نقش بی‌بدیل اوپک در گذار انرژی در آستانه ۶۴ سالگی

دبیرکل اوپک در آستانه جشن ۶۴ سالگی اوپک طی نامه‌ای به وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو تأکید کرد که این سازمان نقشی اساسی در مسیر رسیدن به انتقال انرژی برای آینده جهان دارد.

به گزارش شانا، هیثم الغیص طی نامه‌ای به وزیران نفت و انرژی ۱۲ کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) خواستار حمایت از برگزاری جشن شصت‌وچهارمین سالروز تأسیس اوپک شد.

متن نامه دبیرکل اوپک به شرح زیر است:

«عالیجنابان

با رسیدن به نقطه عطف مهمی در تاریخ سازمان خود، با غرور و قدردانی بی‌نهایت، شصت‌وچهارمین سالروز تأسیس اوپک را جشن می‌گیریم. این رویداد ۱۴ سپتامبر (۲۴ شهریور ۱۴۰۳) برگزار می‌شود. 

این مناسبت مهم فرصتی بی‌نظیر برای تأمل در این سفر از ۱۰ تا ۱۴ سپتامبر ۱۹۶۰ است، زمانی که پنج کشور عضو مؤسس اوپک به تالار «الشعب» در بغداد، عراق رفتند تا این سازمان را تأسیس کنند. 

آنها با تکیه بر رهبری افسانه‌ای و تعهد بلامنازع به گفت‌وگو و همکاری پرداختند، اعضای محترم، سازمانی را ایجاد کرده‌اند که امروزه نقش کلیدی در بازار جهانی انرژی ایفا می‌کند و تلاش می‌کند تا بازار جهانی نفت را به سمت تعادل و پایداری و به نفع تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران در بازار نفت سوق دهد.

در طول دهه‌ها، ما رشد کرده‌ایم، سازگار شده‌ایم و پیشرفت کرده‌ایم و به‌عنوان موجودیتی پیشرو در صنعت انرژی ظهور یافته‌ایم. این امر بیش از هر زمان دیگری مشهود است و نشان می‌دهد که اوپک نقشی اساسی در مسیر رسیدن به انتقال انرژی برای آینده جهانی دارد.

برای بزرگداشت این اتفاق مهم، درخواست می‌کنم حمایت خود را از برگزاری جشن شصت‌وچهارمین سالروز اوپک در رسانه‌های کشور خود اعلام کنید. دبیرخانه این سازمان هم محتواهایی را آماده کرده است که می‌توانند به پوشش این مناسبت تاریخی کمک کند.»

به  گزارش شانا، اوپک طی ۱۰ تا ۱۴ سپتامبر سال ۱۹۶۰ میلادی در عراق طی نخستین نشست اوپک که از آن به‌عنوان «نشست بغداد» یاد می‌شود با حضور نمایندگانی از اعضای مؤسس از جمله ایران، عراق، کویت، عربستان سعودی و ونزوئلا به‌طور گسترده تأسیس شد.

سالن الشعب، محل تأسیس و برگزاری نخستین نشست اوپک در سال ۱۹۶۰ میلادی بوده است.

اوپک یکی از سازمان‌های فراملی در جهان است که اعضای آن با اتکا به اقتصاد نفتی و تولید نفت خود به‌دنبال نقش آفرینی موثر و سودمند در بازارهای جهانی هستند؛ سازمانی که در دهه‌های اخیر با فراز و نشیب‌های فراوانی همراه بوده و مشکلاتی عدیده برای رسیدن به همگرایی و وحدت رویه دارد.

اوپک اکنون ۱۲ عضو دارد که شامل کشورهای الجزایر، ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، ونزوئلا، کنگو، گینه استوایی و گابن است.

 دبیرخانه دائمی اوپک از بدو تأسیس در سال ۱۳۳۹ شمسی در شهر ژنو سوئیس بود و در سال ۱۳۴۴ شمسی به شهر وین در اتریش انتقال یافت.

 * نماهنگ زیر در آستانه شصت‌وچهارمین سالروز تأسیس اوپک به همت دبیرخانه این سازمان تهیه شده است:
 

کد خبر 646087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =