راه‌اندازی بازار بهینه‌سازی انرژی از ابزارهای مشارکت مردم است

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تأکید کرد که راه‌اندازی بازار بهینه‌سازی انرژی از ابزارهای مشارکت مردم است.

به گزارش خبرنگار شانا، مجید چگنی در آیین رونمایی از بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست در بورس انرژی ایران و آغاز معامله‌های گواهی صرفه‌جویی گاز که امروز (سه‌شنبه، ۱۲ تیر) با حضور جواد اوجی، وزیر نفت، برگزار شد، گفت: جایگاه صنعت گاز در کشور بسیار مهم است و خدمات بسیاری به آحاد مردم و بخش‌های مختلف ارائه می‌شود که قابل توصیف نیستند و به این راحتی نمی‌توان زحمات همکاران مرا بازگو کرد.

وی افزود: در این سه سال دستاوردهای مهمی در حوزه گاز و تأمین انرژی حاصل شد که یکی از آن‌ها راه‌اندازی بازار بهینه‌سازی انرژی است و بی‌شک یکی از ابزارها برای مشارکت مردم در بخش انرژی، با توجه به شعار سال به‌ شمار می‌رود.

معاون وزیر نفت در امور گاز تصریح کرد: در سال‌های گذشته نیز اقدام‌هایی انجام شده است. پارسال ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان (همت) گواهی صرفه‌جویی برای نیروگاه‌های تجدیدپذیر صادر شد.

به گفته چگنی، سال ۱۴۰۱ حدود ۳ هزار میلیار تومان و امسال هم ۳ هزار میلیارد تومان گواهی منتشر می‌شود و اکنون با راه‌اندازی بازار بهینه‌سازی، این گواهی‌ها معامله می‌شوند.

وی بیان کرد: مجوز عرضه ۱۲۵ میلیون مترمکعب گاز در بورس انرژی از سازمان برنامه و بودجه کشور اخذ شده که بخشی از آن امروز در بازار عرضه می‌شود. سقف درنظرگرفته‌شده انتشار گواهی صرفه‌جویی هم ۱۰ میلیارد مترمکعب است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد: براساس تبصره ۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۳، وزارت نفت مکلف شده است تا مبلغ ۴ هزار میلیارد تومان گواهی صرفه‌جویی انرژی برای پروژه‌های بهینه‌سازی به‌ویژه بهینه‌سازی موتورخانه‌ها صادر کند.

چگنی با اشاره به سه پروژه‌ای که مجوز صدور گواهی صرفه‌جویی برای آن‌ها از سوی سازمان برنامه و بودجه صادر شده است، افزود: این پروژه‌ها شامل جایگزینی ۴.۱ میلیون دستگاه بخاری کم‌مصرف با بخاری‌های پرمصرف بوده است که طی ۵ سال، حدود ۹ میلیارد مترمکعب صرفه‌جویی در بر خواهد داشت.

به گفته وی، تبدیل کوره‌های تونلی به هافمن در صنعت آجر که با همکاری معاونت علمی رئیس‌جمهوری در حال پیگیری است و پروژه استفاده از اتلاف حرارتی نیروگاه تولید برق ارم‌شهر واقع در شهرک صنعتی فرهنگیان تهران به‌منظور تأمین گرمایش، از دیگر مواردی است که مجوز انتشار گواهی صرفه‌جویی برای اجرای آن‌ها از سازمان برنامه و بودجه اخذ شده است.

معاون وزیر نفت در پایان، با بیان اینکه همزمان با عرضه نخستین گواهی صرفه‌جویی، تفاهم‌نامه تعویض یک میلیون دستگاه بخاری با بازده بالا به جای بخاری‌های با بازدهی کم، بین شرکت بازرگانی گاز ایران با یک شرکت توانمند داخلی امضا و به‌زودی اجرایی می‌شود، تصریح کرد: شرکت ملی گاز ایران همه تلاش خود را برای استفاده از ظرفیت و توان تولیدکنندگان داخلی برای اجرای طرح تعویض بخاری‌ها به کار خواهد بست.

کد خبر 643744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =