به گزارش خبرنگار شانا، مجید دفتری امروز (دوشنبه، ۱۳ آذرماه) در دومین روز از رویداد پتروفن ۱۴۰۲ در نشست تخصصی هماندیشی راهکارهای موفقیت در مسیر نوآوری صنعت پتروشیمی، چالشهای تجاریسازی دانشفنی در صنعت پتروشیمی را تشریح کرد.
وی نقشه راه تجاریسازی فناوری محصولات دانشبنیان را بسترسازی پژوهشهای دانشبنیان و جهتدهی پروژهها همسو با تجاریسازی، اولویتبخشی به بهرهوری پروژههای دانشبنیان، اجرای نظام حقوقی و مالکیت فکری، تولید بار اول و تجاریسازی محصول با همکاری شرکتهای دانشبنیان، اجرای تسهیلگرهای زیرسیستم نظارت و قانونگذاری و بهروزرسانی شاخصهای بهرهوری و اقتصادی دانست.
به گفته مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، امکان بهبود فرآیند بر اساس بازخوردهای واحدهای صنعتی، ایجاد مرجع برای صادرات فناوری و خدمات به کشورهای دیگر و ارزآوری، جلوگیری از فرار مغزها و نخبگان، ایجاد اشتغال و جلوگیری از خروج ارز، پشتیبانی از شرکتهای تولیدکننده تجهیزات، کاتالیست و موادشیمیایی داخلی، کاهش چشمگیر قیمت تمامشده واحد صنعتی ومحصولات دانشبنیان و توانمندسازی شرکتهای داخلی از مزایای استفاده از فناوریهای بومی و دانشبنیان است.
دفتری در پایان یادآور شد: شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در دو سال اخیر با حمایت وزارت نفت و صنعت پتروشیمی در دولت سیزدهم، مرجع صادرات فناوری، کاتالیست و موادشیمیایی به کشورهای مختلف شده است و با صحهگذاری این شرکت، کشورهای منطقه با اعتماد کامل محصولات ایران را خریداری میکنند.
برنامههای نوآوری هلدینگ خلیج فارس
فوزیه مروت، مدیر راهبرد و زیرساخت توسعه محصول فناوری و نوآوری شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس نیز در این نشست با تشریح اهداف و برنامههای نوآوری شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با اشاره به اینکه «نوآوری اهرم توسعه پایدار صنعتی» شعار ماست، اظهار کرد: صنعت پتروشیمی صنعتی جهانی، داراییمحور، با حجم سرمایهگذاری بالا و فناوریهای بالغشده است که باید به سمت فناوریهای نو گام برداریم.
وی افزود: شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس رویکردهای فناوری جهانی را در ۶ شرکت مشاور مطالعه اصولی و بررسی کرده است.
مدیر راهبرد و زیرساخت توسعه محصول فناوری و نوآوری شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس روندهای اصلی در چارچوب مدیریت نوآوری را در پنج قالب همکاریها، توسعه کسبوکار، سرمایهگذاری، توسعه پایدار و منابع کلیدی اعلام کرد و گفت: شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس کلانروندها، نوآوری در محصول و نوآوری در فرآیندها را مطالعه کرده است.
مروت ادامه داد: توسعه پایدار اقتصاد چرخشی، تحول دیجیتال، مدیریت منابع (آب و انرژی)، کاربردهای جدید، منابع تجدیدپذیر، گسترش و توسعه موازی از روندهای کلان فناوری و نوآوری هستند که در شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس تعریف شده است.
وی با اشاره به چهار محور فروش، منابعانسانی، داراییها و توسعه کسبوکار در نوآوری ارزشمحور اظهار کرد: تابآوری در عملیات و بهرهوری، سرآمدی در بازارهای جهانی و تسلط و تصاحب دانش فنی را از مضامین راهبردی نوآوری در شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس عنوان کرد.
مدیر راهبرد و زیرساخت توسعه محصول فناوری و نوآوری شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس تأکید کرد: تنظیم مقررات فناوری و نوآوری، بومیسازی و تسلط بر دانشفنی، توسعه و بهبود محصولات زنجیره ارزش و توسعه زیرساخت و نظام نوآوری محورهای اصلی برنامههای شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس است.
نظر شما