قیمت نفت در پی ترس از کندی رشد تقاضای چین کاهش یافت

ترس از تضعیف تقاضای سوخت چین و تمرکز سرمایه‌گذاران بر آتش‌بس در غزه قیمت‌های جهانی نفت خام را کاهش داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، قیمت نفت در ساعات اولیه معاملات روز دوشنبه (۲۹ مرداد)، در بازارهای آسیایی، به‌دنبال ترس از کاهش تقاضا در چین، واردکننده اصلی نفت، و در پی آن تأثیرگذاری بر احساسات بازارهای جهانی، کاهش یافت، این در حالی است که سرمایه‌گذاران بر پیشرفت مذاکرات آتش‌بس در غزه تمرکز کردند که این موضوع می‌تواند خطرهای مربوط به عرضه را کاهش دهد.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال در ساعت ۱۲ و ۳۲ دقیقه بامداد روز دوشنبه با ۱۳ سنت یا ۰.۲درصد کاهش به ۷۹ دلار و ۵۵ سنت به ازای هر بشکه رسید.

نفت خام شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا با ۱۳ سنت یا ۰.۲درصد کاهش، ۷۶ دلار و ۵۲ سنت برای هر بشکه دادوستد شد.

دو شاخص برنت و دبلیوتی‌آی در معاملات روز جمعه (۲۶ مرداد) با افت نزدیک به ۲درصد روبه‌رو شدند، زیرا سرمایه‌گذاران پیش‌بینی درباره رشد تقاضای نفت چین را کاهش دادند؛ اما قیمت هفتگی هر دو شاخص نفتی نسبت به هفته پیش از آن بدون تغییر ماند، زیرا مجموعه‌ای از داده‌های اقتصادی ایالات‌متحده آمریکا طی هفته گذشته نشان داد تورم تعدیل شده است و مخارج خرده‌فروشی اوضاع مطلوبی دارد.

هیرویوکی کیکوکاوا، رئیس مؤسسه «ان‌اس تریدینگ»، یکی از واحدهای «نیسان سکیوریتیتز»، دراین‌باره گفت: نگرانی‌های مداوم درباره کندی تقاضا در چین منجر به فروش شد.

وی افزود: هنوز تنش‌ها در خاورمیانه و تشدید تنش‌های روسیه و اوکراین که وضع عرضه را به خطر می‌اندازد، بنیان تحولات بازار است.

تازه‌ترین داده‌های اقتصادی چین نشان داد رشد اقتصاد این کشور در ماه ژوئیه از حرکت ایستاده، روند قیمت مسکن رعتی بالا طی ۹ سال اخیر کُند شده، تولید صنعتی کاهش یافته و بیکاری در حال افزایش است.

این موضوع نگرانی معامله‌گران را درباره کاهش تقاضای نفت ازسوی چین برانگیخته است، به‌طوری که پالایشگران چینی در ماه گذشته میلادی در پی کُندشدن روند رشد تقاضای سوخت مقدار بهره‌گیری از ظرفیت تولید نفت خام خود را کاهش داده‌اند.

در همین حال، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز یکشنبه (۲۸ مرداد) به‌منظور ادامه تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس در غزه  وارد تل آویو شد، اما حماس دراین‌باره تردید دارد.

کد خبر 645543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =