۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۶
  • کد خبر: 644446
واردات نفت چین از روسیه افزایش یافت

واردات نفت خام چین از روسیه در نیمه نخست سال ۲۰۲۴ نسبت به دوره مشابه پارسال ۵درصد افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، واردات نفت خام چین از روسیه در ژوئن امسال نسبت به دوره مشابه پارسال ۲۰درصد کاهش یافت، درحالی‌که این رقم در نیمه نخست ۲۰۲۴، ۵درصد افزایش نشان می‌دهد.

داده‌های رسمی اداره کل گمرک چین نشان می‌دهد پالایشگاه‌های نفت چین به دلیل رویارویی با حاشیه‌های سود ضعیف، واردات نفت خام را کاهش داده‌اند.

براساس این گزارش، واردات نفت خام چین از روسیه با خطوط لوله و محموله‌ها در ماه گذشته میلادی به ۸ میلیون و ۴۳۰ هزار تن یا ۲ میلیون و ۵۰ هزار بشکه در روز رسیده، این مقدار نسبت به رقم روزانه ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در ماه مه و بالاترین رکورد ژوئن ۲۰۲۳ (روزانه ۲ میلیون و ۵۶۰ هزار بشکه) کاهش یافته است.

کاهش واردات نفت خام چین از روسیه در ماه ژوئن تا حدی در پی تقاضای ضعیف‌تر پالایشگران مستقل نفت چین رخ داده است، زیرا کاهش حاشیه‌های سود پالایشی در بحبوحه تضعیف تقاضای داخلی سوخت، این پالایشگران را مجبور کرد مقدار بهره‌گیری از ظرفیت خود را به پایین‌ترین سطح از اوایل سال ۲۰۲۰ برسانند.

تقاضا برای نفت خام اورال روسیه که از بنادر اروپایی بارگیری می‌شود هم کاهش یافته است، زیرا تنش‌های دریای سرخ کرایه حمل‌ونقل را بالا نگه داشته است.

صادرات نفت عربستان به چین در ژوئن درمجموع ۶ میلیون و ۸۲۰ هزار تن بوده که نسبت به دوره مشابه پارسال ۱۴درصد کاهش یافته است. میانگین سالانه تاکنون نسبت به سال پیش از آن ۱۳درصد افت نشان می‌دهد و به ۴۰ میلیون و ۳۸۰ هزار تن یا روزانه یک‌میلیون و ۶۲۰ هزار بشکه رسید.

کل واردات نفت خام چین در ماه ژوئن نسبت به رکورد پارسال ۱۱درصد کاهش یافت، درحالی‌که مجموع واردات نفت خام این کشور آسیایی در نیمه نخست امسال ۲.۳درصد افت نشان می‌دهد که ناشی از تقاضای داخلی ضعیف‌تر از حد انتظار بود.

واردات نفت چین از مالزی در ماه ژوئن ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تن بوده است، درحالی‌که در نیمه نخست امسال با ۱۴درصد افزایش به ۲۹ میلیون و ۴۹۰ هزار تن رسید.

واردات نفت چین از آنگولا در ماه گذشته میلادی با افزایش ۵۸درصدی درصدی به ۲ میلیون و ۹۳۰ هزار تن رسید که نسبت به رقم یک‌میلیون و ۸۵۰ هزار تن ماه مه افزایش نشان می‌دهد. قیمت‌های به‌نسبت پایین‌تر برنت که نفت آنگولا براساس آن قیمت‌گذاری می‌شود، عرضه‌ از سوی این کشور آفریقایی را جذاب کرد.

واردات محموله‌های نفت خام چین از آمریکا در ماه ژوئن با ۶۰درصد افت نسبت به مدت مشابه پارسال به یک‌میلیون و ۲۱۰ هزار تن رسید، درحالی‌که واردات نفت این کشور آسیایی از برزیل، با ۱۶درصد کاهش، ۲ میلیون و ۸۳۰ هزار تن بود.

کد خبر 644446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =