احیای ۳۰درصد چاه‌های کم‌بازده با استفاده از پمپ‌های فرازآوری مصنوعی

مدیرعامل شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا با بیان اینکه با بومی‌سازی پمپ‌های فرازآوری مصنوعی و نصب آن در ‌چاه‌های قدیمی افت تولید در این چاه‌ها جبران می‌شود، گفت: این فناوری کمک می‌کند نزدیک به حدود یک‌سوم چاه‌های کشور که هم‌اکنون فاقد فشار لازم برای تولید هستند عملیاتی شوند.

سیدجعفر حجازی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا، با اشاره به اینکه ایران از نظر توانمندی‌های فنی، دانشی و نیروی کار چیزی کمتر از دیگر کشورهای پیشرفته ندارد، بیان کرد: موانعی در استفاده حداکثری از این توانمندی‌ها وجود دارد که برای رفع آن‌ها از طریق انجمن شرکت‌های اکتشاف و تولید و با همکاری وزارت نفت و شرکت ملی نفت بعضی از اقدام‌های مثبت انجام شده است و ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در هدف‌گذاری برنامه هفتم توسعه باید تولید روزانه نفت به ۵.۵ تا ۶ میلیون بشکه برسد، افزود: با تعامل و هماهنگی بیشتر میان دولت و شرکت‌های اکتشاف و تولید خصوصی و دولتی، این افزایش تولید محقق می‌شود.

مدیرعامل شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا با اشاره به اینکه این شرکت جزو انجمن شرکت‌های اکتشاف و تولید است، ادامه داد: پارسال قرارداد یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های میدان نفتی در بخش آسماری میدان کوپال با سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلاری در دوره ۲۰ساله، تنفیذ شد. این پروژه با همکاری شرکت روس و سهم مشارکت ۸۰درصد در حال اجراست.

حجازی ادامه داد: تأسیسات روسطحی میدان نفتی کوپال با سابقه ۵۰ساله فرسوده شده است و به بازسازی نیاز دارد. با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای توسعه این میدان، تأسیسات تازه‌احداث و چاه‌های جدید حفاری خواهد شد و با تزریق گاز، تولید از حدود ۵۵ هزار بشکه به ۸۵ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه توسعه میدان مشترک نفتی یاران یکی دیگر از پروژه‌های نفتی شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیاست، بیان کرد: پروژه توسعه این میدان سال ۱۴۰۱ ابلاغ و عملیات اجرایی آن آغاز شد. هدف‌گذاری نخست، رسیدن به افزایش تولید ۴ هزار و ۸۰۰ بشکه در روز پس از ۱۸ ماه از ابلاغ پروژه بود که به مقداری فراتر از افزایش تولید هدف‌گذاری‌شده رسیدیم. فاز بعدی این پروژه با حفاری چاه‌های تازه و نصب پمپ‌های درون‌چاهی بیشتر آغاز می‌شود که با توجه به شعار سال، با فعالیت‌های پیش‌بینی‌شده روزانه ۱۰ هزار بشکه به تولید نفت کشور اضافه می‌شود.

مدیرعامل شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا گفت: میدان گازی ارم با ظرفیت تولید ۲۰ میلیون مترمکعب گاز در روز می‌تواند به کاهش ناترازی گاز کشور کمک کند که قرارداد آن در مرحله نهایی است و امیدواریم با مصوبه شورای اقتصاد امسال اجرایی شود. مطالعات قسمت بنگستان میدان کوپال نیز در حال انجام است و امیدواریم با نهایی‌شدن آن در سال ۱۴۰۳، به قراردادی یک‌میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری تبدیل شود.

حجازی ادامه داد: جمع سرمایه‌گذاری شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا و شرکت‌های تابع در حوزه توسعه میدان‌های گازی و نفتی ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار است.

وی با اشاره به استفاده از پمپ‌های فرازآوری مصنوعی در صنعت نفت افزود: این پمپ‌ها از تجهیزات بسیار پیشرفته در صنایع نفت و گاز است. با توجه به این موضوع، شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا با مشارکت شریک روس کارخانه تولید پمپ درون‌چاهی از نوع ESP را در اهواز احداث و راه‌اندازی کرد.

مدیرعامل شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا تأکید کرد: پمپ‌های ساخت این کارخانه در تعدادی از چاه‌های میدان مشترک نفتی یاران نصب شده و در حال بهره‌برداری است، همچنین این شرکت با مشارکت یک شرکت دانش‌بنیان داخلی به دانش فنی این تجهیز دست یافته است.

حجازی با بیان اینکه این پمپ‌ها در عمق حدود ۲ هزار و ۵۰۰ متری چاه‌های قدیمی که با افت تولید روبه‌رو هستند نصب می‌شود، گفت: این پمپ‌ها با مکشی که ایجاد می‌کنند، افت توان تولید را جبران خواهند کرد، همچنین این فناوری کمک می‌کند حدود یک‌سوم چاه‌های کشور که هم‌اکنون فاقد فشار لازم برای تولید هستند، عملیاتی شوند.

وی بیان کرد: در بحث شکاف هیدرولیکی (عملیاتی که موجب ایجاد شکاف و افزایش تراوایی سنگ‌های بسیار سفت و متراکم مخزن می‌شود) توانستیم با تکیه بر دانش متخصصان کشور، با برگزاری سمینار، شرکت‌های داخلی را در این عرصه فعال کنیم.

کد خبر 642234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =