکیل هیئتهای امنا دانشگاه ها و مؤسسههای آموزش عالی و پژوهشی است و ذکری در خصوص زمان نشده و در آن قانون، زمان درج شده است. بنابراین موضوع فاقد اشکال بوده و بر همین اساس نیز اداره ثبت شرکتها و مؤسسهها، زمان عضویت را به همان قانون مستند دانسته و زمانی برای عضویت در آگهی درج نکرده است.
انتخاب این اعضا مبتنی بر چه سیاستی بوده؟ برای نمونه چرا مدیران عامل شرکتهای ملی نفت و گاز و هلدینگ خلیج فارس به عنوان اعضای هیئتامنا انتخاب شدهاند؟
ماموریت اصلی پارکهای نوآوری و فناوری، بههمرسانی عرضه و تقاضای فناوری و تسهیلگری در مسیر ترویج و توسعه فناوریهایی است که هنوز در کشور بهصورت تجاری و صنعتی تولید نشدهاند. ۴۴ پارک در کشور وجود دارد که از این تعداد، ۴۲ پارک سمت عرضه فناوری قرار گرفتهاند و دو پارک شامل پارک نفت و پارک ICT مربوط به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سمت تقاضای فناوری قرار دارند. بدیهی است در چنین فضایی، مدیران مجموعههایی که صاحب عمده تقاضاهای فناورانه هستند میتوانند در هدایت نیازهای فناورانه مجموعههای خود و ایجاد تحرک بیشتر در پارک، نقش مؤثرتری ایفا کنند. به عبارت دیگر، از آنجا که عمده تقاضای فناوری در صنعت نفت از مجموعه شرکت ملی نفت، شرکت ملی گاز ایران و هلدینگ خلیج فارس نشأت میگیرد، عضویت مدیران این مجموعهها در هیئتامنا میتواند راهگشاتر باشد. پارک تقاضاهای فناوری را گردآوری میکند و آن را در معرض توجه شرکتهایی قرار میدهد که ممکن است بتوانند به این نیازهای فناورانه به نحو مطلوب پاسخ دهند.
چرا با وجود پژوهشگاه صنعت نفت، وزارت نفت و شرکت ملی نفت اقدام به ایجاد پارک کردهاند؟
بهطور کلی کارکردهای این دو نهاد در منظومه توسعه علم و فناوری کشور متفاوت است و بهطور ذاتی مفاهیم و ماموریت های متفاوت تعریف شده در مقیاس بینالمللی دارند. البته در کشورهای مختلف و مرجع تولید و توسعه فناوری با توجه به ساختار اقتصادی و اجتماعی و بلوغ شرکتهای و فناوری در آنها، تنوع رفتار وجود دارد؛ برای نمونه در بسیاری از کشورهای پیشرفته با داشتن شرکتهای بینالمللی نفت و گاز، پژوهش و تجاریسازی نتایج آن در مقیاس وسیع و با سرمایهگذاری زیاد، در بخشهای تحقیق و توسعه این شرکتها و به روشهای مختلف انجام میشود.
در هر صورت پارکها با هدف کلی توسعه فناوری و کسبوکارهای دانشبنیان، به عنوان حلقه رابط پژوهش و بازار عمل کرده و مأموریت آنها ایجاد بستری تسهیلگر برای توسعه فناوری است. به همین دلیل هم در ایران قانونگذار اختیارات و مزایایی برای پارکها در نظر گرفته است (مانند معافیتهای مالیاتی و گمرکی، امکان واگذاری و اجاره زمین با قیمتهای حمایتی به بخش خصوصی و اجازه کمک به شرکتهای عضو پارک و ارائه تضامین به جای آنها) که در اختیار دانشگاهها و پژوهشگاهها قرار ندارد. عموماً پژوهشگاهها و دانشگاهها در سطوح پایینتر آمادگی فناوری (TRL) کار میکنند و ادامه مأموریت آنها تا تولید محصول تجاری در مقیاس صنعتی و رسیدن آن به بازار و توسعه فناوری مرتبط، در یکی از مسیرهای اصلی از طریق حمایت و تسهیلگری بهعهده پارکهاست.
یکی از مأموریتهای اصلی پژوهشگاه ها و دانشگاهها، پژوهش و عموماً دستیابی به نتایج آزمایشگاهی و مقیاس پایلوت است و به همین دلیل هم راساً با بهکارگیری اعضای هیئتعلمی و مشابه پژوهشگران و محققان آزاد و بخش خصوصی و گاهی در رقابت با آنها اقدام به این امر میکنند، در حالی که پارکها طبق ضوابط وزارت عتف اجازه استخدام اعضای هیئتعلمی ندارند و رأساً نیز نباید اقدام به پژوهش یا تولید محصول و حتی سهامداری در شرکتهای دانشبنیان کنند. پارک ها تنها زمینهساز تبدیل فناوری به صنعت و دستیابی به بازار برای شرکتهای کوچک و متوسط فناور دانشبنیان است و در همه پارکهای پیشرفته بسیاری از شرکتهای مستقر در پارک با الگوی نوآوری باز، نقش واحد تحقیق و توسعه را برای شرکتها ایفا میکنند.
از همین رو در قانون برای توسعه نوآوری و تجاریسازی و توجه ویژه به اقتصاد دانشبنیان، اختیارات قابل توجهی برای پارکها لحاظ شده که از طریق آنها بتوان نسبت به حمایتهای قانونی از شرکتهای نوآوری و دانشبنیان اقدام کرد. در اصل پارکها تنها زمینهای تسهیلگر برای توسعه فناوری توسط ظرفیتهای جوان چه از لحاظ حقوقی و چه از نظر حقیقی هستند، برای آنها بازاریابی میکنند، حل مشکلاتشان در مراجع مختلف را دنبال میکنند، برایشان سرمایه فراهم میکنند. این نوع مأموریتها تفاوت بارز پارک با دانشگاه و پژوهشگاه را آشکار میسازد.
به همین دلیل هم هست که وزارت عتف با داشتن صدها دانشگاه، پژوهشگاه و مرکز تحقیقاتی در حوزههای مختلف فعالیت، همزمان با اشتیاق بسیار زیاد در پی حمایت و تأسیس و بالندگی پارکهای فناوری و نوآوری است و از تأسیس اینگونه پارکها حمایت میکند و از آمادگی شرکت ملی نفت ایران نیز در تأسیس این پارک استقبال فراوان کرده و به آن مجوز داده است. در ادامه این موضوع نیز سایر دستگاههای اجرایی مانند وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی نیز در حال اخذ مجوز از وزارت علوم هستند. نمونه مشابه پارک نفت، پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات متعلق به وزارت ارتباطات است که با وجود پژوهشگاه ارتباطات ایجاد شده است. اکنون هم مجوز پارک وزارت نیرو با وجود پژوهشگاه نیرو و پارک جهادکشاورزی با وجود مرکز تحقیقات خاک و آب در حال صدور است.
در کل پارک هم بهدنبال همافزایی با پژوهشگاه صنعت نفت و دانشگاه صنعت نفت هست. از اواخر پارسال هم طی نشستهایی با مدیران پژوهشگاه، پارک پیشنهاد تأسیس پردیس تخصصی، کاتالیست و مواد شیمیایی پارک در پژوهشگاه را داد و مورد موافقت طرفین قرار گرفت. اکنون هم در حال نهایی کردن جزئیات هستیم که اگر پژوهشگاه حداقل زیرساختها و زمین مورد نظر وزارت علوم را در پژوهشگاه فراهم کنند، پارک با سرمایهگذاری میتواند پردیس مشترکی با پژوهشگاه ایجاد کند.
چه قراردادها و موافقتنامههایی بین پارک با مراکز دانشگاهی/ تحقیقاتی امضا شده است؟
با توجه به مأموریت پارک در حمایت از توسعه فناوری در سطح کشور و ماهیت ملی آن، پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز مستند به تبصره ۳ ماده ۳ اساسنامه، تأکید وزارت علوم برای جلوگیری از رقابت با مراکز نوآوری و رشد دانشگاهها و پارکهای علم و فناوری کشور و سیاست هیئتامنا برای همافزایی میان ظرفیتهای موجود کشور، از ورود به مراحل پیشرشد و رشد (به جز مرکز رشد اختصاصی طبق اساسنامه) خودداری میکند. پارک طبق تبصره یادشده در اساسنامه باید برای ایجاد شبکه مراکز رشد همکار و سفارش کار به آنها اقدام کند، بنابراین در دومین جلسه هیئتامنای پارک، آییننامه نحوه حمایت از مراکز اقماری (نوآوری، رشد و پردیس) و گروهها و واحدهای فناور به تصویب رسید. طبق این آییننامه شرایط و ضوابط حمایت از دیگر مراکز رشد و نوآوری و پارکها بهصورت نظاممند مشخص شد.
بر همین اساس نیز پارک تاکنون برای ایجاد دو مرکز نوآوری مشترک با دانشگاههای علم و صنعت و امیرکبیر، یک مرکز رشد مشترک با دانشگاه صنعتی شیراز و یک پردیس مشترک با شهرک علمی- تحقیقاتی اصفهان به توافق رسیده و موافقتنامههای آنها نیز امضا شده است. هماکنون نیز با دیگر پارکها و مراکز نوآوری و رشد سراسر کشور که متقاضی همکاری هستند، مذاکرات در حال انجام است.
گفته میشود که شرکتهای پذیرششده در پارک دارای روابط خاصی با مدیران پارک هستند و نابرابریهایی در این خصوص وجود دارد.
از نظر دینی و اخلاقی، گویندگان این مطالب بهتر است بیشتر تحقیق کنند و خودشان را به گناه نیندازند. ما بهتازگی و در این هفته نخستین نشست شواری علمی و فناوری پارک را تشکیل داده و بر اساس سیاستهای مصوب هیئت امنا، آییننامه پذیرش را تصویب کردیم. به چه شکل بوده که هنوز آییننامه تصویب نکرده! شرکت پذیرش کردهایم! بهتازگی فراخوان پذیرش منتشر شده و با اولویت شرکتهای برگزیده رویداد بهمن سال ۱۳۹۸ در حال بررسی و جمع آوری اطلاعات هستند. به صراحت عرض کنم، هنوز پذیرشی در پارک انجام نشده است. البته بهدنبال عملیاتی کردن این موضوع هستیم. بر اساس قواعد و آییننامههای مصوب و فرآیند قانونی تعیینشده برای این موضوع عمل خواهیم کرد.
نظر شما