بیانیه پایانی سی‌وهفتمین نشست وزارتی اوپک‌پلاس

وزیران نفت و انرژی اوپک‌پلاس با انتشار بیانیه‌ای در سی‌وهفتمین نشست خود با هدف بهبود ثبات بازار نفت بر تداوم توافق «بیانیه همکاری» تأکید کردند.

به گزارش شانا به‌نقل از دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، سی‌وهفتمین نشست وزیران نفت و انرژی تولیدکنندگان عضو اوپک و غیراوپک امروز (یکشنبه، ۱۳ خرداد) از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد.

با توجه به تعهد مستمر کشورهای عضو اوپک و غیراوپک در بیانیه همکاری (DoC) به‌منظور دستیابی و حفظ ثبات بازار نفت و در عین حال هدایت بازار نفت برای بلندمدت، همسو با رویکرد موفق به‌دلیل اقدام‌های محتاطانه، فعالانه و پیشگیرانه که به‌طور مداوم از سوی کشورهای عضو اوپک و غیراوپک در بیانیه همکاری پذیرفته شده است، اعضا تصمیم گرفتند:

۱. بر چهارچوب توافق‌نامه همکاری که در دهم دسامبر ۲۰۱۶ (شنبه، ۲۰آذر۱۳۹۵) امضا و در نشست‌های بعدی تأیید شد و در عین حال منشور همکاری اوپک و غیراوپک که در دوم ژوئیه ۲۰۱۹ (سه‌شنبه، ۱۱تیر۱۳۹۸) امضا شده است، تأکید شد.

۲. مجموع تولید نفت خام کشورهای عضو اوپک و غیراوپک حاضر در بیانیه همکاری از یکم ژانویه ۲۰۲۵ تا ۳۱دسامبر۲۰۲۵ مطابق جدول پیوست (۳۹ میلیون و ۷۲۵ هزار بشکه در روز) تمدید شود.

۳. دوره ارزیابی از سوی سه منبع مستقل تا پایان نوامبر ۲۰۲۵ تمدید و به‌عنوان راهنمایی برای سطوح تولید مرجع در سال ۲۰۲۶ استفاده شود.

۴. ضمن تأکید بر حق قانونی کمیته وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس (JMMC) اختیار قانونی تمدید شد تا شرایط بازارهای جهانی نفت، مقدار تولید و سطح پایبندی اعضا به سطح تولید تعیین‌شده در بیانیه همکاری را با کمک کمیته فنی مشترک (JTC) و دبیرخانه اوپک به‌دقت زیر نظر داشته باشند. افزون‌براین، نشست کارگروه وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس هر دو ماه یک بار برگزار شود.

۵. نشست وزیران نفت و انرژی اوپک و غیراوپک هر ۶ ماه یک بار مطابق نشست‌های عادی برنامه‌ریزی‌شده اوپک برگزار شود.

۶. به کارگروه وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس (JMMC) اختیار داده شد نشست‌های بیشتری برگزار کند یا در صورت نیاز برای رسیدگی به تحولات بازار نفت درخواست برگزاری نشست وزارتی اوپک‌پلاس را ارائه دهد.

۷. پایبندی به بیانه همکاری با توجه به سطح تولید نفت خام، باید براساس اطلاعات هفت منبع ثانویه و روش اعمال‌شده برای کشورهای عضو اوپک پایش شود.

۸. بر اهمیت حیاتی پایبندی به بیانیه همکاری و جبران تخطی‌ها از سطح تولید تعیین‌شده در جدول پیوست و در عین حال سطوح تولیدی ازپیش تعیین‌شده تصریح شود.

۹. سی‌وهشتمین نشست مشترک وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو اوپک و غیراوپک موسوم به ائتلاف اوپک‌پلاس یکم دسامبر ۲۰۲۴ (یکشنبه، ۱۱آذر۱۴۰۳) برگزار شود.

بیانیه پایانی سی‌وهفتمین نشست وزارتی اوپک‌پلاس

* افزایش تولید روزانه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای مدنظر امارات به‌تدریج از ژانویه ۲۰۲۵ تا پایان سپتامبر ۲۰۲۵ اعمال می‌شود.
* سطح تولید مدنظر پیش از اعمال هرگونه تولید بیشتر خواهد بود.

کد خبر 642608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =