کاهش مقدار فرآوری نفت چین برای ششمین ماه پیاپی

تولید پالایشگاه‌های نفت چین در ماه سپتامبر ۲۰۲۴ برای ششمین ماه پیاپی با افت روبه‌رو شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بر اساس آمارهای روز جمعه (۲۷ مهر) اداره ملی آمار چین، تولید پالایشگاه‌های نفت این کشور آسیایی طی ماه سپتامبر در مقایسه با دوره مشابه سال ۲۰۲۳ با وجود عملیاتی شدن یک واحد پالایشی نو در پی تضعیف تقاضا برای سوخت و حاشیه‌های سود ناچیز، ۵.۴ درصد و برای ششمین ماه پیاپی کاهش یافت.

داده‌های این اداره نشان  داد پالایشگاه‌های نفت چین در ماه گذشته میلادی در مجموع ۵۸ میلیون و ۷۳۰ هزار تن (روزانه ۱۴ میلیون و ۲۹۰ هزار بشکه) نفت خام را فرآوری کرده‌اند.

این رقم در ماه اوت ۱۳ میلیون و ۹۱۰ هزار بشکه در روز بود، افزایش ماه سپتامبر نسبت به ماه اوت به‌دنبال پایان تعمیرات اساسی و نگهداری دوره‌ای برنامه‌ریزی شده پالایشگاه‌ها  و آغاز فعالیت یک پالایشگاه تازه‌ساز در شاندونگ پدید آمده است.

محاسبات رویترز بر اساس رقم سال گذشته میلادی اداره ملی آمار چین (۶۳ میلیون و ۶۲۰ هزار تن) نشان داد تولید پالایشگاه‌های این کشور در ماه سپتامبر ۷.۷ درصد کاهش یافته که نشان می‌دهد این اداره در ارقام سال گذشته بازنگری کرده است.

با وجود رشد سالانه مصرف در ماه اوت به‌دنبال افزایش فعالیت‌های لجستیکی و حمل‌ونقل، مصرف گازوئیل چین در بحبوحه رکود اقتصادی گسترده و ارزان‌تر شدن گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) و جایگزین گازوئیل به‌عنوان سوخت کامیون، کاهش یافته است.

راه‌اندازی مجتمع پالایشی و پتروشیمی شاندونگ یولونگ چین در اواخر سپتامبر ممکن است تولید پالایشگاه‌ها را در ماه‌های آینده افزایش دهد، زیرا حجم فرآوری این واحد پالایشی افزایش می‌یابد و واحدهای ثانویه افتتاح می‌شوند.

بنابر اعلام شرکت مشاوره چینی اویل‌کم (Oilchem)، پالایشگران مستقل کوچک‌تر چین در قطب پالایشی شاندونگ آخرین بار در اواخر سپتامبر از ۵۳.۵ درصد ظرفیت تولید خود بهره گرفتند که در مقایسه با سال گذشته نزدیک به ۱۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

داده‌های اداره ملی آمار چین نشان داد تولید برای سه ماه نخست امسال ۵۳۱ میلیون و ۲۶۰ هزار تن یا ۱۴ میلیون و ۱۵۰ هزار بشکه در روز بوده که نسبت به دوره مشابه پارسال ۱.۶ درصد افت نشان می‌دهد.

محاسبات رویترز با استفاده از داده‌های گزارش‌شده سال گذشته میلادی (۵۵۴ میلیون و ۸۴۰ هزار تن) کاهش ۴.۲ درصدی را نشان داد.

بر اساس داده‌های ملی آمار چین، تولید نفت خام داخلی چین در سپتامبر نسبت به مدت مشابه پارسال ۱.۱ درصد افزایش یافت و به ۱۷ میلیون و ۷۰ هزار تن رسید که نشان از افت ۴ میلیون و ۱۵۰ هزار بشکه‌ای دارد.

تولید سالانه ۲ درصد نسبت به پارسال افزایش یافت و به ۱۵۹ میلیون و ۸۷۰ هزار تن یا میانگین ۴ میلیون و ۲۶۰ هزار بشکه در روز رسید.

داده‌ها نشان می‌دهد تولید گاز طبیعی چین در سپتامبر با ۶.۸ درصد افزایش نسبت به دوره مشابه پارسال به ۱۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب و تولید سالانه تاکنون در سال ۲۰۲۴ میلادی با رشد ۶.۶ درصدی به ۱۸۳ میلیارد مترمکعب رسیده است.

کد خبر 647029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =