سامان‌دهی بیش از ۱۲ هزار سِمت سازمانی مشمولان بندهای «د» و «و» در شرکت ملی گاز ایران

مدیر مهندسی ساختار شرکت ملی گاز ایران از سامان‌دهی بیش از ۱۲ هزار سِمت سازمانی مشمولان بند «د» و «و» در این شرکت خبر داد.

به گزارش شانا به‌نقل از شرکت ملی گاز ایران، آرین نصیری با ارائه گزارشی از عملکرد این مدیریت در دولت سیزدهم، با اشاره به تحقق ۹۰درصد اهداف شاخص‌های مرتبط با بهره‌وری در این شرکت، گفت: بررسی و بازنگری سازمان­‌های مختلف شرکت ملی گاز ایران و سامان‌دهی کارکنان غیررسمی و مشمولان تبدیل وضعیت، مهم­‌ترین اقدام‌های مدیریت مهندسی ساختار در دولت سیزدهم است.

وی با بیان اینکه اقدام‌ها در حوزه بازنگری ساختارهای سازمانی شرکت ملی گاز ایران در چهار بخش اجرا شده است، افزود: این چهار بخش شامل بازنگری سازمان با رویکرد اصلاح فرایندی و تقویت سازمان، بازنگری براساس اسناد بالادستی و نظام‌نامه‌ها و راهبردهای کلان، بازنگری براساس رویکرد توسعه‌ای و بازنگری طبق پروژه‌های مطالعاتی است.

بازنگری سازمان با رویکرد اصلاح فرایندی و تقویت سازمان

مدیر مهندسی ساختار شرکت ملی گاز ایران در تشریح اهم اقدام‌های انجام‌شده به‌منظور بازنگری سازمان با رویکرد اصلاح فرایندی و تقویت سازمان، توضیح داد: بررسی و بازنگری سازمان­‌های بازرسی فنی، روابط عمومی و مدیریت سرمایه انسانی در سطح زنجیره ارزش، بررسی سازمان مدیریت سرمایه‌گذاری در شرکت ملی گاز ایران، بررسی و بازنگری سازمان­ شرکت‌های مهندسی و توسعه گاز ایران و شرکت پالایش گاز ایلام، برخی از اقدام‌های مهم انجام‌شده در این زمینه هستند.

نصیری ادامه داد: ایستگاه­‌های تقویت فشار گاز، مراکز بهره‌برداری خطوط لوله، امور ماشین‌آلات ساختمانی و حمل‌ونقل، تعمیرات شیرهای خطوط لوله، تعمیرات برق، کنترل خوردگی، عملیات ساختمانی در مناطق عملیات انتقال گاز و بررسی و بازنگری سازمان­‌های اندازه‌گیری و توزیع گاز، فناوری اطلاعات و ارتباطات و بهره‌برداری شهر و شهرستان‌ها در شرکت‌های گاز استانی، از دیگر اقدام‌ها در این حوزه است.

بازنگری براساس اسناد بالادستی

وی افزود: در زمینه بازنگری براساس اسناد بالادستی و نظام‌نامه‌ها و راهبردهای کلان، بررسی سازمان‌های مدیریت دارایی فیزیکی، انرژی و کربن، پژوهش و فناوری، هسته گزینش و دبیرخانه هیئت حل اختلاف قراردادی (در حوزه مدیریت عامل)، احیای شرکت بازرگانی گاز ایران و بررسی و بازنگری سازمان­ شرکت پالایش گاز سرخون و قشم انجام شده است.

بررسی بیش از ۳ هزار سِمت به‌منظور بازنگری سازمان براساس رویکرد توسعه‌ای

مدیر مهندسی ساختار شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه در این سه سال بیش از ۳ هزار سمت بررسی و بازنگری شده است، گفت: بررسی و بازنگری سازمان‌های­ مدیریت دیسپچینگ ملی گاز، شرکت مجتمع پارس جنوبی با افزایش هزار و ۹۴۷ سمت، ایستگاه‌های تقویت فشار گاز و مراکز تعمیرات خطوط لوله در مناطق عملیات انتقال گاز با ۷۶۶ سمت و سازمان­‌های شهرهای جدید با ۶۳۰ سمت، به این منظور انجام شده است.

نصیری تأکید کرد: بررسی و بازنگری سازمان‌های بهره‌برداری شرکت­‌های گاز استانی با رویکرد اشراف نظارتی نیز انجام شد.

وی بیان کرد: در این مدت و به‌منظور انجام این بررسی­‌های سازمانی، درمجموع ۵۳ نشست کمیته طبقه‌بندی مشاغل در سطح شرکت ملی گاز و ۴۶ نشست کمیسیون تخصصی طبقه‌بندی و ارزیابی مشاغل در سطح وزارت نفت برگزار شده که در نتیجه مصوبه‌های آن‌ها، درمجموع ۱۱ هزار و ۱۲۹ سمت سازمانی بررسی شد و ۸ هزار و ۸۶۲ سمت نیز ارتقا یافت.

سامان‌دهی قرارداد کارکنان

مدیر مهندسی ساختار شرکت ملی گاز ایران با بررسی قراردادهای کارکنان این شرکت، توضیح داد: طبق برنامه­‌ریزی انجام‌شده و تکالیف محوله، طی بررسی­‌های مربوط به سامان‌دهی کارکنان قرارداد موقت، در این بخش درمجموع ۷ هزار و ۱۸۶ سمت در شرکت ملی گاز ایران سامان‌دهی شدند و بررسی سوابق کاری و تحصیلات این کارکنان در انطباق با مشاغل آن‌ها نیز در دستور کار است.

نصیری افزود: کارکنان مشمول بند «د» و «و» تبصره ۲۰ قانون بودجه سال­‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، با مجموع ۱۲ هزار و ۱۷۲ سِمت نیز در اقدامی جهادی، سامان‌دهی شدند.

وی با اشاره به سامان‌دهی نیروهای پیمانکاری شاغل در پیمان‌های مستمر، گفت: طی این مدت به‌منظور اجرای پروژه سامان‌دهی نیروهای پیمانکاری شاغل در پیمان­‌های مستمر، درمجموع ۵۴ هزار و ۲۴۲ سمت در قالب شفاف‌سازی اندازه دقیق سازمان­‌ها بررسی شد که درنتیجه، مجوز مربوط به نیروهای پیمانکاری شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی و ۲۴ شرکت گاز استانی تاکنون صادر و پیگیری­‌های مربوط به دیگر شرکت‌ها نیز در حال انجام است.

موفقیت شرکت ملی گاز در بهره‌وری و ارزیابی عملکرد

مدیر مهندسی ساختار شرکت ملی گاز ایران درباره عملکرد این مدیریت در حوزه بهره‌وری و ارزیابی عملکرد، اعلام کرد: ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی کشور از سال ۱۳۸۱ با تصویب هیئت وزیران به‌صورت نظام‌مند آغاز و هرساله در قالب جشنواره شهید رجایی، برای ارزیابی دستگاه­‌ها اقدام می‌شود.

به گفته نصیری، شرکت ملی گاز ایران نیز به‌عنوان یکی از دستگاه­‌های مهم اجرایی کشور در این فرایند حضور دارد که ماحصل آن، احراز رتبه نخست در سال ۱۴۰۰ با حدود ۱۴۲ امتیاز اختلاف نسبت به رتبه دوم و قرارگرفتن در رتبه سوم در سال ۱۴۰۱ با حدود ۲۱ امتیاز اختلاف نسبت به رتبه نخست و کسب ۱۳۰ امتیاز بالاتر (معادل ۲۰درصد رشد) نسبت به عملکرد سال ۱۴۰۰ بوده است. انتظار ما این است که شرکت ملی گاز ایران، با اقدام‌های انجام‌شده، در فرایند ارزیابی سال ۱۴۰۲ نیز موفقیت گذشته را تکرار کند.

وی با اشاره به استقرار چرخه مدیریت بهره‌­وری، افزود: مدیریت مهندسی ساختار شرکت ملی گاز مطابق با قوانین بالادستی مندرج در قانون برنامه ششم توسعه، بودجه سنواتی و آیین‌نامه‌های اجرایی مربوطه، نسبت به استقرار چرخه مدیریت بهره­‌وری در شرکت ملی گاز ایران و شرکت­‌های تابع اقدام کرده که ماحصل این تلاش­‌ها در قالب راهبری استقرار چرخه بهره‌وری (دورهای نخست تا سوم)، تاکنون سبب تعریف و راهبری بیش از  ۲۱۵ برنامه با تأکید و تمرکز بر رویکردهای دانش‌بنیان و نوآورانه، مدیریت مصرف و شدت انرژی، کاهش ناترازی، مدیریت فرایندها، کاهش گازسوزی و… شده که تا پایان سال ۱۴۰۲، ۶۲ پروژه تکمیل شد و ۳۲ پروژه نیز بیش از ۹۰درصد پیشرفت داشته است.

مدیر مهندسی ساختار شرکت ملی گاز ایران در پایان یادآور شد: ارزیابی وضع بهره‌وری این شرکت ازسوی  نهادهای مرتبط، همواره نشان‌دهنده رشد و اجرای موفق برنامه­‌های این حوزه است؛ به‌طوری که ‌شرکت ملی‌گاز ایران در سه سال اخیر، موفق به تحقق ۹۰درصد اهداف شاخص‌های مرتبط با بهره‌وری در ارزیابی عملکرد برش ملی و اخذ مجوز پاداش عملکرد از سازمان برنامه و بودجه کشور, به استناد کارنامه­‌های ابلاغی از سوی سازمان ملی بهره‌وری ایران، شده است.

کد خبر 643695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =