کی‌یف به قراردادهای ترانزیت نفت پایبند می‌ماند

یکی از دستیاران رئیس‌جمهوری اوکراین اعلام کرد که این کشور به قرارداد ترانزیت نفت روسیه به اروپا متعهد می‌ماند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، میخائیلو پودولیاک پس از آنکه پیش‌تر از احتمال توقف ترانزیت نفت روسیه به اروپا با خط لوله دروژبا در سال آینده میلادی خبر داده بود، گفت: اوکراین به تعهدهای خود برای انتقال نفت روسیه به اروپا ادامه خواهد داد.

دیدگاه‌های دستیار رئیس‌جمهوری اوکراین که روز جمعه (نهم شهریور) ازسوی رسانه‌های محلی گزارش شد، حاکی از آن بود که انتقال نفت روسیه به اروپا از مسیر اوکراین ممکن است از ژانویه سال ۲۰۲۵ میلادی متوقف شود، با این حال پودولیاک پس از آن گفت که کی‌یف از تلاش‌های اتحادیه اروپا برای تنوع‌بخشی به عرضه نفت خود حمایت می‌کند و به قراردادهای امضاشده تا سال ۲۰۲۹ پایبند خواهد بود.

دستیار رئیس‌جمهوری اوکراین گفت: کی‌یف به تعهدهای قراردادی خود را تا زمان برنامه‌ریزی شده به‌طور کامل پایبند خواهد بود زیرا این موضوع به روابط دوجانبه ما با کشورهای اروپایی مربوط می‌شود.

اولکسکی چرنیشوف، مدیرعامل شرکت دولتی نفت و گاز اکراین (نفتوگاز) هم بر این تعهد تأکید کرد.

وی در بیانیه‌ای اعلام کرد که اوکراین همچنان شریکی قابل اعتماد برای کشورهای اروپایی است و ما به تعهدهای خود براساس قراردادهای کنونی ترانزیت نفت خام و گاز طبیعی ادامه خواهیم داد.

خط لوله دروژبا (DRUZHBA PIPELINE) (دوستی) روسیه از شهر سامارا در روسیه آغاز و به بندر اومیسالج کرواسی در دریای آدریاتیک منتهی می‌شود و کشورهای آلمان، لهستان، مجارستان، اسلوواکی و جمهوری چک را به هم متصل می کند.

ظرفیت برنامه ریزی شده این خط لوله بیش از ۲ میلیون بشکه در روز است که یک میلیون و ۴۰۰ هزار تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام این خط لوله مستقیم به مصرف‌کنندگان اروپایی می‌رسد و باقیمانده آن در بلاروس استفاده می‌شود.

دروژبا به دو شاخه تقسیم می‌شود که شاخه شمالی آن با حجم بیشتری نسبت به شاخه دیگر، به لهستان و آلمان منتهی می‌شود و شاخه جنوبی آن نیز نفت خام کشورهای اسلواکی، مجارستان و جمهوری چک را تأمین می‌کند.

یک پنجم نیاز نفت خام آلمان از مسیر خط لوله دروژبا تأمین می‌شود. عرضه نفت خام این خط لوله در گذشته بارها قطع شده است.

در حالی که اتحادیه اروپا از زمان آغاز تنش‌های مسکو-کی‌یف در فوریه سال ۲۰۲۲ به‌دنبال کاهش واردات انرژی روسیه بوده است، جمهوری چک، اسلواکی و مجارستان برای قطع کامل این وابستگی به‌دلیل شرایط جغرافیایی به زمان بیشتری نیاز دارند.

کی‌یف قصد دارد پس از انقضای قرارداد ترانزیت گاز روسیه به اروپا از مسیر اوکراین در پایان سال ۲۰۲۴ میلادی، این توافق را تمدید نکند.

گفته‌های اولیه پودولیاک سبب شد یکی از مقام‌های جمهوری چک اعلام کند که کشورش می‌تواند با توقف ترانزیت مقابله کند.

واسلاو بارتوسکا، نماینده امنیت انرژی جمهوری چک گفت: این موضوع برای جمهوری چک مشکل ایجاد نمی‌کند.

جمهوری چک برای بی‌نیازی از واردات نفت با خط لوله دروژبا، شرکت مرو (MERO)، مجری خط لوله دولتی این کشور اروپایی روی افزایش ظرفیت خط لوله تی‌ای‌ال (TAL) از ایتالیا به آلمان که به خط لوله آی‌کی‌ال (IKL) تأمین‌کننده نفت جمهوری چک متصل می‌شود، سرمایه‌گذاری کرده است.

با توجه به ظرفیت افزایش یافته، نفت خام وارداتی برای نیاز دو پالایشگاه جمهوری چک (تا سقف سالانه ۸ میلیون تن نفت خام) که متعلق به شرکت اورلن لهستان است، کافی باشد.

کد خبر 646036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =