۳ عنوان کتاب حوزه صنعت نفت رونمایی شد

آیین رونمایی از سه کتاب حوزه صنعت نفت با عناوین «کتاب شناخت صنعت نفت»، «انقلاب اسلامی به روایت نفت» و «تجهیزات پتروپالایشگاهی و راهکارهای افزایش سهم ساخت داخل» با حضور وحیدرضا زیدی‌فرد، معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری، و علی فروزنده، مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شانا، علی فروزنده، مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت در این آیین که عصر امروز (پنجشنبه، ۲۰ اردیبهشت) در حاشیه دومین روز از برگزاری بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی برگزار شد، گفت: در برهه کنونی که به‌ حق عصر انفجار اطلاعات نامیده می‌شود، کتاب‌ها، نشریه‌ها، مقاله‌ها و اسناد زیادی در حوزه‌های مختلف تولید، چاپ و منتشر می‌شود.

وی با بیان اینکه با گسترش علوم، شاخه کتابشناسی نیز صاحب اهمیت و گستردگی افزون‌تری شده است، ادامه داد: شناسایی منابع مرتبط با موضوع پژوهش، نخستین گامی است که پژوهشگر هنگام تحقیق برمی‌دارد. آگاهی از منابع موجود در حوزه تحقیقی برای پژوهشگران از سویی کاری تخصصی و از سویی دیگر مستلزم دقت و فرصت ویژه‌ای است.

به‌گفته مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت، در چنین احوالی، گردآوری و تدوین کتاب‌هایی که آشنایی با منابع و راه دسترسی به آن‌ها را فراهم کند ضروری به نظر می‌رسد.

فروزنده یادآور شد: صنعت نفت ایران، نخستین سازمان دولتی است که به‌طور گسترده و رسمی فعالیت‌های انتشاراتی خود را آغاز کرد و در چاپ و نشر کتاب‌ها، مقاله‌ها و نشریه‌های مربوط به نفت پیشرو و پیشگام بود.

وی تصریح کرد: صنعت نفت ایران که بیش از ۱۱۵ سال قدمت دارد، نه‌تنها با اقتصاد و دانش فنی بلکه با جامعه‌شناسی، سیاست، روابط بین‌الملل، هنر، ادبیات و... پیوندهای گسترده‌ای دارد. این پیوند در طول بیش از صد سال، تولید انبوهی از آثار مختلف مرتبط با نفت را در پی داشته است.

براساس این گزارش، کتاب‌های تجهیزات پتروپالایشگاهی و راهکارهای افزایش سهم ساخت داخل، انقلاب اسلامی به روایت نفت و کتاب شناخت صنعت نفت، از تازه‌های انتشارات اداره کل روابط عمومی وزارت نفت است که با حضور جمعی از مسئولان صنعت نفت، مؤلفان این آثار و برخی نویسندگان صاحب‌نام کشور در محل سالن ۳۵ بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی رونمایی شد.

در کتاب پژوهشی کتاب شناخت صنعت نفت اثر تألیفی بهمن ساکی، نویسنده و پژوهشگر صاحب‌نام حوزه ادبیات و فرهنگ‌نامه، عناوین کتاب‌های مربوط به حوزه نفت و حوزه‌های پیرامونی مانند محیط‌زیست و مسئولیت اجتماعی، گردآوری، دسته‌بندی و طبقه‌بندی شده است. براساس این گزارش، معاونت انتشارات اداره کل روابط عمومی وزارت نفت از بخش‌های فعال و پویای صنعت نفت دانسته شده که کتاب‌های بسیاری در زمینه‌های اجتماعی، تاریخی، فرهنگی و... چاپ کرده است.

کتاب انقلاب اسلامی به روایت نفت نیز با بررسی روابط متقابل انقلاب اسلامی و صنعت نفت ایران، با تکیه بر اسناد و شواهد، خوانندگان را با نقش مهم و تعیین‌کننده صنعت نفت در روند پیروزی انقلاب اسلامی آشنا می‌کند. این اثر به‌عنوان پروژه‌ای پژوهشی به قلم سیدمرتضی میرحسینی، نرگس‌السادات میرقادری، سوده ابراهیم‌زاده و راحله خالقی تهیه و تألیف شده است.

کتاب تجهیزات پتروپالایشگاهی و راهکارهای افزایش سهم ساخت داخل را عماد رفیعی، امیررضا باباپور، مهدی‌یار قاسمی و سمیه میرپور با همکاری گروهی از کارشناسان و مشاوران خبره و تحلیلگران مسائل راهبری صنعت نفت نوشته‌اند که در آن بیش از ۳۰۰ عنوان شرکت سازنده داخلی تجهیزات اصلی پتروپالایشگاهی معرفی شده‌ است.
 

دورخیز اداره کل روابط عمومی وزارت نفت برای جهاد تبیین در صنعت نفت

برطبق این گزارش، مرتضی سرهنگی، روزنامه‌نگار، پژوهشگر و نویسنده تراز اول ادبیات پایداری کشورمان نیز در این آیین در بیان اهمیت روایتگری و پژوهش و مستندنگاری در صنعت نفت گفت: صنعت نفت با سابقه ۱۱۵ساله خود موضوعی ملی و پراهمیت برای آحاد مردم به شمار می‌آید، ازاین‌رو تلاش برای تبیین رشادت‌ها و ازخودگذشتگی‌های این صنعت، بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

وی با تأکید بر اینکه در تاریخ هر جامعه‌ای مقاطع خاصی وجود دارد که باید ثبت و ضبط شود، گفت: ثبت این مقاطع تاریخی می‌تواند همچون چراغ هدایتی‌ به آیندگان در اجرای کارهایشان کمک کند.

این نویسنده تراز اول ادبیات پایداری کشورمان بیان کرد: باید اتفاقات رخ‌داده در صنعت نفت به‌عنوان صنعتی راهبردی و ملی به گوش آحاد مردم جامعه برسد، بنابراین اقدام‌های اداره کل روابط عمومی وزارت نفت به‌منظور خلق کتاب‌های تخصصی با رویکرد تاریخی را می‌توان همسو با فرمایشات مقام معظم رهبری در موضوع جهاد تبیین برشمرد.

نمایه‌سازی‌ها و کتاب‌شناسی‌ها از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردارند

براساس این گزارش، بهمن ساکی، نویسنده کتاب شناخت صنعت نفت نیز در این مراسم با بیان اینکه صنعت نفت اصلی‌ترین و حیاتی‌ترین شاهرگ اقتصاد ایران است، در بخشی از صحبت‌های خود گفت: نقش صنعت نفت در توسعه اقتصادی ایران و تأثیر آن بر سایر فعالیت‌های اقتصادی و ایجاد تولید و اشتغال در طیف گسترده‌ای از صنایع انکارناپذیر است، به‌گونه‌ای که بیش از ۵۰درصد از درآمدهای ملی بودجه و حدود ۸۰درصد از صادرات کشور از منابع نفتی حاصل می‌شود.

به‌گفته وی، نفت و اقتصادِ معطوف به آن همواره مورد توجه سیاست‌مداران، اقتصاددانان، تولیدکنندگان و... بوده است و به‌تبع آن، عرصه‌ای گسترده نیز برای پژوهشگران فراهم آورده است.

ساکی تأکید کرد: امروزه در عصر فناوری اطلاعات، دسترسی آسان و سریع به منابع پژوهشی موضوعی لازم و ضروری است، ازاین‌رو نمایه‌سازی‌ها و کتاب‌شناسی‌ها اهمیت فوق‌العاده‌ای دارند و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی بسیاری در جهان برای ثبت و طبقه‌بندی تولیدات گفتاری و نوشتاری فعالیت می‌کنند و علاوه بر آن با استفاده از ظرفیت فضای مجازی، اطلاعات روزآمد را در اختیار محققان و پژوهشگران و علاقه‌مندان قرار می‌دهند.

به‌گفته وی، در جهان پرشتاب امروز، دیگر گردآوری و طبقه‌بندی اطلاعات فقط بر سامان‌دهی دیجیتالی متمرکز نیست، بلکه با تکیه بر پردازش‌های محاسباتی و فناورانه بر مدیریت، تجزیه‌وتحلیل و گسترش اطلاعات تأکید دارد.
 

همرسانی میان سازندگان، هدف اصلی کتاب تجهیزات پتروپالایشگاهی

عماد رفیعی، یکی از نویسندگان کتاب تجهیزات پتروپالایشگاهی و راهکارهای افزایش سهم ساخت داخل نیز در این مراسم با بیان اینکه هم‌اکنون سالانه برای تأمین تجهیزات در صنعت نفت ۶ تا ۷ میلیارد دلار هزینه می‌شود، گفت: طی ۱۵ سال آینده در مجموعه بیش از ۹۰ میلیارد دلار برای خرید تجهیزات در صنعت نفت ایران هزینه می‌شود، ازاین‌رو این کتاب می‌تواند کمک زیادی به صنعت نفت کند.

وی با اشاره به اینکه  کتاب تجهیزات پتروپالایشگاهی و راهکارهای افزایش سهم ساخت داخل با همکاری گروهی از کارشناسان و مشاوران خبره و تحلیلگران مسائل راهبری صنعت نفت نوشته‌ شده و در آن بیش از ۳۰۰ عنوان شرکت سازنده داخلی تجهیزات اصلی پتروپالایشگاهی معرفی شده‌ است، بیان کرد: برای نمونه، سال گذشته در طرح نوسازی پالایشگاه آبادان بیش از ۷۰۰ میلیون دلار برای خرید تجهیزات هزینه شده است؛ ما در این کتاب تلاش کردیم با معرفی تمام تجهیزات پتروپالایشگاهی، به‌نوعی به همه پیمانکاران جزئیات بیشتری از توان شرکت‌های داخلی در این زمینه معرفی کنیم.

یکی از نویسندگان کتاب تجهیزات پتروپالایشگاهی و راهکارهای افزایش سهم ساخت داخل، هدف اصلی تألیف این کتاب را همرسانی سازندگان تجهیزات صنعت نفت به یکدیگر دانست و گفت: با این کار ما تلاش کردیم حاکمیت در صنعت نفت را به‌سمت ساخت آن دسته از تجهیزات ببریم که تاکنون ساخته نشده است.

چرا «نفت» و «انقلاب»

سوده ابراهیم‌زاده، یکی از نویسندگان کتاب انقلاب اسلامی به روایت نفت نیز در این مراسم با بیان اینکه نفت روابط متقابل انقلاب اسلامی و صنعت نفت ایران را در دو بخش مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد، گفت: بخش اول کتاب با عنوان «نفت در انقلاب»، نقش و تأثیر صنعت نفت در شکل‌گیری و پیروزی انقلاب اسلامی در ایران را بررسی می‌کند و با استناد به منابع تاریخی و خاطرات شاهدان عینی نشان می‌دهد که چگونه کارکنان صنعت نفت با اعتصاب‌ها و حمایت‌های خود، رژیم ستم‌شاهی را از منبع اصلی درآمد خود محروم کردند و موجب ضعف و سقوط آن شدند.

وی ادامه داد: «انقلاب در نفت» عنوان بخش دوم کتاب است که تحولات صنعت نفت پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تحریم‌ها و تهدیدها علیه صنعت نفت، تأثیرگذاری صنعت نفت در اقتصاد، و سیاست داخلی و خارجی ایران پس از انقلاب و چالش‌ها و فرصت‌های صنعت نفت ایران را بررسی ‌می‌کند. این کتاب به خواننده امکان می‌دهد تا با نقش مهم و تعیین‌کننده صنعت نفت در تاریخ معاصر ایران آشنا شود و بتواند از زاویه‌های تازه به انقلاب اسلامی و تعامل آن با صنعت نفت بپردازد.

کد خبر 641241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =