استقبال کشورهای آفریقایی از حضور ایران برای توسعه صنعت نفت و گاز این قاره

سفیران کشورهای اوگاندا، کنیا، سنگال و بورکینافاسو در نشست «چشم‌انداز صنعت نفت و گاز در آفریقا» تازه‌ترین وضع کشورهایشان در این حوزه و آمادگی برای همکاری با ایران را تشریح کردند.

به گزارش خبرنگار شانا، جاشوا گاتیمو آگوتا، سفیر کنیا در ایران، در نشست «چشم‌انداز صنعت نفت و گاز در آفریقا» در حاشیه بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز پالایش و پتروشیمی درباره همکاری‌ها و ظرفیت‌های موجود در حوزه نفت و گاز میان ایران و کنیا گفت: تنها مخزن گاز در کنیا متعلق به یک شرکت ایرانی است. این مخزن ۳ هزار تن حجم دارد، درحالی‌که ما به یک مخزن ۶۰ هزار تنی نیاز داریم.

وی ادامه داد: کنیا کشوری با موقعیت مناسب برای سرمایه‌گذاری است. ما یک محدوده آزاد تجاری به مساحت ۶۰ هزار هکتار در اختیار داریم و امیدواریم تا سال ۲۰۵۰ بتوانیم منطقه آزاد تجاری را به‌طور کامل بسازیم.

این دیپلمات کنیایی بیان کرد: امیدواریم در آینده‌ای نه‌چندان دور نه‌تنها از گاز برای مصارف خانگی و صنعتی بهره ببریم، بلکه از آن برای استخراج منابع دیگر نیز استفاده کنیم. در این چارچوب، ایران می‌تواند همکاری قابل قبولی با کنیا داشته باشد.

به دریافت خدمات فنی و مهندسی ایران علاقه‌مندیم

بنابر این گزارش، سالیو نیانگ دینگ، سفیر سنگال در تهران نیز در این نشست اظهار کرد: ما به دریافت خدمات فنی، مهندسی ایران و استفاده از تجربیات مهندسان ایرانی در صنایع پایین‌دست و بالادست علافه‌مندیم.

وی ادامه داد: افزون بر آمادگی برای همکاری با بخش‌های دولتی، حضور بخش خصوصی ایران در حوزه همکاری‌های نفت و گاز را خواستاریم.

صادرات نفت خام در اولویت همکاری با ایران است

محمد احمد کسویه، سفیر اوگاندا در تهران، با بیان اینکه روزانه بیش از ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون بشکه نفت، ذخایر نفت اوگانداست که یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون بشکه آن اکنون قابل استحصال است، گفت: ما اکنون  در حال توسعه و ساخت خط تولید برای صادرات نفت هستیم و ساخت پالایشگاه را نیز پیگیریم. البته اولویت ما این است که در حوزه پالایش بهتر و بیشتر کار کنیم، اما به‌دلیل محدودیت‌های مالی‌ که داریم، مجبوریم با کشورها و شرکت‌های دیگری در این حوزه‌ها کار کنیم.

وی بیان کرد: همکاری در صادرات نفت خام، اولویت اوگانداست. با توجه به اینکه اوگاندا اقتصاد در حال توسعه دارد، طبیعی است که نیاز این کشور به انرژی قابل‌ توجه است. هم‌اکنون در حوزه نفت و گاز با سران اوپک و شرکت توتال همکاری می‌کنیم و هدفمان این است که ابتدا خط لوله صادرات نفت به همراه پالایشگاه را ایجاد کنیم. به‌ویژه پالایشگاه برای استفاده داخلی و صادرات به کشورهای شرق آفریقا برای ما حائز اهمیت است.

سفیر اوگاندا تصریح کرد: با توجه به توان و ظرفیت ایران در حوزه نفت و گاز، علاقه‌مندیم چه در عرصه دولتی و چه در عرصه خصوصی با شرکت‌های ایرانی همکاری داشته باشیم.

کسویه با بیان اینکه کشورش اکنون در حوزه گاز فعالیتی ندارد، گفت: با توجه به منابع هیدروکربنی و اکتشاف نفت که در حال انجام است، به‌ احتمال زیاد ظرفیت بسیار مطلوبی در حوزه گاز داریم و در این حوزه هم اکتشاف را ادامه می‌دهیم.

کد خبر 641259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =