تأکید معاون وزیر نفت بر صفر کردن حوادث صنعت گاز/ سرمایه انسانی در اولویت کاری ماست

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران بر صفر کردن حوادث در صنعت گاز و داشتن اولویت سرمایه انسانی در این مجموعه تأکید کرد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، سعید توکلی در نشست با شرکت مجتمع پارس جنوبی که به‌مناسبت روز ملی آتش‌نشانی و ایمنی و با حضور برخی از مدیران ارشد صنعت گاز به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، داشتن رویکرد صحیح، برنامه عملیاتی و انسان‌های با انگیزه را سه مؤلفه مهم در صفر کردن حوادث دانست و گفت: از همه عزیزانی که در واحد اچ‌اس‌ئی، با دل و جان در تلاش هستند تا تعداد حوادث را به صفر برسانند، قدردانی می‌کنم؛ همچنین خدمت همکاران خودم در واحدهای عملیاتی، به‌ویژه در پایتخت انرژی کشور و شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی که نقش بسیار تأثیرگذار، اثربخش و فرایندی دارد، این روز خجسته را تبریک می‌گویم.

وی ادامه داد: به باور من، اچ‌اس‌ئی تنها مرتبط با خود این واحد و ناظران و کارکنان آن نیست، بلکه اچ‌اس‌ئی، فراگیر (Total HSE) و مرتبط با تک‌تک افراد است؛ زیرا این سه پارامتر اصلی در اچ‌اس‌ئی، دقیقاً به‌مثابه تعریفی درست از توسعه پایدار است؛  توسعه پایدار زمانی اتفاق می‌افتد که همه برد داشته باشند؛ یعنی رابطه‌ای برد-برد-برد بین دو طرف و طرف سوم که محیط زیست است.

معاون وزیر نفت با توجه به ماهیت پیچیده صنعت گاز، تنوع، گستردگی و پراکندگی تأسیسات که وجود ریسک‌های متعدد و حوادث فاجعه‌بار را اجتناب‌ناپذیر می‌کند، تصریح کرد: مدیریت ریسک‌ و پیشگیری از حوادث با استفاده از ظرفیت‌های موجود، باید سرلوحه همه کارها و فعالیت‌ها در سازمان قرار گیرد.

توکلی گفت: چنان‌چه همکاران ما در فرایندهای تولید، انتقال و گازرسانی، رویکرد و نگرشی خاص و متفاوت نداشته باشند، ممکن است به بدترین شکل ممکن به خود، سایت و حتی محیط زیست آسیب برسانند. اکنون درمی‌یابیم یکی از موضوع‌های مهم مغفول‌مانده اچ‌اس‌ئی، همان ارگونومی (علم بررسی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های انسان) است که باید به جد، بررسی و به درستی اجرایی شود.

وی با بیان این‌که امیدوارم سازمان را به سمتی سوق دهیم که دیگر شاهد هیچ حادثه‌ای در هیچ کجای کشور نباشیم، اعلام کرد: این مهم نیاز به رویکردی درست، برنامه عملیاتی و مهم‌تر از آن، انسان‌های با انگیزه، با روحیه و وفادار به سازمان دارد تا بتوانند با این نگرش ما را به سمت «صفر کردن حوادث» سوق دهند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران افزود: بر همین اساس بود که من در نخستین روز کاری خود، بر خود واجب دانستم با حضور در پایتخت انرژی ایران زمین و در پارس جنوبی، از نزدیک با مشکلات و چالش‌های همکاران آشنا و درصدد رفع آن برآییم؛ زیرا بحث سرمایه انسانی برای ما در اولویت کاری است.

توکلی بیان کرد: ما در همین زمان اندک، این چالش‌ها را بررسی و برای رفع آن‌ها برنامه‌ریزی کردیم؛ من شخصاً پیگیر ماجرا هستم، مواردی را که می‌شد از ظرفیت خود اساسنامه و قوانین و مقررات مرتبط در شرکت و ظرفیت‌های مدیریتی برای رفع آن‌ها استفاده کردیم و بخش دیگر هم که جزو اختیارات شرکت ملی گاز ایران نیست، پیگیری کرده‌ایم.

وی تأکید کرد: سه رکن اساسی اچ‌اس‌ئی و مهم‌تر از همه، ارزیابی‌ها در حوزه‌های مدیریت ریسک، محیط زیست و بهداشت حرفه‌ای، باید توسط اشخاصی انجام شود که به لحاظ مادی و معنوی مشکل و نگرانی نداشته باشند؛ تنها در این صورت است که می‌توانند برای سازمان اثربخش باشند.

معاون وزیر نفت در امور گاز یادآور شد: فراموش نکنید که زمستان نزدیک است؛ تلاش کنید تا با اقدام‌های به‌هنگام و به‌ویژه احصای سریع اقدام‌ها و درس‌آموزه‌ها از موارد پیش‌آمده پیشین، با فراهم کردن شبکه ایمن و پایدار گاز، بتوانیم خدمتی صادقانه، هدفمند، دقیق و درست به مردم ارائه دهیم.

توکلی همچنین بهره‌گیری از سیستم ویدئوکنفرانسی به‌منظور برگزاری نشست با شرکت‌های تابع را عاملی همسو با چابک‌سازی سیستم، سرعت‌بخشی به برگزاری نشست‌ها، تسریع در جریان تصمیم‌گیری، افزایش کارایی و بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها، دسترسی ساده و راحت و ارتقای سطح تعاملات بین واحدهای مختلف شرکت دانست.

وی افزود: افزایش سطح همکاری و همگرایی کارکنان شرکت‌های تابع با تصمیم‌های اتخاذشده در ستاد، امکان مشارکت فعال‌تر کارکنان در تصمیم‌گیری‌ها، کمک به شفاف‌سازی و رفع ابهامات انتقال پیام، افزایش احساس تعلق و مسئولیت‌پذیری کارکنان نسبت به اهداف سازمان، از نتایج این رویکرد است.

معاون وزیر نفت در امور گاز بر بهره‌گیری از این سیستم به‌منظور تقویت مشارکت بخش‌های عملیاتی تأکید و آن را اقدامی مؤثر به منظور اشاعه فرهنگ ملی‌نگری به جای بخشی‌نگری در سازمان اعلام کرد.

کد خبر 646671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =