پنجمین نشست بلندپایه مشترک اوپک و جی‌ئی‌سی‌اف برگزار شد

پنجمین نشست بلندپایه مشترک سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) در حوزه انرژی با تأکید بر اهمیت جایگاه نفت و گاز در رفاه و پیشرفت بشر تأکید کرد.

به گزارش شانا به نقل از دبیرخانه اوپک، پنجمین نشست سطح عالی گفت‌وگوهای مشترک اوپک و جی‌ئی‌سی‌اف دهم اکتبر (پنجشنبه، ۱۹ مهر) به‌صورت ویدیوکنفرانس و به ریاست هیثم الغیص، دبیرکل اوپک و محمد حامل، دبیرکل جی‌ئی‌سی‌اف برگزار شد.

الغیص در این نشست ضمن تأکید بر نقش حیاتی نفت و گاز در رفاه و پیشرفت بشر یادآور شد: نفت و فرآورده‌های نفتی تقریباً برای همه جنبه‌های زندگی ضروری هستند و زندگی بدون نفت و گاز غیرقابل تصور است.

وی با بیان اینکه مجموع سهم نفت و گاز در ترکیب سبد انرژی جهان طی سال ۲۰۵۰ میلادی بالای ۵۳ درصد باقی می‌ماند، بر نیاز حیاتی برای سرمایه‌گذاری کافی و به‌موقع با هدف اطمینان از توازن بین عرضه و تقاضا تأکید کرد.

دبیرکل اوپک تصریح کرد: سرمایه‌گذاری مورد نیاز تنها برای بخش نفت تا سال ۲۰۵۰ میلادی حدود ۱۷ تریلیون و ۴۰۰ میلیارد دلار یا به‌طور میانگین سالانه ​​حدود ۶۴۰ میلیارد دلار در سال برآورد شده است.

الغیص با تأکید بر اهمیت و ارزش گفت‌وگو همکاری مستمر اوپک و جی‌ئی‌سی‌اف، تصریح کرد: واقعیت‌های انرژی ضرورت وجود و فعالیت دو نهاد و همکاری بین آنها را به ما یادآوری می‌کند.

حامل هم با اشاره به اینکه مشارکت بالای اوپک و جی‌ئی‌سی‌اف از طریق شماری ابتکارهای مشترک نشان داده شده است، گفت: هر دو نهاد گام‌هایی مهم در تبادل داده‌ها و مشارکت در مجامع جهانی انرژی برداشته‌اند.

وی افزود: این مشارکت برای هدایت چشم‌انداز انرژی در حال تحول و پرداختن به پیچیدگی‌های بازارهای کنونی انرژی حیاتی است.

دبیرکل جی‌ئی‌سی‌اف بر نقش پایدار گاز طبیعی و نفت خام در ترکیب سبد انرژی جهان در آینده تأکید کرد و گفت: چشم‌انداز جهانی گاز جی‌ئی‌سی‌اف پیش‌بینی می‌کند که تقاضای انرژی اولیه جهان تا ۲۰ درصد افزایش می‌یابد و انتظار می‌رود تقاضا برای گاز طبیعی تا سال ۲۰۵۰ میلادی ۳۴ درصد افزایش یابد.

حامل ادامه داد: این موضوع بر اهمیت مداوم گاز طبیعی برای توسعه پایدار، دسترسی به انرژی و پایداری تأکید می‌کند.

وی تأکید کرد که گاز طبیعی فراتر از یک سوخت است و ماده اولیه ضروری در تولید کود به‌شمار می‌رود و به تضمین امنیت غذایی جهانی کمک می‌کند.

در این نشست مشترک، طرف‌ها درباره مسائل مربوط به توسعه پایدار، فقر انرژی، راه‌حل‌های آشپزی پاک، فناوری، سرمایه‌گذاری، امنیت انرژی، شفافیت داده‌ها و تبادل دانش گفت‌وگو کردند.

دو نهاد همچنین درباره چشم‌انداز انرژی کوتاه‌مدت تا بلندمدت و تردیدهای پیش‌رو، چالش‌ها و فرصت‌های مرتبط و مذاکرات چندجانبه آینده بحث و تبادل‌نظر کردند.

این نشست همچنین ضمن تأکید بر اهمیت همکاری در سطح فنی و تحقیقاتی به نتیجه مثبت ششمین نشست فنی گفت‌وگوی انرژی اوپک - جی‌ئی‌سی‌اف در سوم اکتبر ۲۰۲۴ (۱۲ مهر ۱۴۰۳) اشاره کرد.

ششمین نشست بلندپایه گفت‌وگوی انرژی اوپک و جی‌ئی‌سی‌اف سال ۲۰۲۵ میلادی در مقر دائمی مجمع کشورهای صادرکننده گاز در دوحه قطر برگزار خواهد شد.

کد خبر 646972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =