۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۶
  • کد خبر: 645695
ثبات قیمت نفت در بازارهای جهانی

قیمت نفت پس از کاهش مداوم در چند روز گذشته، در معامله‌های روز چهارشنبه بازارهای جهانی ثابت ماند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پس از تداوم روند نزولی قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال به حدود ۷۷ دلار برای هر بشکه به‌دلیل ادامه نگرانی‌ها درباره تقاضای چین و کاهش نگرانی‌ها درباره گسترش تنش‌ها در خاورمیانه، قیمت‌های نفت در معامله‌های روز چهارشنبه (۳۱ مرداد) تثبیت شد.

نفت خام شاخص برنت دریای شمال روز چهارشنبه تا ساعت ۸ و ۶ دقیقه به وقت گرینویچ با قیمت ثابت ۷۷ دلار و ۲۰ سنت برای هر بشکه دادوستد شد.

در همین حال، قیمت نفت خام شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا (WTI) روز چهارشنبه با ۷ سنت کاهش به ۷۳ دلار و ۱۰ سنت برای هر بشکه رسید.

نفت خام برنت پس از افزایش به بالای ۸۲ دلار برای هر بشکه در معامله‌های روز دوشنبه هفته گذشته (۲۲ مرداد)، تا پایان معامله‌های روز سه‌شنبه (۳۰ مرداد) ۶.۲درصد کاهش یافت و با قیمت ۷۷ دلار و ۲۰ سنت به ازای هر بشکه رسید که پایین‌ترین سطح در دو هفته اخیر به‌ شمار می‌رود. قیمت نفت خام آمریکا هم در مدت مشابه با افت ۷.۵درصدی همراه بود.

نگرانی درباره تقاضای چین، بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام جهان، و زنگ خطر درباره گسترش درگیری‌های نظامی در خاورمیانه با تحت‌تأثیر قرار دادن عرضه نفت، سبب کاهش قیمت‌ها شد.

منابع بازار با استناد به داده‌های مؤسسه نفت آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کردند ذخیره‌سازی‌های نفت خام آمریکا هفته گذشته افزایش یافت، اما ذخیره‌سازی بنزین و فرآورده‌های میان‌تقطیر کاهش یافت.

آمریکا بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده نفت جهان است و رشد ذخیره‌سازی‌ها در این کشور نشان‌دهنده عرضه بیش از حد نفت در بازار است که می‌تواند بر قیمت‌ها تأثیر منفی بگذارد.

در همین‌ حال، تحلیلگران راهبردی در شرکت آی‌ان‌جی، با اشاره به احتمال برقراری آتش‌بس در نوار غزه اعلام کردند: امید به برقراری آتش‌بس بین حماس و رژیم صهیونیستی و تداوم نگرانی‌ها درباره تقاضا، قیمت‌های نفت را تحت‌تأثیر قرار داده است.

تحلیگران این مؤسسه همچنین بیان کردند: با وجود افت تقاضای گزارش‌شده در چین، سود حاشیه‌ای پالایشگاه‌ها در سراسر جهان در بیشتر روزهای ماه اوت هم با کاهش همراه بوده است که این موضوع نشان می‌دهد نگرانی‌ها فقط به چین محدود نمی‌شود.

کشمکش‌های اقتصادی در چین، بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام جهان، به‌دلیل افت سود حاشیه‌ای پالایشگاه‌ها و تقاضای کم سوخت، فعالیت‌های پالایشگاه‌های دولتی و خصوصی را کاهش داده است.

داده‌های گمرک چین در هفته جاری نشان داد که واردات نفت خام از روسیه، تأمین‌کننده اصلی چین، در ژوئیه ۷.۴درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافت. واردات نفت کوره این کشور هم برای سومین ماه پیاپی با کاهش همراه بود.

کد خبر 645695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =