همکاری‌های ایران و روسیه در حوزه استخراج از میدان‌های نفت و گاز و نوسازی پالایشگاه‌ها توسعه می‌یابد

معاون اول رئیس‌جمهوری اعلام کرد که تقویت همکاری‌های تهران - مسکو موضع اصولی دولت چهاردهم است و همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف توسعه می‌یابد.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، محمدرضا عارف در نشست مشترک هیئت‌های عالیرتبه ایران و روسیه که عصر امروز (دوشنبه، نهم مهر)، با محکومیت جنایات رژیم صهیونسیتی در غزه و لبنان، همچنین اقدام این رژیم جعلی در شهادت سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان، از مواضع سازنده فدراسیون روسیه در این زمینه قدردانی و تأکید کرد: اقدام‌های روسیه در شورای امنیت سازمان ملل می‌تواند در جلوگیری از جنگ و کشتار مردم بیگناه غزه و لبنان بسیار موثر باشد.

وی با تأکید بر اینکه تقویت همکاری‌های تهران - مسکو موضع اصولی دولت چهاردهم است، تصریح کرد: گسترش همکاری ها با کشورهای همسایه از جمله روسیه جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دارد و باید در این دوره یادداشت تفاهم‌های همکاری‌های امضاشده بین دو کشور هر چه سریعتر عملیاتی شوند.

معاون اول رئیس‌جمهوری  با اشاره به تجربه مشترک دو کشور در رویارویی با تحریم‌های آمریکا و کشورهای غربی، بر ضرورت تعمیق همکاری‌ها و روابط در همه زمینه‌ها و سطوح مدیریتی به‌منظور خنثی‌سازی این تحریم‌ها تأکید کرد.

عارف با اشاره به اهمیت تقویت همکاری‌های منطقه‌ای بین ایران و روسیه، گفت: باید در زمینه مسائل مرتبط با دالان زنگزور و کریدور شمال-جنوب بحث و تبادل نظرات بیشتری شود و بر این باور هستیم که هرگونه تغییرات در مرزها و ژئوپلتیک منطقه سبب تنش و سواستفاده بازیگران فرامنطقه‌ای خواهد شد.

وی بر تکمیل نیروگاه سیریک و واحدهای ۲ و ۳ نیروگاه هسته‌ای بوشهر با توجه به فاینانس ۱.۲ میلیارد دلاری این پروژه تأکید کرد و ادامه داد: در کنار ارتباطات دوجانبه، همکاری‌های چندجانبه همانند ایران، چین و روسیه و اتحادیه‌های منطقه‌ای با افزایش رایزنی‌ها و حضور در تشکل‌های منطقه‌ای برای حل مشکلات و تقویت روابط منطقه بسیار مؤثر است.

معاون اول رئیس‌جمهوری تصریح کرد: حجم مبادلات تجاری دو کشور ۲.۵ میلیارد دلار است که انتظار داریم با تلاش دو طرف، سطح روابط تجاری و اقتصادی در شأن دو کشور افزایش یابد.

عارف با تأکید بر اینکه بسیار خوشحالیم که راهبرد ایران و روسیه توسعه همکاری‌ها در همه زمینه‌های دوجانبه و چندجانبه است، اعلام کرد: در کنار توسعه همکاری‌های دو کشور، افزایش ارتباطات از طریق سازوکارهای منطقه‌ای مانند بریکس، شانگهای و اتحادیه اورآسیا بسیار مفید و مؤثر است که تقویت و فعال‌شدن کمیسیون‌های مشترک دو کشور می‌تواند در این مسیر کمک کند.

وی همچنین بر ضرورت نهایی‌شدن موافقتنامه جامع همکاری‌های بین ایران و روسیه تأکید کرد و گفت: این توافقنامه می‌تواند مبنای همکاری‌های دو کشور باشد که به‌منظور تقویت روابط بانکی دو کشور اهمیت اساسی دارد.

معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به همکاری‌های بسیار خوب ایران و روسیه در زمینه‌های حمل و نقل کالا و مسافر، بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران برای تکمیل و حل مشکلات فنی پروژه‌های حمل و نقل بین دو کشور از جمله کریدور شمال-جنوب و راه آهن رشت-آستارا آمادگی کامل دارد که در این زمینه افزون بر اجرای هر چه سریع‌تر پروژه آستارا - بندرعباس باید راه آهن رشت - آستارا با همکاری شرکت‌های روسی هر چه سریع‌تر تکمیل و نهایی شوند.

عارف افزود: در زمینه فعالیت‌های دانشگاهی علم و فناوری، به ویژه هایتک علاقمند همکاری با یکدیگر هستیم.

وی با قدردانی از طرف روسی برای نهایی‌شدن معاهده جامع و امضای آن در حاشیه اجلاس سران بریکس تصریح کرد: ۱۳ سند همکاری در این سفر باید از سوی رؤسای کمیسیون‌های مشترک ایرانی و روسی نهایی شود، از حمایت‌های روسیه برای عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا نیز قدردانی می‌کنیم و امیدواریم مقدمات عضویت ایران در این اتحادیه در اجلاس روز فردا در ارمنستان فراهم شود.

همکاری‌های ایران و روسیه در حوزه استخراج از میدان‌های نفت و گاز و نوسازی پالایشگاه‌ها توسعه می‌یابد

نخست‌وزیر روسیه: ایران می‌تواند به قطب منطقه‌ای صادرات گاز تبدیل شود

«میخائیل میشوستین»، نخست‌وزیر روسیه هم در این نشست با اشاره به سابقه تاریخی همکاری‌های ایران و روسیه مبتنی بر اصول دوستی، همسایگی و حسن همجواری، اعلام کرد: علاقمند هستیم همکاری‌ها و روابط دو کشور با توجه به تأکیدات و دستورات مقام‌های عالی دو کشور به سطوح بالاتری برسد.

وی بر آمادگی روسیه برای تنوع‌بخشی مبادلات تجاری و اقتصادی بین دو کشور در زمینه‌های محصولات کشاورزی، کشتیرانی، انرژی، نفت و گاز، خودروسازی، علم و فناوری، داروسازی و تجهیزات پزشکی تأکید کرد و گفت: تسهیل سرمایه‌گذاری و گسترش همکاری‌ها از طریق کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور ضروری است.

نخست‌وزیر روسیه با اشاره به اهمیت تکمیل کریدور شمال-جنوب، تصریح کرد: این مسیر ارتباطی با توجه به ظرفیت‌های ترانزیتی دو کشور می‌تواند تاثیر مهم و فراوانی در تقویت همکاری‌های حمل و نقل کشورهای منطقه از جمله کشورهای اورآسیا داشته باشد و از سوی دیگر می‌تواند دسترسی روسیه، کشورهای منطقه و حاشیه دریای خزر را به بنادر ایرانی در دریای خزر و بازارهای منطقه‌ای در آسیا و آفریقا و بنادر در خلیج فارس و اقیانوس هند تسهیل کند.

میشوستین با اشاره به افزایش سه برابری دانشجویان و همچنین افزایش ۵۲ درصدی گردشگران ایرانی در روسیه، افزود: فدراسیون روسیه اهمیت زیادی برای توسعه همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران قائل است و با توجه به ظرفیت‌های بالای گردشگری بین دو کشور، تقویت همکاری‌ها در این زمینه گسترش یابد.

وی بر نهایی‌شدن هر چه سریع‌تر معاهده جامع بین دو کشور تأکید کرد و ادامه داد: این سند همکاری از سوی رئیس‌جمهوری روسیه امضاء شده است و امیدواریم در حاشیه اجلاس بریکس در کازان به امضاء برسد.

نخست‌وزیر روسیه همچنین بر تقویت و توسعه همکاری‌های مالی و بانکی، استفاده از ارزهای دو کشور در مبادلات تجاری و تسهیل همکاری‌های بخش خصوصی ایران و روسیه تأکید کرد و گفت: ۱۳ سند همکاری بین دو کشور در زمینه‌های مختلف در کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و روسیه نهایی شده است که باید در این سفر نهایی و امضا شود.

میشوستین با اشاره به امضای قرارداد صادرات گاز روسیه به ایران در ماه‌های گذشته، اعلام کرد: با نهایی‌شدن این پروژه ایران می‌تواند به قطب منطقه‌ای صادرات گاز تبدیل شود.

وی همچنین بر گسترش همکاری‌ها در حوزه نفت و گاز، استخراج نفت از میدان‌های نفت و گازی ایران، نوسازی پالایشگاه‌ها، ساخت کارخانه‌های پلیمری، همکاری‌های گمرکی، تکمیل نیروگاه حرارتی سیریک، همچنین همکاری‌های حوزه انرژی تأکید کرد و گفت: فدراسیون روسیه برای تکمیل راه‌آهن رشت - آستارا آمادگی کامل دارد و تصمیم‌های لازم در این زمینه از طرف روسیه گرفته شده است.

به گفته نخست‌وزیر روسیه، با اجرای قراردادهای صادرات غله، ایران می تواند به هاب غله در منطقه تبدیل شود.

کد خبر 646707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =