حمایت دولت سیزدهم از نیروی انسانی صنعت نفت/ چرا تلاش کارشناسان نفت را زیر سؤال می‌برند؟

وزیر نفت با اشاره به اجرای ماده ۱۰ قانون حقوق و دستمزد کارکنان صنعت نفت در دولت سیزدهم با هدف جبران بخشی از سختی کار نیروی انسانی، گفت: اجرای این ماده قانونی برای ۱۰ سال مغفول مانده بود که با دستور مستقیم آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهوری شهید اجرایی شد.

به گزارش خبرنگار شانا، جواد اوجی صبح امروز (سه‌شنبه، ۱۲ تیر) در حاشیه آیین رونمایی از بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست در بورس انرژی ایران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ایران و روسیه درمجموع ۶۰درصد ذخایر گازی منطقه را در اختیار دارند، اعلام کرد: با توجه به دیپلماسی قوی انرژی در دولت سیزدهم، مذاکرات از یک سال و نیم گذشته بین ایران و روسیه برای انتقال گاز به ایران آغاز و هفته گذشته توافق‌نامه بر سر این موضوع مهم بین شرکت ملی گاز ایران و شرکت گازپروم روسیه امضا شد.

بزرگ‌ترین دستاورد دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم

وی امضای توافق‌نامه انتقال گاز روسیه به ایران را بزرگ‌ترین دستاورد دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم دانست و تصریح کرد: تحقق این موضوع انقلابی در صنعت و اقتصاد ایران است و شاهد افزایش امنیت انرژی در کشورهای منطقه خواهیم بود.

وزیر نفت با اشاره به ظرفیت‌های بالای زیرساخت‌های گازی ایران برای انتقال گاز روسیه از خاک ایران به دیگر کشورهای همسایه گفت: همان‌طور که رئیس‌جمهوری روسیه پیش از این نیز اعلام کرد، با توجه به زیرساخت‌های ایران می‌توانیم هر مقدار گازی را که روسیه بخواهد، از سرزمین خود انتقال دهیم.

اوجی با اشاره به وجود ناترازی گاز و مجموعه اقدام‌های انجام‌شده برای تولید گاز و اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی انرژی در دولت سیزدهم توضیح داد: در مدت یادشده بیش از ۳۶ میلیارد دلار پروژه در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور مصوب شد و در حال اجراست.

وی به راه‌اندازی بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست در بورس انرژی ایران اشاره کرد و افزود: هر سرمایه‌گذاری که پروژه‌های بهینه‌سازی انرژی را در حوزه‌های حمل‌ونقل، نیروگاهی، صنایع و حتی مجتمع‌های خانگی و تجاری اجرا کند، می‌تواند با گرفتن گواهی صرفه‌جویی گاز از شرکت ملی گاز ایران و فروش آن در بورس انرژی، هزینه‌های خود را برداشت کند. صاحبان صنایعی که در فصل سرد سال به گاز بیشتری نیاز دارند می‌توانند این گواهی‌ها را از بورس خریداری کنند و شرکت ملی گاز ایران مکلف است حتی در زمان اوج مصرف به تعهدهای خود عمل کند و حجم گاز صرفه‌جویی‌شده را به واحد صنعتی سرمایه‌گذار تحویل دهد.

عرضه گواهی بهینه‌سازی ۵۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی

وزیر نفت با اشاره به عرضه گواهی بهینه‌سازی ۵۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی از امروز در بورس انرژی گفت: مجوزهای لازم برای عرضه گواهی ۱۵۰ میلیون مترمکعب گاز، از مراجع صاحب صلاحیت اخذ شده است. براساس پیش‌بینی‌ها، سالانه تا ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز گواهی بهینه‌سازی گاز در بورس در آینده عرضه خواهد شد. هم‌زمان با این موضوع، از امروز پرداخت پاداش ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی صرفه‌جویی به آن دسته از مشترکان گاز کشور که سال ۱۴۰۲ مصرف خود را مدیریت کرده‌اند به‌صورت نقد، کالا و ایجاد بستانکاری روی قبض گاز آن‌ها آغاز خواهد شد.

اوجی ادامه داد: هم‌اکنون بیش از ۴ میلیون بخاری با بهره‌وری پایین در کشور استفاده می‌شود. امروز با امضای تفاهم‌نامه میان شرکت بازرگانی گاز ایران و بخش خصوصی، مقدمات لازم برای جایگزینی یک میلیون بخاری با بخاری‌هایی با بهره‌وری بالا انجام می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه صنعت نفت جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون در جنگ اقتصادی و تحت شدیدترین تحریم‌های بین‌المللی قرار دارد، بیان کرد: برخی از مسئولان درباره حجم صادرات و تخفیف‌های اعمال‌شده نفت خام مواردی را گفتند که باید بگویم همه شما می‌دانید در سه سال اخیر، به گفته وزیر خارجه آمریکا، ۸۰۰ تحریم تازه به تحریم‌های ایران افزوده شده است، اما توانسته‌ایم به همت کارکنان صنعت نفت و راهبری کارگروه ۷نفره صادرات نفت کشور، صادرات نفت را از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه به ۳ میلیون و ۵۷۰ هزار بشکه برسانیم.

جهش عمده در تولید و صادرات گاز مایع ایران

وزیر نفت گفت: صادرات نفت ایران از روزانه ۱۸۲ میلیون بشکه در سال ۱۳۹۸ به روزانه ۵۶۵ میلیون بشکه نفت خام در سال ۱۴۰۲ رسید، همچنین رشد گروه نفت و گاز که سال ۱۳۹۸ منفی ۳۵درصد بود، سال ۱۴۰۲ به مثبت ۲۰درصد رسید، در زمینه تولید گاز مایع نیز جهش عمده‌ای رخ داده است، به‌طوری که این تولید از سالانه ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن به ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال رسیده است.

دولت جدید آمریکا نمی‌تواند جلوی صادرات نفت ایران را بگیرد

اوجی با تأکید بر اینکه ایران به هرجایی از دنیا که اراده کرده نفت خام فروخته است، اعلام کرد: هم‌اکنون صادرات نفت خام به ۱۷ کشور دنیا انجام می‌شود؛ رسانه‌های خارجی به‌تازگی اعلام کردند که نفت خام ایران به اروپا هم صادر شده است و باید بگویم بله، خبر درستی است. بارها گفته‌ایم با توجه به ریل‌گذاری انجام‌شده، هر دولتی هم در آینده در آمریکا سر کار بیاید نمی‌تواند جلوی صادرات نفت ایران را بگیرد.

وی درباره تخفیف‌های اعمال‌شده در زمینه صادرات نفت خام بیان کرد: آمارهایی که به‌تازگی در این زمینه اعلام شده، غلط است. این تخفیف‌ها از انگشتان یک دست کمتر است و اینکه ما نفت را به کدام شرکت و کشور می‌فروشیم، باید بگویم هیچ فرمانده جنگی، اطلاعات مهم خود را برای دشمن رو نمی‌کند.

کد خبر 643758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =