تعیین استان‌های «فارس و یزد» به‌عنوان قطب بهینه‌سازی مصرف گاز در صنایع سیمان، کاشی و سرامیک

مدیر انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران گفت: شرکت‌های گاز استان‌های فارس و یزد به‌‏عنوان قطب میدانی بهینه‏‌سازی مصرف گاز در صنایع سیمان، کاشی و سرامیک تعیین شدند تا با ارائه راهکارهای بهینه‏‌سازی و بسته‏‌های سرمایه‏‏‌گذاری در قالب بازار بهینه‌‏سازی مصرف انرژی و محیط‌زیست، کاهش مصرف گاز در این صنایع اجرایی شود.

به گزارش شانا به‌نقل از شرکت ملی گاز ایران، ساجد کاشفی دراین‌باره توضیح داد: این تصمیم به‌منظور تدوین و تکمیل «اطلس بهینه‌‎سازی گاز کشور» با هدف معرفی فرصت‏‌های سرمایه‌‏گذاری در بخش بهینه‌‏سازی مصرف گاز صنایع، به‏‌ویژه در قالب بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست گرفته شده است.

وی ادامه داد: صنعت سیمان سهم قابل توجهی از مصارف گاز طبیعی استان فارس و صنعت کاشی و سرامیک نیز سهم ویژه‌ای در سبد مصارف گاز استان یزد دارند و طبق گزارش‌های سازمان ملی استاندارد، مازاد مصرف انرژی این استان‌ها در این بخش‌ها در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ از دیگر استان‌‎ها بیشتر بوده است. به همین دلیل، با هدف کاهش مصرف گاز طبیعی در این صنایع، استان فارس به‌عنوان قطب بهینه‌سازی مصرف گاز در صنعت سیمان و استان یزد به عنوان قطب بهینه‌سازی مصرف گاز در صنعت کاشی و سرامیک تعیین شدند.

مدیر انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران، همکاری این شرکت‌ها با شرکت‌های بازرسی فنی ذیل سازمان ملی استاندارد را همسو با تحقق اهداف برنامه‌ریزی‌شده، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر دانست و گفت: هدف‌هایی مانند آسیب‏‌شناسی، تجزیه‌وتحلیل مصارف خارج از حد معیار مصرف انرژی صنعت سیمان، شناسایی فرصت‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی این صنایع و استخراج راهکارها و تهیه و پیشنهاد بسته‌های سرمایه‌گذاری برای اجرای راهکارهای استخراج‌شده در قالب بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست ازجمله اهداف ازپیش‌تعیین‌شده‌ای هستند که همدلی و همکاری همه بخش‌ها را در این زمینه می‌طلبد.

کاشفی تصریح کرد: لازم است به‌منظور تحقق این اهداف، اقدام‌هایی مانند شناسایی و روزآمدکردن مشترکان، بررسی وضع پروانه بهره‏‌برداری مشترکان سیمان، شناسایی مشترکان با مصرف سالانه بالای ۵ میلیون‏ مترمکعب گاز طبیعی، بهره‌‏مندی از تجارب دیگر استان‌ها و... سرلوحه برنامه‎ کاری واحد بهینه‌سازی این استان‌ها قرار گیرد.

وی در پایان استخراج راهکارهای بهینه‌سازی مصرف انرژی این صنایع، آشنایی سرمایه‏‌گذاران این حوزه با فرایند بازار بهینه‌سازی مصرف انرژی و محیط‌زیست و... را از دیگر موارد لازم برای تحقق اهداف کلان شرکت ملی گاز دانست و ابراز امیدواری کرد که به‌منظور تکمیل اطلس بهینه‌سازی گاز کشور، در آینده نزدیک قطب‌های بهینه‌سازی گاز صنایع فولاد و آجر نیز تعیین و اطلاع‌رسانی شوند.

کد خبر 642352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =