اوپک‌پلاس نقشی برجسته‌ در تعادل بازار نفت ایفا می‌کند

وزیر انرژی امارات متحده عربی بر نقش برجسته ائتلاف اوپک‌پلاس در متعادل کردن بازار نفت تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سهیل المزروعی در یک رویداد صنعتی در فجیره اعلام کرد حتی اگر اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک‌پلاس) بخش عمده نفت جهان را تولید نکنند هم نقش برجسته‌ای در متعادل‌ کردن بازار نفت ایفا می‌کنند.

المزروعی گفت: اوپک‌پلاس بیش از تولیدکنندگان دیگر فداکاری کرده است، اما موضوع مهم این است که در کنار هم بمانند.

وی افزود:‌ از شما می‌خواهم تا جهان را بدون این گروه تصور کنید. هرج و مرج جهان را فرامی‌گیرد.

اظهارات وی تکرار سخنان الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه، است که روز دوشنبه (هشتم مهر) اعلام کرده بود اوپک‌پلاس به‌طور راهبردی عرضه نفت را کاهش می‌دهد و با هدف بلندمدت تضمین سرمایه‌گذاری کافی از سوی کشورهای تولیدکننده نفت و تناسب قیمت نفت برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، سهم بازار را واگذار می‌کند.

محاسبه‌های رویترز بر اساس ارقام منتشرشده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد تولید اوپک‌پلاس ۴۸درصد از عرضه جهانی نفت را در اختیار دارد.

المزروعی بدون اظهارنظر درباره چشم‌انداز نفت در سال ۲۰۲۵، گفت: عوامل تأثیرگذار بسیاری مانند مسائل ژئوپلیتیک وجود دارد.

وی گفت: من شما را به چشم‌انداز اوپک ارجاع می‌دهم و درباره کوتاه‌مدت نظری ندارم.

وزیر انرژی امارات افزود: من فکر می‌کنم که عوامل تأثیرگذار زیادی در جهان ازجمله عوامل ژئوپلیتیک، وجود دارد که بر پیش‌بینی همه ما درباره آینده اثر می‌گذارد. ما به صلح امیدواریم، به رفاه امیدواریم، اما واقعیت‌های زندگی واقعیت‌های زندگی هستند.

قیمت نفت در سال ۲۰۲۴ کاهش یافته است، به‌طوری که نفت خام شاخص برنت دریای شمال ماه گذشته تحت‌تأثیر پیش‌بینی‌ها درباره کاهش تقاضای جهان و افزایش عرضه از سوی تولیدکنندگان خارج از اوپک‌پلاس، برای نخستین بار از سال ۲۰۲۱ به زیر ۷۰ دلار برای هر بشکه سقوط کرد.

اوپک پلاس از اواخر سال ۲۰۲۲، تولید نفت خود را حدود ۵.۷ درصد از تقاضای جهانی کاهش داده است.

اعضای اوپک‌پلاس در ماه سپتامبر موافقت کردند برنامه خود را برای افزایش تدریجی تولید نفت از ماه اکتبر تا ماه دسامبر به‌تعویق بیندازند. اعضای این ائتلاف اعلام کردند در صورت نیاز می‌توانند افزایش تولید را متوقف کنند یا به حالت قبل بازگردانند.

کد خبر 646801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =