هشدار معاون وزیر نفت درباره مصرف گاز در کشور/ دیگر ناترازی مطرح نیست، کمبود داریم/ عراق هیچ بدهی گازی به ایران ندارد

معاون وزیر نفت در امور گاز با اشاره به حجم تولید و مصرف گاز در کشور، اعلام کرد: دیگر ناترازی مطرح نیست و اکنون کمبود گاز داریم.

به گزارش خبرنگار شانا، سعید توکلی امروز (چهارشنبه، ۲۸ شهریور) در نخستین رویداد تکمیل چرخه تولید لوله در صنعت گاز با قدردانی از همه کسانی که برای توسعه این صنعت تلاش کردند، گفت: توسعه صنعتی کشور با لوله‌سازی در دهه ۷۰ در ذوب‌آهن اصفهان آغاز شد و ادامه یافت و اکنون قطب صنعت عسلویه شناخته می‌شود.

وی افزود: هرکس بخواهد در کشور و صنعت موفق باشد، باید طرف‌های ذی‌نفع را تعریف کند و بشناسد. نباید با مخالف‌ها جنگید، باید با ارزیابی، آنها را خنثی کرد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به حضور در نشست کمیسیون انرژی مجلس، تصریح کرد: دغدغه نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌ مشخص و مهم است؛ باید بدانیم نمایندگان با ما مخالف نیستند، بلکه توقع آنها یک چیز است و اختیارات و توان ما چیز دیگر. در عین حال باید از تبدیل تهدید به فرصت استفاده کرد.

توکلی بیان کرد: اگر کشور راهبرد توسعه صنعتی نداشته باشد و جانمایی صنعت با توجه به آمایش کشور انجام نگیرد، بعید است به ۸درصد توسعه دست یابیم.

وی با اشاره به حجم تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور تأکید کرد: اکنون دیگر ناترازی انرژی مطرح نیست، کمبود داریم و این موضوع بسیار جدی است و باید مورد توجه باشد.

معاون وزیر نفت گفت: بحث کاهش مصرف گاز هم تنها به مصرف‌کنندگان برنمی‌گردد و ما نیز باید در حوزه توسعه و سرمایه‌گذاری اقدام کنیم.

توکلی همچنین در حاشیه این رویداد، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اکنون روازنه حداقل ۲۶۰ میلیون مترمکعب ناترازی گاز در کشور وجود دارد، تصریح کرد: البته این موضوع دلیل بر این نیست که وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران کار خود را به خوبی انجام ندهند و زمستان امسال با تکمیل تعمیرات و ذخیره‌سازی مطلوب گاز مایع از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و با همکاری وزارت نیرو ان‌شاالله مشکلی نخواهد بود.

تازه‌های دیپلماسی گازی

وی درباره قرارداد گازی با ترکمنستان هم توضیح داد: اجرای این قرارداد نیاز به زمان‌بندی دارد و تاکنون اقدام‌هایی انجام شده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران امضای تفاهم‌نامه گازی با روسیه را هم بسیار مطلوب ارزیابی کرد و گفت: امیدوارم این توافق‌نامه به‌زودی عملیاتی شود. باید توجه کرد که یکی از تکالیف ما در برنامه هفتم توسعه، تبدیل ایران به قطب انرژی منطقه است که یکی راهکارها، تبادل گاز با روسیه است.

توکلی تأکید کرد: در بحث صادرات گاز تنها شرکت ملی گاز ایران تصمیم‌گیرنده نیست، این شرکت علاقه‌مند است بخش زیادی از گاز طبیعی کشور را به ارزش افزوده تبدیل کند اما این‌ موضوع به بسیاری عوامل بستگی دارد و اکنون ایران همه تعهدهای خود را به‌ویژه در بحث خانگی انجام می‌دهد.

وی در پایان در واکنش به انتشار خبرهایی درباره بدهی گازی عراق به ایران، یادآور شد: عراق یکی از مشتری‌های خوب ماست که پولش را به‌موقع ‌و نقد پرداخت می‌کند و اکنون هیچ بدهی وجود ندارد.

کد خبر 646477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =