۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۷
  • کد خبر: 645059
چرا ال‌ان‌جی در جهان گران شده است؟

قیمت گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) در جهان طی هفته‌های اخیر با افزایش نسبی همراه بود که از مهم‌ترین دلایل این رشد قیمت می‌توان به خروج ال‌ان‌جی روسیه از بازارهای اروپا و کاهش پیش‌بینی جمهوری آذربایجان درباره صادرات گاز به قاره سبز اشاره کرد. درمقابل، توسعه یک میدان گاز نامتعارف در عربستان و افزایش صادرات گاز روسیه به چین مانع رشد بیشتر قیمت‌ها در این بازار بوده است.

به گزارش شانا به‌نقل از اداره کل امور اوپک، مجامع و سازمان‌های بین‌المللی وزارت نفت، گاز طبیعی یکی از مهم‌ترین منابع انرژی جهان در سال‌های اخیر بوده است. از آنجا که این انرژی آلودگی به‌مراتب کمتری را ایجاد می‌کند، میان سوخت‌های فسیلی دیگر مانند نفت خام، زغال‌سنگ و... آلودگی کمتری را به‌دنبال دارد و به‌عنوان سوخت پاک معرفی می‌شود.

با توجه به الزام‌های محیط‌زیستی در سال‌های آینده، تقاضا برای نفت خام کاهش خواهد داشت، اما تقاضا برای گاز به‌عنوان یک سوخت فسیلی محبوب در جهان، با افزایش همراه خواهد بود.

از آنجا که مبادی تولید تا مصرف گاز در اغلب موارد دور از هم واقع شده، توجه به توسعه تولید و فروش ال‌ان‌جی در جهان بیشتر شده است.

در این مسیر، فرصت‌ها و تهدیدهای فراوانی برای افزایش تولید ال‌ان‌جی وجود دارد که شاید مهم‌ترین آن را بتوان رشد تولید این سوخت در سال‌های آینده و با توجه به بهره‌برداری از پروژه‌های جدید در کشورهای مختلف دانست.

درمجموع به نظر می‌رسد چهره بازار گاز در حال تغییر است. تا پیش‌ از این اگرچه بخش بزرگی از تجارت گاز با خط لوله انجام می‌شد، اما تغییرات فناوری و تغییر اطلس سیاسی جهان در چند سال گذشته باعث شده است تمایل به خرید تک‌محموله‌های ال‌ان‌جی بیشتر شود.

روسیه که بخش بزرگی از گاز اروپا را با خط لوله تأمین می‌کرد، حالا از این بازار خارج شده و اروپا، گاز موردنیاز خود را به‌صورت ال‌ان‌جی از آمریکا، خاورمیانه و حتی استرالیا تأمین می‌کند.

کشورهایی مانند عربستان نیز که تا پیش‌ از این در بازار ال‌ان‌جی حضور نداشتند، حالا به فکر استفاده از ذخیره‌سازی‌های نامتعارف گاز و ایجاد واحدهای ال‌ان‌جی هستند.

برآیند این عوامل سبب شده است در آستانه آغاز فصل سرد در نیمکره شمالی جهان و افزایش تقاضا برای سوخت، قیمت ال‌ان‌جی در جهان با افزایش همراه باشد. در ادامه به برخی از عوامل اصلی در این زمینه اشاره می‌شود.

عقد قرارداد برای توسعه میدان گازی جفوره عربستان سعودی

شرکت آرامکو یک کنسرسیوم بین‌المللی را برای امضای قرارداد ۲ میلیارد و ۲۴۰ میلیون دلاری به‌منظور انجام خدمات مهندسی، خرید و ساخت (EPC) در توسعه بیشتر میدان بزرگ گاز غیرمتعارف جفوره انتخاب کرده است. آرامکو همچنان به اولویت توسعه چندمرحله‌ای پروژه‌ ۱۰۰ میلیارد دلاری خود و پروژه میدان گاز غیرمتعارف جفوره ادامه می‌دهد و قراردادهای متعددی برای توسعه‌ بیشتر این میدان امضا شده است.

 آرامکو به‌تازگی اعلام کرد از آنجا که عربستان سعودی در حال اجرای چند پروژه با هدف افزایش ۶۰درصدی ظرفیت تولید گاز طبیعی تا سال ۲۰۳۰ است، جفوره یک اولویت استراتژیک محسوب می‌شود.

براساس گزارش پیمانکار اسپانیایی، گروهی از شرکت‌های «تکنیکاس رئونیداس» اسپانیا و سینوپک چین از سوی آرامکو برای یک قرارداد ئی‌پی‌سی شامل چند تأسیسات فشرده‌سازی گاز در جفوره انتخاب شده‌اند. آرامکو یک تعهدنامه غیرالزام‌آور با یک سرمایه‌گذاری مشترک برای «توسعه سه تأسیسات فشرده‌سازی گاز در جفوره» به‌عنوان بزرگ‌ترین میدان گاز غیرمتعارف عربستان امضا کرده است که شامل شرکت «تکنیکاس رئونیداس» با ۶۰درصد سهام و شرکت سینوپک با ۴۰درصد سهام است.

کاهش چشم‌انداز صادرات گاز جمهوری آذربایجان به اروپا

جمهوری آذربایجان برنامه‎های خود را برای صادرات گاز به اروپا کاهش داده است. الهام علی‎اف، رئیس‎جمهوری آذربایجان، اعلام کرد اکنون مقام‌ها در باکو انتظار دارند این کشور بتواند در سال ۲۰۲۷ حدود ۱۶ میلیارد مترمکعب گاز به بازارهای اروپایی صادر کند. این در حالی است که پیش‌ از این درباره دو برابر کردن صادرات گاز به اروپا تا حجم ۲۰ میلیارد مترمکعب در سال جاری میلادی صحبت شده بود.

علی‎اف گفته ممکن است جمهوری آذربایجان به همراه کشورهای همسایه مانند ترکمنستان، منابع گازی کافی برای ادامه افزایش صادرات گاز به اروپا را داشته باشند. بااین‌حال، این موضوع مستلزم سرمایه‎گذاری‎های تازه‌ای به‌منظور افزایش ظرفیت دو خط لوله‌ ترانس آناتولی است که اکنون گاز جمهوری آذربایجان را به اروپا تحویل می‌دهد.

رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان اعلام کرد که مقام‌ها درباره افزایش دو برابری ظرفیت این خطوط لوله مذاکره می‎کنند و ظرفیت سالانه ۳۲ میلیارد مترمکعبی را برای خط لوله ترانس آناتولی و ۲۰ میلیارد مترمکعبی را برای خط لوله ترانس آدریاتیک هدف قرار داده‎اند.

سود خالص ۲ برابری نواتک به ارزش ۴ میلیارد دلار

شرکت نواتک، بزرگ‌ترین تولیدکننده ال‌ان‌جی روسیه، در ۲۴ ژوئیه، سود خالص نیمه اول سهام‌داران شرکت را ۷ میلیارد و ۳۴۱ میلیون روبل (معادل ۳ میلیارد و ۹۵ میلیون دلار) منتشر کرد. این افزایش ۱۲۰درصدی با افزایش درآمد و تولید کسب شده است. تولید هیدروکربن در دوره‌ ژانویه تا ژوئن سال جاری روزانه به یک‌میلیون و ۸۲ هزار بشکه معادل رسید که نسبت به تولید روزانه یک میلیون و ۷۸ میلیون بشکه در سال گذشته افزایش نشان می‌دهد.

عرضه ۴۰ میلیارد مترمکعب گاز روسیه به چین در سال ۲۰۲۴

ایگور سچین، مدیرعامل شرکت روس‌نفت، گفته که روسیه قرار است امسال حجم بی‌سابقه‌ حدود ۴۰ میلیارد مترمکعب گاز را به چین عرضه کند.

وی همچنین در مجمع تجاری انرژی روسیه و چین گفت روسیه پتانسیل عرضه سالانه بیش از ۱۰۰ میلیارد مترمکعب گاز به چین را در آینده خواهد داشت و امسال با صادرات حدود ۴۰ میلیارد مترمکعب گاز به چین به رکورد تاریخی خود خواهد رسید که می‌تواند جایگاه روسیه را در بازار انرژی چین تقویت کند.

وی افزود: در سال جاری ۳۰ میلیارد مترمکعب گاز با خط لوله «قدرت سیبری» به چین انتقال خواهد یافت. باقی‌مانده عرضه تا حجم ۴۰ میلیارد مترمکعب با محموله‌های ال‌ان‌جی خواهد بود. براساس داده‌های مؤسسه پلاتس در سال جاری میلادی تاکنون ۵ میلیارد مترمکعب ال‌ان‌جی از روسیه به بنادر چین رسیده است.

خروج ال‌ان‌جی روسیه از بازارهای اروپا و کاهش پیش‌بینی جمهوری آذربایجان درخصوص صادرات گاز به قاره سبز، قیمت محموله‌های انرژی در جهان را با افزایش همراه کرده است.

از سوی دیگر، با توجه به نزدیک‌شدن به فصل سرد سال، طبیعی است که تقاضا برای گاز طبیعی و ذخیره‌سازی آن در جهان رو به افزایش باشد که می‌تواند به تقویت بیشتر قیمت‌ها کمک کند.

افزایش تولید عمان با توسعه تأسیسات جدید ال‌ان‌جی

براساس گزارش خبرگزاری دولتی عمان در ۲۷ ژوئیه، عمان یک تأسیسات دیگر تولید ال‌ان‌جی را با ظرفیت سالانه حدود ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن در مجتمع صنعتی «قلهات» واقع در استان جنوب شرقی این کشور توسعه خواهد داد. ظرفیت سالانه‌ تولید ال‌ان‌جی عمان با این تأسیسات جدید به حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن افزایش خواهد یافت.

شرکت عمان ال‌ان‌جی به‌دنبال نهایی‌کردن مطالعات طراحی مهندسی این تأسیسات جدید ال‌ان‌جی است و انتظار می‌رود این پروژه تا سال ۲۰۲۹ تکمیل و بهره‌برداری شود. سالم العوفی، وزیر انرژی و مواد معدنی عمان گفته که «افزودن این تأسیسات جدید ال‌ان‌جی یکی از اجزای کلیدی استراتژی کشور برای تحکیم موقعیت عمان به‌عنوان تولیدکننده و صادرکننده پیشرو گاز طبیعی مایع در بازار جهانی است».

چرا ال‌ان‌جی در جهان گران شده است؟

هدف عمان این است که با استفاده از زیرساخت‌ها و منابع موجود و سرمایه‌گذاری بر تقاضای روزافزون منابع انرژی پاک، به تنوع و پایداری بلندمدت اقتصاد کشور کمک کند. شرکت دولتی عمان ال‌ان‌جی اکنون سه تأسیسات ال‌ان‌جی راه‌اندازی می‌کند و  سال گذشته حدود ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن ال‌ان‌جی تولید داشته است. در سال ۲۰۲۳، کل درآمد شرکت عمان ال‌ان‌جی به ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار رسید که نسبت به ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۲ کاهش یافت. این شرکت ۱۷۳ محموله ال‌ان‌جی در سال ۲۰۲۳ تحویل داد که از ۱۷۶ محموله ارسال‌شده در سال ۲۰۲۲ کمتر بوده است.

کد خبر 645059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =