دستاوردهای درخشان نفتی در دولت سیزدهم

یکی از معتبرترین گزارش‌های انرژی جهان از رشد ۴۴درصدی تولید نفت‌خام و میعانات ایران، افزایش ۱۷درصدی پالایش نفت، رشد ۷درصدی تولید گاز طبیعی و بهبود رتبه‌های جهانی ایران در دولت سیزدهم خبر داده است.

به گزارش شانا به‌نقل از روزنامه ایران، گزارش بررسی آماری انرژی جهان (Statistical Review of World Energy) یکی از معتبرترین گزارش‌های انرژی جهان است که هرساله منتشر می‌شود و آمار تولیدات نفتی در کشورهای مختلف جهان ازجمله ایران را ارائه می‌کند.

آمار ارائه‌شده در تازه‌ترین نسخه این گزارش که در این ماه منتشر شد، موفقیت خیره‌کننده دولت سیزدهم در جهش تولید نفت و گاز پس از دوره رکود و عقب‌گردی را که در دولت دوازدهم شاهد بودیم تأیید می‌کند. براساس این گزارش، تولید نفت‌خام و میعانات ایران پس از طی روندی نزولی از سال ۲۰۱۸ در سال آخر دولت حسن روحانی یعنی در سال ۲۰۲۰ به روزانه ۲ میلیون و ۷۳۴ هزار بشکه رسیده بود.

با روی کار آمدن دولت شهید رئیسی، روند نزولی تولید نفت ایران متوقف شد و با افزایش در سه سال پیاپی در سال ۲۰۲۱ به روزانه ۳ میلیون و ۱۸۴ هزار بشکه، در سال ۲۰۲۲ به روزانه ۳ میلیون و ۳۱۲ هزار بشکه و در سال ۲۰۲۳ به روزانه ۳ میلیون و ۹۴۰ هزار بشکه رسید.

رشد ۴۴درصدی تولید نفت ایران در دولت سیزدهم

بر این اساس، تولید نفت و میعانات گازی ایران در دولت سیزدهم نسبت به سال آخر دولت قبل رشد ۴۴درصدی داشته و حدود یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داشته است. در سال ۲۰۲۳ تولید نفت و میعانات گازی ایران نسبت به سال قبل از آن ۱۹درصد افزایش داشته است. میزان ۴.۸درصد از کل نفت‌خام و میعانات گازی تولیدی دنیا در این سال در ایران تولید شده است.

ایران جایگاه ازدست‌رفته خود را در تولید نفت پس گرفت

با افزایش تولید، جایگاه ازدست‌رفته ایران در میان تولیدکنندگان بزرگ دنیا نیز بازپس گرفته شد و ایران با دو پله صعود نسبت به سال ۲۰۲۰، هفتمین تولیدکننده بزرگ نفت دنیا در سال ۲۰۲۳ شده است. ایران در سال ۲۰۲۰ با عقب‌افتادن از برزیل و امارات، نهمین تولیدکننده نفت دنیا بود. آمریکا با تولید ۱۲ میلیون و ۹۲۷ هزار بشکه‌ای، در رتبه نخست دنیا از این نظر قرار داشته است.

رشد ۱۷درصدی پالایش نفت ایران

براساس این گزارش، تولیدات پالایشگاهی ایران نیز در دولت سیزدهم جهش قابل توجهی داشته و در سال ۲۰۲۳ به‌طور میانگین روزانه ۲ میلیون و ۵۷۸ هزار بشکه نفت در داخل کشور پالایش شده که این رقم نسبت به سال آخر دولت دوازدهم رشد ۱۷درصدی داشته است. ایران در سال ۲۰۲۰ به‌طور میانگین روزانه ۲ میلیون و ۱۹۳ هزار بشکه نفت پالایش کرده بود. پالایش نفت ایران در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل از آن رشد ۷.۸درصدی داشته است. میزان ۳.۱درصد از کل نفت پالایش‌شده جهان مربوط به فعالیت‌های پالایشی در ایران بوده است. ایران هفتمین قدرت پالایش نفت در جهان طی سال ۲۰۲۳ بوده است. ایران بیشتر از کشورهایی مثل عراق، کویت، الجزایر، ژاپن، ترکیه، فرانسه، آلمان و کانادا در این سال نفت پالایش کرده است. آمریکا با پالایش روزانه ۱۵ میلیون و ۹۶۳ هزار بشکه نفت در رتبه نخست جهان از این نظر قرار داشته است.

ایران در جمع ۳ ابرقدرت گازی دنیا

تولید گاز طبیعی ایران در سال‌های اخیر همواره روندی صعودی داشته و این روند در دولت سیزدهم نیز ادامه یافته است. تولید گاز طبیعی ایران در دولت سیزدهم رشد ۷درصدی داشته و به بیش از ۲۵۱ میلیارد مترمکعب در سال ۲۰۲۳ رسیده است. ایران در سال ۲۰۲۰، ۲۳۵ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی تولید کرده بود. تولید گاز طبیعی ایران در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل از آن رشد ۱.۶درصدی و سهم ایران از کل گاز تولیدی دنیا در این سال ۶.۲درصد بوده است. بر این اساس، ایران سومین تولیدکننده بزرگ گاز طبیعی دنیا در سال ۲۰۲۳ بوده است. آمریکا با تولید ۱۰۳۵ میلیارد مترمکعب در رتبه نخست و روسیه با ۵۸۶ میلیارد مترمکعب در رتبه دوم از این نظر قرار داشته‌اند. این گزارش همچنین نشان می‌دهد ایران در سال گذشته میلادی ۱۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی از طریق خط لوله صادر کرده است. ۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب از این رقم به عراق و ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب به ترکیه و بقیه به جمهوری آذربایجان صادر شده است.

کد خبر 643413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =