دانش‌بنیان شدن صنعت نفت بدون استفاده از هوش‌ مصنوعی محقق نمی‌شود

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه دانش‌بنیان شدن صنعت نفت بدون استفاده از هوش‌مصنوعی محقق نمی‌شود، گفت: مهم‌ترین اثرگذاری این فناوری تحول در اقتصاد کشور است.

به گزارش خبرنگار شانا، محسن خجسته‌مهر بعدازظهر امروز (پنجشنبه، ۲۰ اردیبهشت) در حاشیه رونمایی از سند راهبردی هوش مصنوعی در صنعت نفت و امضای قراردادهای پژوهشی با هدف توسعه میدان‌های نفتی و گازی در دومین روز از بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، با بیان اینکه امروز راهبردی‌ترین سند از جنس دانش و فناوری رونمایی می‌شود، گفت: حاکمیت دنیا متعلق به کسانی است که در حوزه هوش مصنوعی و دیجیتال پیشرو هستند.

وی با اشاره به اینکه استفاده از هوش مصنوعی مؤلفه‌های حکمرانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، افزود: این تحول جدیدی نیست، بیشتر کشورهای پیشرفته از سال‌های گذشته کار در حوزه هوش مصنوعی و دیجیتال را آغاز کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: دانش‌بنیان شدن صنعت نفت بدون استفاده از هوش مصنوعی محقق نمی‌شود و مهم‌ترین اثر استفاده از این فناوری تحول در اقتصاد کشور است.

خجسته‌مهر با بیان اینکه در شرکت ملی نفت از ۹ ماه پیش نقشه راه هوش مصنوعی پیاده‌ شده بود، گفت: امروز از این فناوری رونمایی می‌کنیم. فناوری هوش مصنوعی در قالب یک سند حکمرانی ۱۰ ساله است که سال به سال تکمیل می‌شود. وی با اشاره به اینکه استفاده از هوش مصنوعی در بالادست موجب دیجیتالیزه شدن میدان‌های نفتی و گازی می‌شود، افزود: با استفاده از این فناوری هزینه تولید نفت و گاز کاهش می‌یابد و شفافیت بدون استفاده از این فناوری امکان‌پذیر نیست.

وی با بیان اینکه برنامه دیجیتالی کردن ۶ هزار حلقه چاه را داریم، گفت: برای این موضوع ۸ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته‌ایم. وی با اشاره به اینکه طبق فراخوانی که برای نخبگان و صاحبان فناوری منتشر شد، ۱۴۰ پیشنهاد از جامعه نخبگان و پژوهشگران دریافت کردیم، افزود: کارگروهی برای بررسی و عملیاتی کردن این پیشنهادها در شرکت ملی نفت تشکیل شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در پایان با بیان اینکه سند حکمرانی هوش مصنوعی در صنعت نفت برای نخستین بار در بخش دولتی رونمای می‌شود، گفت: امیدواریم در سال‌های آینده دستاوردهای استفاده از فناوری هوش مصنوعی را ارائه دهیم.

کد خبر 641235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =