به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، ظرفیت کنونی تولید بنزین کشور در شرایط بهینه ۱۰۳ تا ۱۰۵ میلیون لیتر در روز است؛ متأسفانه برخی آمار ارائهشده در سالهای گذشته در حالی از ظرفیت تولید ۱۱۵ میلیون لیتری حکایت دارد که با احتساب ظرفیت تولید بنزین خام در سبد تولید بنزین موتور بهعنوان بنزین نهایی، سعی در بزرگسازی ارقام داشته است.
در سالهای گذشته در حالی ظرفیت تولید بنزین کشور ۱۱۵ میلیون لیتر اعلام شده است که ظرفیت واقعی کشور ۱۰۳ میلیون لیتر بوده است؛ در این آمار ۱۰ میلیون لیتر از ۱۱۵ میلیون لیتر اعلامی متعلق به بنزین خام پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیجفارس است که در صورت تزریق روزانه حداقل ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر اکتانافزا میتواند در سبد نهایی بنزین یعنی بنزین موتور قرار بگیرد. این در شرایطی است که هماکنون چنین ظرفیتی برای صنعت مهیا نیست و نمیتوان روزانه این حجم از اکتانافزا را در داخل کشور تولید کرد.
هماکنون تنها دو شرکت شیمیبافت و پتروشیمی بندر امام در مجموع قادر به تولید یک میلیون و ۸۰۰ هزار تا دو میلیون لیتر MTBE هستند؛ بنابراین با توجه به حجم موردنیاز و میزان توان تولید اکتانافزا نمیتوان ۱۰ میلیون لیتر بنزین خام ستاره خلیجفارس را عملیاتی کرد، شایان یادآوری است که همین حجم تولیدی نیز در دیگر شرکتهای پالایشی از جمله اصفهان، اراک و تبریز استفاده میشود.
از سوی دیگر، باید تأکید کرد که پارسال در بهترین شرایط بهصورت میانگین حدود ۹۳.۵ میلیون لیتر در روز بنزین تولید شده است که این رقم امسال باوجود حجم تعمیرات اساسی گسترده و انجام عملیات اورهال در پالایشگاههای بزرگی چون آبادان، بندرعباس، اصفهان و تهران نهتنها روند کاهشی تجربه نکرده است، بلکه با حداکثر ظرفیت، بهصورت میانگین تولید روزانه ۹۵ میلیون لیتر را محقق کرده است.
بنابراین ظرفیت تولید بنزین در سال گذشته ۱۰۳ میلیون لیتر بوده که امسال نیز بر همین مبناست.
شایان ذکر است که در این روند مجموعهای از تغییرات و اصلاحاتی در شهریور و مهرماه امسال در واحد تقطیر پالایشگاه ستاره خلیجفارس انجام گرفت تا بهصورت پیوسته از پالایش ۴۰۰ هزار بشکه میعانات گازی به ۴۵۰ هزار بشکه برسد و با افزایش ۵۰ هزار بشکهای خوراک این پالایشگاه به مقدار تولیدات آن افزوده شود.
درباره ابهام پیشآمده در روند صادرات نیز باید اذعان کرد که میانگین مصرف بنزین پارسال روزانه ۷۵.۵ میلیون لیتر و میانگین تولید روزانه بنزین نیز ۹۳.۵ میلیون لیتر بوده است، همچنین نزدیک به ۲ میلیارد لیتر از قراردادهای فروش محقق نشده است.
اما امسال با توجه به کنترل اپیدمی کرونا و شرایط ایمنی ایجادشده در کشور، مصرف روزانه بنزین در هشت ماه امسال با رشد تصاعدی به روزانه ۸۶ میلیون لیتر رسیده است که نسبت به میانگین مصرف سال گذشته بیش از ۱۰ میلیون لیتر افزایش یافته است.
با توجه به اینکه امسال مازاد تولید بنزین به ۸ میلیون لیتر رسیده، بر اساس تکلیف قانونی به افزایش موجودی ذخایر مخازن راهبردی سوخت کشور تخصیص داده شده است، این در حالی است که ذخیرهسازیهای راهبردی سوخت بهواسطه بیتوجهی به تراز تولید و مصرف و پیشفروشهای پارسال که هماکنون عملیات آنها به دولت سیزدهم منتقل شده است، به صفر رسیده بود.
بنابراین منطقی و عقلانی بود تا با مدیریت و بازنگری قراردادها و روند صادرات از ایجاد خسارتهای بیشتر به این صنعت ممانعت شود تا بار دیگر کشور با افزایش رویه مصرف بنزین، میزان تولید و صادرات بیبرنامه دوباره به واردکننده بنزین تبدیل نشود.
باید تأکید کرد که مسیر رشد مصرف بنزین که در ماه گذشته و ماه جاری روزانه به بیش از ۹۰ میلیون لیتر رسیده است، خود مؤید این موضوع است.
بنابراین موضوع کاهش صادرات و به موازات آن افزایش قاچاق بنزین موضوعیت نداشته و اظهارات و ادعاهای مطرحشده در این باره غیرکارشناسی و بدون استناد به اطلاعات مستند اعلام شده است.
نظر شما