انقلاب ساخت تجهیزات «تمام‌ایرانی» در صنعت نفت و گاز

مدیر پیشین بازرگانی شرکت نفت و گاز زاگرس جنوبی گفت: روزگاری غیر از محصولات آمریکایی و انگلیسی در صنعت نفت ایران کالای دیگری مورد تأیید نبود، اما اکنون که خبر ساخت توربوکمپرسور ایرانی را شنیدم، بر خود می‌بالم. 

به گزارش شانا، رضا نوشادی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، روز پنجشنبه (۱۷ خرداد) در بخشی از سخنانش در آیین بهره‌برداری رسمی از پروژه‌های گازرسانی در سیستان‌وبلوچستان و پنج ایستگاه تقویت فشار گاز در کشور، به طراحی، ساخت و راه‌اندازی توربوکمپرسورهای ایرانی و بهره‌برداری سه ایستگاه مجهز به سامانه کنترل تمام‌ایرانی اشاره و اعلام کرد: داخلی‌سازی در پروژه‌های تأسیسات تقویت فشار گاز  ۹۲درصد و در خطوط لوله گاز ۱۰۰درصد است.

رضا جعفری، مدیر پیشین بازرگانی شرکت نفت و گاز زاگرس جنوبی، به این موضوع واکنش نشان داد و در مطلبی خطاب به نوشادی نوشت: با دقت همه گزارش‌های جنابعالی را درباره احداث شبکه خطوط لوله و ایستگاه‌های  تقویت فشار گاز در محدوده جنوب غرب و در استان سیستان‌وبلوچستان ملاحظه کردم. با تجربه‌های گذشته خود در مهندسی و ساختمان مناطق نفت‌خیز جنوب، در طرح‌های بزرگ صیانتی تزریق گاز گچساران، بی‌بی‌حکیمه و رگ سفید مقایسه‌ای انجام دادم. آنچه در زمان گذشته و اکنون در کشور ما حادث شده است، باید به محضر مبارک حضرتعالی و همکاران متعهدتان صادقانه تبریک بگویم.

وی در بخش دیگری از مطلب خود تصریح کرد: آن زمان طراحی، اجرا و... در اختیار خارجی‌ها بود، نزدیک به ۱۰۰درصد کالا، مصالح و تجهیزات به‌ویژه لوله، اتصالات، تجهیزات، ماشین‌آلات و... حتی امکانات مربوط به لوازم و تجهیز کارگاه‌ها با پول ما از خارج کشور می‌آمد. پیمانکاران مجری و نظارت بر عملیات اجرایی از سوی خارجی‌ها انجام و درپایان درصدی بابت همه هزینه‌ها از ابتدا تا انتهای کار و براساس توافق به آنان پرداخت می‌شد.

مدیر پیشین بازرگانی شرکت نفت و گاز زاگرس جنوبی تأکید کرد: به‌طور تقریبی، غیر از محصولات آمریکایی و انگلیسی در صنعت نفت کالای دیگری مورد تأیید نبود، اما اکنون که خبر ساخت توربوکمپرسور ایرانی را از شما شنیدم بر خود می‌بالم. 

کد خبر 642665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =