۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۹
  • کد خبر: 646897
پیام‌های یک سفر عملیاتی

محسن پاک‌نژاد وزیر جدید نفت ترجیح داد نخستین سفر خود به مناطق نفتی و گازی را به میدان‌ها و تأسیسات عملیاتی و گفت‌وگوی مستقیم با مدیران و کارکنان نفت و گاز اختصاص دهد. اقدامی که کمتر در مدیریت‌های این وزارتخانه سابقه داشته است.

سفر دو روزه و فشرده پاک‌نژاد به عسلویه و خارک در استان بوشهر و حضور میدانی در برخی پالایشگاه‌ها، سکوهای تولید نفت و گاز (پارس جنوبی و فروزان)، همچنین تأسیسات انتقال و صادرات نفت و گفت‌وگوی رودررو با مدیران و کارکنان مستقر در تأسیسات، حاوی این پیام مهم به خانواده صنعت نفت به‌عنوان پیشران حرکت‌های توسعه‌ای و همچنین پیشقراولان خط مقدم جنگ اقتصادی بود که دولت چهاردهم و مدیریت جدید صنعت نفت ضمن اشراف به اهمیت و ارزش فعالیت خانواده صنعت نفت به‌ویژه متخصصان و کارکنانی که در سخت‌ترین شرایط کاری فعالیت می‌کنند و درک شرایط و احوالی که خادمان صنعت نفت در امر خدمت‌رسانی به کشور و مردم، به رفع مشکلات و چالش‌های موجود متعهد است و تلاش می‌کند با استفاده از ظرفیت‌های قانونی و اجرایی در جهت رضایت‌مندی خانواده عظیم صنعت نفت گام بردارد.

برای وزارت نفت دولت چهاردهم سرمایه انسانی مهم‌ترین سرمایه این صنعت برای نقش‌آفرینی در جایگاه پیشرانی و جهش اقتصادی کشور است، اما واقعیت این است که نیروی انسانی در صنعت نفت به‌ویژه نیروهایی که در مناطق عملیاتی اعم از سکوهای آبی و تأسیسات خشکی در حال اکتشاف و تولید نفت و گاز حضور دارند، در سخت‌ترین شرایط آب و هوایی و به دور از خانواده، فعالیت و زندگی می‌کنند. این وضعیت شرایط سختی را برای آنها و خانوادهای‌شان ایجاد کرده اما حقوق و دستمزد آنها متناسب به‌سختی و حساسیت مسئولیت و نقشی که برعهده دارند نیست.

اگرچه مدیریت صنعت نفت تمام تلاش خود را برای رفع محدودیت‌های قانونی جهت ایفای حقوق این نیروها مصروف می‌دارد، اما درک شرایط کار و فعالیت آنها از نزدیک و همراه شدن با سختی‌ها و مشکلات آنها نیز واجد اهمیت است.

نوع پوشش وزیر نفت در این سفر و حضور بی‌تشریفات در جمع کارکنان و شنیدن مسائل و مشکلات روزمره آنها به‌خصوص سکوهای مستقر در خلیج فارس، همگی نشان از شاخص‌های یک مدیر عملیاتی است. پاک‌نژاد ازجمله وزرای نفتی است که مراحل رشد مدیریتی خود را در صنعت نفت آن هم در مصادر و مناصب عملیاتی طی کرده است.

به‌طور طبیعی برای چنین مدیری افزون بر مسائل کلان مدیریتی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فنی و مهندسی و حتی سیاسی و امنیتی، آنچه می‌تواند در اولویت قرار گیرد، توجه به مسائل و شرایط کار، فعالیت، تولید در مناطق عملیاتی، همچنین حوزه‌های خدمت‌رسانی به مردم است.

لازمه این توجه نیز حضور بلاواسطه در تأسیسات مختلف صنعت نفت، همچنین ارتباط مستقیم با کارکنان مناطق عملیاتی است. به‌طور معمول در گذشته سفر وزیران نفت و مدیران ارشد به مناطق عملیاتی و تأسیسات تولید و عرضه نفت و گاز محدود به حضور در نشست‌های کاری و مدیریتی بود و با ملاحظات خاص انجام می‌شد که محسن پاک‌نژاد با سنت‌شکنی ترجیح داد در کنار نشست‌های مدیریتی و هماهنگی در نخستین سفر خود و با شیوه متفاوت به لحاظ پوشش و روش‌های ارتباطی در جمع کارکنان نیز حاضر شود و فضای مناسبی را برای طرح مسائل و مشکلات از سوی آنها فراهم سازد. این اقدام علاوه بر تقویت روحیه ایثارگری و همکاری، انگیزه کارکنان عملیاتی صنعت نفت را برای تداوم خدمت آن هم در شرایط حساس کنونی کشور که دشمنان درصدد ضربه به کشور هستند اهمیت بالایی دارد. شیوه و اقدامی که لازم است از سوی مدیران در سطوح مختلف صنعت نفت مورد توجه و استقبال قرار گیرد.

علیرضا سلطانی

کد خبر 646897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =