۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۳
  • کد خبر: 646566
طنین زنگ مدرسه با مهرنوازی نفت

مهرماه که می‌شود خیابان‌ها و کوچه‌ها، سرخوش از هیجان، لبریز از دانش‌آموزانی ‌می‌شوند که مشتاقانه به دیدار همکلاسی‌ها، دیوارهای رنگی مدرسه و چهره خوش‌روی بابای مدرسه ‌می‌روند؛ شور و شوقی که سهم صنعت نفت در ایجاد آن بسیار است و در چارچوب اهداف مسئولیت اجتماعی، تا توانسته با مهرنوازی، گام‌های بلندی در مسیر آن برداشته است.

به گزارش شانا به‌نقل از هفته‌نامه مشعل، مانند بهار که با خانه‌تکانی و صدای توپ سال نو آغاز می‌شود، پاییز هم با غبارروبی سواد و طنین خوش زنگ مدرسه می‌آید؛ با شوق بازی در زنگ تفریح، پیچیدن عطر دفتر و کتاب‌های نو در کلاس، ذوق تراشیدن مدادهای رنگی، نوشتن‌های خوب و بد روی تخته‌سیاه و پوشیدن لباس‌های فرم مدرسه. خیابان‌ها و کوچه‌ها هم سرخوش از هیجان، لبریز از دانش‌آموزانی ‌می‌شوند که مشتاقانه به دیدار همکلاسی‌ها، دیوارهای رنگی مدرسه و چهره خوش‌روی بابای مدرسه ‌می‌روند؛ شور و شوقی که سهم صنعت نفت در ایجاد آن بسیار است و در چارچوب اهداف مسئولیت اجتماعی تا توانسته با مهرنوازی، گام‌های بلندی در مسیر آن برداشته است؛ از «نوسازی مدارس و افزایش سرانه آموزشی» گرفته تا «اهدای بسته‌های آموزشی و اجرای طرح‌های توانمندسازی و تقویت بنیه علمی».

موضوعی که بابک دارابی، مدیر نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز، بارها به آن پرداخته و درباره طرح‌های آموزشی اجراشده یا در حال اجرای مناطق نفتی و کم‌برخوردار گفته است: ساخت یک‌هزار مدرسه و طرح آموزشی با اعتبار ۲ هزار میلیارد تومان را در قالب ایفای مسئولیت‌های اجتماعی پروژه‌ها و طرح‌های صنعت نفت مدنظر قرار دادیم که تاکنون بیش از ۷۰۰ پروژه با پرداخت یک هزار میلیارد تومان تکمیل شده است.

وی افزود: در کنار این‌ها، با این نگاه که دانش‌آموز پس از فارغ‌التحصیلی، حرفه‌ای هم آموخته باشد تا بتواند کسب‌وکاری برای خود راه بیندازد، برای اجرای طرح توسعه پایدار آموزشی در استان‌های نفت‌خیز به‌ویژه بوشهر و خوزستان اقدام کردیم.

اجرای طرح آموزشی نفت در بوشهر و خوزستان

اجرای طرح آموزشی نفت در استان بوشهر با برگزاری دوره‌های دانش‌افزایی برای دبیران متوسطه اول و دوم به تعداد ۴ هزار و ۱۲ نفر به‌طور حضوری و بیش از ۸ هزار نفر به‌طور مجازی، همچنین برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای ۴ هزار و ۳۶۴ نفر از دبیران ابتدایی در ۱۸ شهرستان استان را ‌می‌توان بخشی از تلاش‌های صنعت نفت در سال ۱۴۰۳-۱۴۰۲ در استان‌های نفت‌خیز دانست. آنجا که بیش از ۵ هزار نفر از دانش‌آموزان لازم توجه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم در کلاس‌های تقویتی و آماده‌سازی آزمون نهایی مشارکت داده شدند و آزمون شبه‌نهایی و کیفیت‌بخشی برای ۱۰ هزار نفر از دانش‌آموزان پایه دوازدهم در دو مرحله برگزار شد.

تهیه و توزیع یک‌هزار و ۲۰۰ بسته آموزشی برای دانش‌آموزان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در کنار خرید تجهیزات برای هنرستان‌های استان بوشهر با اختصاص ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان، از دیگر مواردی است که ‌می‌توان به‌عنوان هم‌نوازی نفت با زنگ اول مهر از آن یاد کرد. پالایشی‌ها نیز در طرح‌های آموزشی پالایشگاه‌های نفت کشور به‌عنوان مجتمع‌های راهبردی تولید فرآورده در کنار اهداف توسعه‌ای، تولیدی و صادراتی خود در صنعت نفت، به مقوله مسئولیت‌های اجتماعی توجه ویژه دارند و توانسته‌اند در سال‌های اخیر همسو با توسعه صنعتی، اقدام‌های قابل‌ توجهی را به‌منظور ارتقای آموزشی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و محیط‌زیستی در سطح استان‌ها پیش ببرند.

پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به‌عنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان، با توجه به وظیفه اصلی خود که تأمین امنیت سبد سوخت کشور است، ایفای نقش مسئولیت‌های اجتماعی در طرح‌های آموزشی را جزو مهم‌ترین برنامه‌های خود قرار داده است.

تأمین ۵ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت مدرسه دخترانه کوثر بندرعباس، تأمین اعتبار ۴ میلیارد تومانی برای بازسازی مدرسه دخترانه زینبیه بندرعباس، حمایت یک‌میلیارد تومانی از مدارس شبانه‌روزی شهر سندرک با خرید اقلام غذایی مورد نیاز، آب‌رسانی به مناطق کم‌برخوردار و محروم استان و بازسازی خانه ایتام محله نخل ناخدای بندرعباس، از اقدام‌های مهم انجام‌شده همسو با ایفای مسئولیت اجتماعی این پالایشگاه است.

شرکت پالایش نفت لاوان هم با تشکیل کمیته‌ای با عنوان کمیته مسئولیت اجتماعی، گام‌های ارزشمندی در مسیر محرومیت‌زدایی، عمران و آبادانی جزیره لاوان برداشته است. توسعه زیرساخت‌های آموزشی شهرستان‌های استان هرمزگان، حمایت از دانش‌آموزان بی‌بضاعت استان، حمایـت مالـی در برگزاری اردوهای تفریحی و زیارتی و فرهنگی، از اقدام‌های شرکت پالایش نفت لاوان در ایفای نقش مسئولیت ‌اجتماعی است.

صرف هزینه ۹۸ میلیارد ریالی شرکت پالایش نفت امام خمینی‌(ره) شازند در بخش فرهنگی و آموزشی نیز انجام شده است که تعمیرات مدارس ۳۳ روستا و تجهیز وسایل آموزشی با صرف هزینه ۲۳ میلیارد ریال، ساخت مدرسه در شهرستان شازند با ارزش ۷۰ میلیارد ریال و خرید تجهیزات مدرسه با ارزش بیش از ۵ میلیارد ریال از پروژه‌های انجام‌شده این شرکت است.

پیشتازی شرکت نفت مارون در رفع نیازهای آموزشی

شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون هم از این قاعده مستثنا نبوده و همسو با اهداف عام‌المنفعه خود اقدام‌های آموزشی پرثمری را در اولویت قرار داده است. به گفته قباد ناصری، مدیرعامل شرکت نفت و گاز مارون، براساس هماهنگی با سازمان‌های نوسازی مدارس و آموزش‌وپرورش، تا پیش از آغاز سال تحصیلی چهار پروژه مرتبط در مناطق همجوار تأسیسات اجرا ‌می‌شوند یا به بهره‌برداری ‌می‌رسند.

ناصری با بیان اینکه ایجاد یا ارتقای زیرساخت‌های آموزشی و تأمین امکانات تحصیلی، تضمین‌کننده آتیه کشور و مهم‌ترین عامل ایجاد انگیزش برای کودکان و نوجوانان است، گفت: پروژه احداث مدرسه سه‌کلاسه شهید شجیرات با اعتباری حدود ۳۱ میلیارد ریال در روستایی به همین نام در حال تکمیل است که به‌زودی در اختیار دانش‌آموزان این روستا قرار ‌می‌گیرد.

وی تکمیل فاز دوم بهسازی و نوسازی مدرسه نور غیزانیه با اعتبار بیش از ۳۲ میلیارد ریال را نیز خبری مسرت‌بخش توصیف کرد و افزود: به مردم غیزانیه قول داده بودیم که افزون بر نوسازی کامل این مدرسه در سال گذشته، ۶ کلاس دیگر را احداث و به فضای آموزشی آن اضافه کنیم که خوشبختانه این مهم نیز به انجام رسیده و بخش بزرگی از کمبود فضای آموزشی بخش غیزانیه برطرف شده است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون تعمیر و بهسازی کامل مدارس شهید رجایی روستای چمبه و باقرالعلوم یکی از روستاهای بخش غیزانیه افزون بر مدرسه سوم شعبان روستای بیت باوی بخش مشراگه رامشیر دانست و ادامه داد: اجرای این طرح‌ها درمجموع حدود ۱۱ میلیارد ریال هزینه در بر داشته است که پیش از آغاز سال تحصیلی به بهره‌برداری خواهند رسید.

ناصری یادآور شد: امسال نیز در قالب عمل به مسئولیت اجتماعی در قبال مردم، ۵ هزار بسته نوشت‌افزاری را با هزینه‌ای افزون بر ۳۵ میلیارد ریال تأمین کرده‌ایم که قرار است تا پیش از آغاز سال تحصیلی و طی مراسمی میان دانش‌آموزان مناطق همجوار تأسیسات (با اولویت کم‌برخوردارها) توزیع شود.

کد خبر 646566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =