اهتمام جدی دولت سیزدهم برای توسعه میدان‌های مشترک غرب کارون

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت گفت: توجه به توسعه میدان‌های مشترک غرب کارون در اولویت دولت سیزدهم قرار داشته است.

به گزارش خبرنگار شانا، ابوذر شریفی امروز (چهارشنبه، ۲۳ خرداد) در آیین آغاز عملیات اجرایی حفاری ۲۴ حلقه چاه میدان مشترک یادآوران با اشاره به اینکه با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تیم جدید وزارت نفت در این دولت، توسعه و آغاز فعالیت‌های اجرایی در صنعت نفت شتاب گرفت، افزود: توجه به توسعه میدان‌های مشترک غرب کارون نیز در اولویت قرار داشت.

وی با بیان اینکه ۴ میدان مشترک در غرب کارون داریم که یکی از این آن‌ها میدان نفتی یادآوران است، ادامه داد: تنفیذ قرارداد، آغاز عملیات اجرایی و آغاز تولید نفت از میدان مشترک سهراب در شمالی‌ترین قسمت منطقه غرب کارون در دولت سیزدهم انجام شد و اکنون شاهد تولید روزانه ۲ هزار و ۵۰۰ بشکه نفت از این میدان مشترک هستیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت تأکید کرد: دومین میدان در این منطقه، «یاران» است که تنفیذ قرارداد، عملیات اجرایی و نگهداشت و افزایش تولید با راندن ۸ پمپ درون‌چاهی در این دولت انجام شده است.

شریفی به امضای قرارداد توسعه یکپارچه میدان آزادگان در منطقه غرب کارون در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: توسعه میدان آزادگان سال‌ها متوقف بود، اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم تا به امروز ۶۷ حلقه چاه جدید در این میدان حفاری شده است که رکورد بی‌نظیری در صنعت نفت به شمار می‌رود.  

وی تصریح کرد: همچنین اقدام‌های دیگری مانند احداث حدود ۳۰۰ کیلومتر خط لوله جریانی، ۵۰ کیلومتر خط لوله صادراتی و... انجام شد تا برداشت از این میدان مشترک نفتی افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با اشاره به تأسیس شرکت دشت آزادگان اروند برای توسعه یکپارچه میدان مشترک آزادگان، ادامه داد: بر این اساس، بانک‌ها وارد عمل شدند و اکنون در مرحله‌ آغاز اقدام‌های مقدماتی هستیم.

شریفی با بیان اینکه جنوبی‌ترین میدان مشترک در منطقه غرب کارون، «یادآوران» است، گفت: فاز دوم توسعه این میدان، پس از توقف ۱۲ساله در دولت سیزدهم آغاز شده و برای حفاری ۲۴ حلقه چاه در این میدان، امروز ۲ دکل مستقر است.

وی با تأکید بر اینکه به‌منظور تسریع در عملیات اجرایی، هم‌زمان با انجام مذاکرات، کار را نیز آغاز کردیم، افزود: توسعه فاز دوم میدان مشترک یادآوران با تخصص و توان شرکت‌های ایرانی انجام خواهد شد. همچنین پیشاپیش مصوبه شورای اقتصاد برای حفاری ۲۴ حلقه چاه در این میدان اخذ شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت یادآور شد: مجموع سرمایه‌گذاری برای اجرای فاز دوم توسعه میدان یادآوران ۵۶۷ میلیون دلار است که قرارداد ۳۵۰ میلیون دلار آن امضا شده است.

کد خبر 642938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =