عملیات حفاری هم‌زمان ۳ حلقه چاه درون‌میدانی پارس جنوبی آغاز شد

عملیات حفاری هم‌زمان سه حلقه چاه از بسته نخست کاری طرح حفاری چاه‌های درون‌میدانی (Infill) پارس جنوبی آغاز شد.

به گزارش شانا به‌نقل از شرکت نفت و گاز پارس، با استقرار دکل حفاری در موقعیت سکوی گازی SPQ1 واقع در مرز آبی ایران و قطر در خلیج‌فارس، عملیات حفاری هم‌زمان سه حلقه چاه از بسته اول کاری طرح حفاری چاه‌های درون‌میدانی (Infill) میدان مشترک پارس جنوبی از سوی شرکت پسکو متعلق به گروه پتروپارس آغاز شد. 

محمدحسین متجلی، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، در حاشیه آغازبه‌کار این عملیات با بیان اینکه همه میدان‌های نفتی و گازی به مرور زمان دچار افت فشار و کاهش تولید می‌شوند، گفت: پس از مطالعات انجام‌شده ازسوی مدیریت مهندسی نفت و گاز این شرکت، پروژه حفاری ۳۵ حلقه چاه درون‌میدانی تعریف شد تا ضمن حفظ و نگهداشت تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی، بخشی از افت فشار و ناترازی گاز در سال‌های آینده جبران شود. 

وی با بیان اینکه طرح حفاری ۳۵ حلقه چاه درون‌میدانی پارس جنوبی، روی ۱۷ سکوی تولیدی این میدان مشترک تکمیل و عملیاتی خواهد شد، یادآور شد: هدفگذاری شده است که با اجرای این پروژه در ۳ سال آینده، برداشت روزانه گاز از میدان مشترک پارس جنوبی، ۳۶ میلیون مترمکعب افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس برنامه زمان‌بندی برای اجرای این طرح را تا پایان سال ۱۴۰۵ بیان کرد و گفت: در اجرای این طرح از پیمانکاران توانمند داخلی کمک گرفته شده است که افزون بر کاهش ناترازی گاز، ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی کشور را به همراه خواهد داشت.

براساس این گزارش، نخستین بسته کاری طرح حفاری ۳۵ حلقه چاه درون‌میدانی پارس جنوبی، به شرکت پسکو از گروه پتروپارس واگذار شده که حفاری ۸ حلقه چاه در موقعیت سکوهای SPD4 ،SPQ1 ،SPD5 و SPD6 را شامل می‌شود. پیش‌بینی می‌شود با تکمیل و راه‌اندازی ۸حلقه چاه یادشده، روزانه ۷ میلیون مترمکعب گاز غنی به ظرفیت تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی افزوده شود. 

طرح حفاری ۳۵ حلقه چاه درون‌میدانی میدان مشترک پارس جنوبی با چهار بسته کاری، بخشی از برنامه‌های کلان وزارت نفت، شرکت ملی نفت ایران و شرکت نفت و گاز پارس برای حفظ و نگهداشت میزان تولید گاز با هدف مدیریت ناترازی تولید و تأمین گاز مورد نیاز کشور و صنایع بزرگ و کوچک به شمار می‌رود.

کد خبر 645721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =