افزایش سهم مسئولیت‌ اجتماعی صنعت نفت در ساخت مدرسه

رئیس سازمان نوسازی توسعه و تجهیزات مدارس کشور با اعلام افزایش ۳۰۰درصدی تعهدهای این سازمان در حوزه مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها، بنگاه‌های اقتصادی، کارخانه‌ها، مؤسسه‌ها، نفت، بانک‌ها و نهادها برای مدرسه‌سازی گفت: ۷۰ هزار کلاس درس در کشور شاداب‌سازی و بهسازی شد.

به گزارش شانا، صنعت نفت به‌عنوان بزرگ‌ترین بخش اقتصادی ایران، افزون بر انجام تعهدهای قانونی مبنی بر تولید و صادرات نفت، گاز، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی، توجه به ایفای مسئولیت‌های اجتماعی را نیز در دستور کار دارد. با توجه به اهمیت این موضوع در مناطق نفتی و گازی کشور، ۴درصد از ارزش سرمایه‌گذاری قراردادهای نفتی برای اجرای طرح‌های مسئولیت‌های اجتماعی استفاده می‌شود و در اغلب موارد، مسئولیت‌های اجتماعی در قالب اجرای طرح‌های آموزشی، بهداشتی، ورزشی، راه‌سازی و آبرسانی مورد تأکید است.

همچنین، با توجه به آنکه مراکز تولید و توسعه نفت و گاز در کشور، در مناطق محروم و کم‌برخوردار قرار دارد، توجه به آموزش نیروهای بومی به‌عنوان سرمایه‌های اجتماعی آن مناطق، در اولویت صنعت نفت است، بنابراین مدرسه‌سازی از اقدام‌های مهم صنعت نفت در ایفای مسئولیت‌های اجتماعی به‌ شمار می‌رود.

فعالیت‌های صنعت نفت در این زمینه آن‌چنان قابل توجه بوده که حمیدرضا خان‌محمدی، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیزات مدارس کشور امروز در همایش ملی تکریم خیرین مدرسه‌ساز، با تأکید بر افزایش تعهدهای وزارت نفت برای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی در زمینه مدرسه‌سازی، گفت: اگر بخواهیم ایران را آباد کنیم، راه آن از مدرسه است.

وی با بیان اینکه ۳۰۰درصد تعهدهای ما در حوزه مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها، بنگاه‌های اقتصادی، کارخانه‌ها، مؤسسات، نفت، بانک‌ها و نهادها برای امر مدرسه‌سازی افزایش یافته است و کنار هم آمدند، ادامه داد: ۷۰ هزار کلاس درس شاداب‌سازی و بهسازی شد و دانش‌آموزان از اینکه در کلاس‌های جدید درس می‌خوانند، ذوق‌زده شدند.

بابک دارابی، مدیر نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز هم درباره طرح‌های آموزشی اجراشده یا در حال اجرا در مناطق نفتی و کم‌برخوردار گفت: ساخت یک‌هزار مدرسه و طرح آموزشی با اعتبار ۲ هزار میلیارد تومان را در قالب ایفای مسئولیت‌های اجتماعی پروژه‌ها و طرح‌های صنعت نفت مدنظر قرار دادیم که تاکنون بیش از ۷۰۰ پروژه با پرداخت یک‌هزار میلیارد تومان تکمیل شده است. در کنار این‌ها، با این طرز تفکر که دانش‌آموز پس از فارغ‌التحصیلی، حرفه‌ای هم آموخته باشد تا بتواند کسب‌وکاری برای خود راه بیندازد، برای اجرای طرح توسعه پایدار آموزشی در استان‌های نفت‌خیز به‌ویژه بوشهر و خوزستان هم اقدام کردیم.

وی ادامه داد: ۱۷ هزار معلم و ۱۱ هزار محصل لازم‌التوجه را با درنظرگرفتن شیوه‌های نو آموزشی که مصوب شده است، در استان‌های بوشهر و خوزستان تحت آموزش قرار دادیم. نکته جالب‌ توجه در این زمینه اینکه معلمانی که تحت این آموزش‌ها قرار گرفته‌اند، در دوره دوم طرح آموزش معلمان تازه‌استخدام‌شده مشارکت کردند و ۲۵۰ نفر از دانش‌آموزان لازم‌التوجه هم رتبه زیر هزار کنکور سراسری را کسب کردند.

مدیر نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز با اشاره به اینکه برای دانشجویان فارغ‌التحصیل هم برنامه‌هایی مدنظر قرار دادند، توضیح داد: برای این افراد در هفت استان، طرح ۶ هزار و ۵۰۰ آموزش مهارتی و توانمندی را در رشته‌هایی که صنعت نفت و پیمانکاران نیاز دارند در نظر گرفتیم که ۹۰درصد این کار انجام شده است و دانشجویان جذب کار شده‌اند.

به گزارش شانا، اختصاص اعتبار به اقدام‌های عام‌المنفعه مسئولیتی است که وزارت نفت دولت سیزدهم از زمان آغازبه‌کار خود آن را در اولویت قرار داده و با نگاه عمل‌گرایانه آن را اجرا کرده است، به‌طوری که این وزارتخانه در دولت سیزدهم، با افزایش ۱۰ برابری اعتبار مصوب نسبت به کل دولت گذشته، بیش از ۴۴ هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های مسئولیت اجتماعی اختصاص داده است.

درمجموع، دولت سیزدهم در دو سال اخیر ۳ هزار و ۵۰۰ پروژه با هزینه‌کرد ۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان را تکمیل کرده و به بهره‌برداری رسانده است که این تعداد هزینه‌کرد نسبت به دولت دوازدهم حدود چهار برابر رشد نشان می‌دهد.

کد خبر 643762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =