۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۴
  • کد خبر: 645895
تهدید برای تعطیلی میدان‌های نفتی شرق لیبی

دولت مستقر در شرق لیبی شرکت ملی نفت این کشور را به تعطیلی همه میدان‌های نفتی در این منطقه تهدید کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از بنغازی، دولت مستقر در شرق لیبی روز دوشنبه (پنجم مرداد) اعلام کرد که پس از تشدید تنش‌ها بر سر هدایت بانک مرکزی، تولید و صادرات نفت میدان‌های واقع در منطقه شرق لیبی که نزدیک به کل تولید این کشور را شامل می‌شوند، تولید و صادرات متوقف خواهد شد.

دولت مستقر در غرب لیبی (طرابلس) که از سوی مجامع بین‌المللی به عنوان دولت حاکم در لیبی (طرابلس) شناخته می‌شود و شرکت ملی نفت لیبی (ان‌اوسی NOC) که منابع نفتی کشور را اداره می‌کند، دراین‌باره موضع رسمی اعلام نکرده‌اند.

بااین‌حال، شرکت نفتی «واحه»، یکی از زیرمجموعه‌های شرکت ملی نفت لیبی، اعلام کرد قصد دارد تولید نفت در شرق لیبی را به‌تدریج کاهش دهد و با اشاره به اعتراض‌ها، نسبت به توقف کامل تولید لیبی هشدار داد.

شرکت نفت «سرت»، یکی دیگر از زیرمجموعه‌های شرکت ملی نفت لیبی واقع در منطقه شرق این کشور آفریقای شمالی، اعلام کرد تولید خود را کاهش خواهد داد و از مقام‌های لیبی خواست برای حفظ سطح تولید مداخله کنند.

بخش بزرگ میدان‌های نفتی لیبی در شرق این کشور که تحت کنترل نیروهای خلیفه حفتر با عنوان ارتش ملی لیبی (LNA) هستند، واقع شده‌اند.

چنانچه تولید نفت در شرق لیبی متوقف شود، میدان «ال فیل» در جنوب غربی لیبی تنها میدان نفتی فعال با ظرفیت تولید روزانه ۱۳۰ هزار بشکه خواهد بود.

براساس گزارش منابع ثانویه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، مجموع تولید نفت لیبی در ماه ژوئیه حدود یک‌میلیون و ۱۸۰ هزار بشکه در روز بود.

دولت مستقر در شرق لیبی (بنغازی) مدت‌زمان مشخصی برای تعطیلی میدان‌های نفتی لیبی مشخص نکرده است.

عبدالحمید الدبیبه، نخست‌وزیر دولت وحدت ملی لیبی در غرب این کشور طی بیانیه‌ای گفت: نباید اجازه داد فعالیت میدان‌های نفتی به بهانه‌های سخیف تعطیل شود.

دو مهندس در «مسلا» و «ابوعتیفل» روز دوشنبه (پنجم مرداد) به رویترز گفتند: تولید ادامه دارد و هیچ دستوری برای توقف تولید صادر نشده است.

اعتراض‌ها پیش‌تر هم تولید نفت در لیبی را مختل کرده بود.

کارگروه ملی نفت لیبی اوایل ماه جاری میلادی به‌دلیل اعتراض‌ها در میدان شراره، یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های نفتی واقع در جنوب غربی این کشور آفریقای شمالی عضو اوپک، با ظرفیت تولید روزانه ۳۰۰ هزار بشکه حالت فوق‌العاده را اعلام کرد و این شرایط هنوز پابرجاست.

شرکت نفت «واحه» (Waha)، سرمایه‌گذاری مشترک توتال انرژی و کونوکوفیلیپس، ظرفیت تولید روزانه حدود ۳۰۰ هزار بشکه نفت دارد که از طریق پایانه اس سیدر در شرق به بازارهای جهانی صادر می‌شود.

این شرکت، بهره‌برداری از پنج میدان اصلی در جنوب شرقی لیبی شامل «وها» با تولید روزانه ۱۰۰ هزار بشکه و «گالو»، «الفرغ»، «السماح» و «الظهراء» را به‌ عهده دارد.

کد خبر 645895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =