توافق‌های تازه ایران با ترکمنستان و روسیه برای افزایش همکاری‌های گازی

رئیس‌جمهوری با اشاره به دیدارهای جداگانه با رؤسای جمهوری ترکمنستان و روسیه، از توافق‌های تازه به‌منظور افزایش همکاری‌های گازی خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، مسعود پزشکیان عصر امروز (جمعه،۲۰مهر) پس از بازگشت از سفر ترکمنستان در تشریح نتایج و دستاوردهای این سفر، با بیان اینکه این سفر از نظر فرهنگی تأثیرات مناسبی داشت، به حضور ۸ رئیس‌جمهور کشورهای منطقه در آن اشاره و تصریح کرد: در حاشیه همایشی که به مناسبت گرامیداشت شاعر بزرگ ترکمن، مختومقلی فراغی در عشق‌آباد برگزار شده بود، با ۴ تن از سران کشورها دیدار و گفت‌وگو داشتیم.

توافق‌های تازه ایران با ترکمنستان و روسیه برای افزایش همکاری‌های گازی

وی با اشاره به دیدار خود با رهبر ملی و رئیس‌جمهوری ترکمنستان افزود: در این دیدار توافق‌هایی درباره همکاری‌ها و تبادلات گاز، برق و رونق بخشیدن به بازارچه‌های مرزی داشتیم که قرار شد در نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی که قرار است در تهران برگزار شود، این توافق‌ها نهایی خواهند شد.

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران همچنین به دیدار یک ساعته خود با رئیس‌جمهوری روسیه اشاره کرد و گفت: در این دیدار درباره پیمان‌ها و قراردادهای بین دو کشور در زمینه همکاری‌های گازی، راه، راه‌آهن، آب‌شیرین‌کن، انرژی و پتروشیمی رایزنی‌های سازنده‌ای داشتیم و قرار شد به اجرای توافق‌های دو کشور سرعت بخشیده شود.

توافق‌های تازه ایران با ترکمنستان و روسیه برای افزایش همکاری‌های گازی


پزشکیان با بیان اینکه در این دیدار همچنین درباره مسائل منطقه گفت‌وگو کردیم و از روسیه خواستیم که به شکل مؤثرتری درباره جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان اقدام کند، اعلام کرد: همچنین با روسای جمهوری ترکمنستان و ازبکستان نیز دیدار کردیم و قرار شد کارگروه‌های مشترک این دو کشور با ایران نشست‌های خود را برگزار کنند تا زمینه گسترش بیش از پیش همکاری‌ها فراهم شود.

وی یادآور شد: در مجموع در این دیدارها تلاش کردیم ارتباطات و همکاری‌های منطقه‌ای کشورمان در زمینه‌های مختلف را گسترش دهیم، تا اثرگذاری تحریم‌های ظالمانه علیه ایران را تا حد ممکن کاهش دهیم، زیرا جمهوری اسلامی ایران با کشورهای زیادی همسایه است و افزایش تعامل با این کشورها می‌تواند تا حد زیادی به رفع مشکلات ما کمک کند. همچنین دستاوردهای خوبی در این سفر داشتیم که امیدوارم تداوم یابد.

کد خبر 646922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =