واردات نفت هند از روسیه افزایش و از عربستان کاهش یافت

داده‌های مربوط به رهگیری نفتکش‌ها نشان می‌دهد واردات نفت هند در ماه مه از روسیه به بالاترین سطح افزایش و از عربستان سعودی به پایین‌ترین سطح در ۱۰ ماه اخیر کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، داده‌های رهگیری نفتکش‌ها و منابع تجاری نشان می‌دهد در پی افزایش تخفیف نفت روسیه به‌دلیل کاش تقاضای چین، واردات نفت هند از روسیه در ماه مه به سطح بی‌سابقه ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت، این در حالی است که واردات نفت از عربستان سعودی به پایین‌ترین سطح در ۱۰ ماه اخیر رسید.

داده‌ها همچنین نشان می‌دهد سهم روسیه در واردات نفت هند، سومین واردکننده و مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان، در ماه مه به حدود ۴۱ درصد افزایش یافت.

در همین حال، پس از افزایش قیمت‌ فروش نفت مدت‌دار از سوی شرکت نفت سعودی آرامکو در ماه مه، عرضه نفت عربستان سعودی به هند در ماه گذشته به پایین‌ترین سطح در ۱۰ ماه گذشته رسید.

پالایشگاه‌های هند از زمان آغاز تنش‌ها بین مسکو و کی‌یف در فوریه ۲۰۲۲ که سبب تحریم نفت روسیه از سوی کشورهای غربی شد، نفت روسیه را وارد کرده‌اند. افزون بر این، خرید نفت با نوع مشابه از دیگر مناطق به‌ویژه تولیدکنندگان خارومیانه گران‌تر است.

داده‌ها نشان می‌دهد هند در ماه مه حدود ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه نفت در روز وارد کرده که نسبت به ماه آوریل حدود ۵.۶درصد رشد داشته است.

همچنین واردات نفت هند از روسیه در ماه مه ۱۴.۷درصد نسبت به ماه آوریل و ۵.۹درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشته است.

یک مقام مسئول در یکی از پالایشگاه‌های هند گفت: به‌دلیل تقاضای پایین‌تر از سوی چین، نفت روسیه در ماه گذشته به مقدار فراوان و با تخفیف‌های بهتری در دسترس بود.

پالایشگاه‌های خصوصی هند از جمله پالایشگاه ریلاینس اینداستریز و نایارا انرژی که بخش بیشتر سهام آنها متعلق به شرکت‌های روسی است، قراردادی را برای خرید نفت روسیه امضا کردند.

در همین حال، پالایشگاه‌های دولتی هند از جمله شرکت نفت هند، بهارات پترولیوم، هندوستان پترولیوم و پالایشگاه و شرکت پتروشیمی مانگالور نفت روسیه را از بازارهای نقدی خریداری می‌کنند.

بر اساس این گزارش، روسیه همچنان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده نفت به هند به‌شمار می‌رود و پس از آن عراق و عربستان سعودی قرار دارند.

داده‌ها نشان می‌دهد پالایشگاه‌های هند در ماه مه ۵۰۸ هزار و ۵۰۰ بشکه نفت در روز از عربستان سعودی وارد کردند که ۱۶.۴درصد نسبت به ماه آوریل کاهش داشته است. واردات نفت از عراق هم با ۲۲.۲درصد افزایش نسبت به ماه آوریل به یک میلیون بشکه در روز رسید.

پالایشگاه‌های هند در ماه گذشته ۱۷۶ هزار بشکه نفت در روز از ایالات متحده وارد کردند.

بر اساس داده‌های منتشرشده، افزایش واردات نفت از روسیه سهم نفت خاورمیانه و تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) را در ترکیب نفت خام هند کاهش داده است.

کد خبر 643356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =