روند تقاضای نفت چین همچنان افزایشی است/ جهان تا ۲۰۵۰ روزانه بیش از ۱۰۰ میلیون بشکه نفت نیاز دارد

مدیرعامل شرکت دولتی نفت سعودی آرامکو عربستان اعلام کرد که با وجود کُند شدن رشد اقتصادی چین، تقاضای نفت این کشور همچنان تا حدودی افزایشی است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از سنگاپور، امین ناصر روز دوشنبه (۳۰ مهر) در حاشیه همایش بین‌المللی انرژی‌ ویک (Energy Week Conference) سنگاپور گفت: با توجه به بسته محرک دولت که هدف آن تقویت رشد است، تقاضای نفت چین نسبتاً صعودی است و ما شاهد تقاضای بیشتری برای سوخت جت و نفتا به‌ویژه برای استفاده به‌عنوان خوراک طرح‌های تبدیل مواد هیدروکربوری مایع به محصولات شیمیایی هستیم.

وی افزود: دلیل عمده افزایش نسبی تقاضای نفت برای طرح‌های تولید مواد شیمیایی در چین بیشتر افزایش تقاضا برای محصولات پتروشیمی به‌منظور افزایش تولید وسایل نقلیه الکتریکی و ساخت صفحه‌های خورشیدی  است، بنابراین رشد بزرگی در آنجا مشاهده می‌شود.

عربستان پس از روسیه بزرگ‌ترین صادرکننده نفت به چین است و در بعضی پالایشگاه‌های چین سهام دارد.

مدیرعامل آرمکو تصریح کرد: پیشرفت در پدیده انتقال انرژی در کشورهای در حال توسعه، بسیار کندتر و پیچیده‌تر از اوضاعی است که بسیاری انتظارش را داشتند.

ناصر همچنین خواستار بازنگری در سیاست‌های کشورهای در حال توسعه شد.

وی ادامه داد: با وجود پدیده گذار، با توسعه اقتصادها و افزایش استانداردهای زندگی، احتمال می‌رود در کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه‌یافته برای مدت طولانی شاهد رشد قابل‌توجهی در تقاضای نفت باشیم و در حالی که این رشد در نقطه‌ای متوقف می‌شود، احتمالاً طولانی باشد.

 تضاد کامل برآوردها درباره تقاضای نفت در ۲۰۵۰

مدیرعامل آرامکو گفت: اگر چنین باشد، به‌طور واقع‌بینانه تا سال ۲۰۵۰ میلادی روزانه به بیش از ۱۰۰ میلیون بشکه نفت نیاز است و این موضوع با برآوردهایی که معتقدند تقاضای نفت تا آن زمان به تنها ۲۵ میلیون بشکه در روز می‌رسد، در تضاد کامل است.

ناصر افزود: کشورها باید سبدی متشکل از انواع انرژی را برگزینند که به آنها کمک کند اهداف جاه‌طلبانه خود در زمینه تغییرات آب‌وهوایی را با سرعت و روشی متناسب محقق کنند، تمرکز اصلی ما باید بر اهرم‌های موجود کنونی باشد.

وی ادامه داد: اینها شامل تشویق سرمایه‌گذاری در صنایع نفت و گاز مورد نیاز کشورهای در حال توسعه و اولویت دادن به کاهش انتشار کربن مرتبط با منابع ناتعارف از طریق بهبود کارایی انرژی و توسعه فرایندهای جذب، استفاده و ذخیره کربن است.

مدیرعامل آرامکو تصریح کرد: با وجود تریلیون‌ها دلار سرمایه‌گذاری در زمینه پدیده جهانی گذار انرژی جهانی، تقاضا برای نفت و زغال سنگ در بالاترین حد خود قرار دارد و ضربه چکشی به طرح‌های گذار انرژی وارد می‌کند.

اتکای ۸۴ درصدی آسیا به منابع متعارف انرژی

ناصر گفت: آسیا که بیش از نیمی از منابع انرژی جهان را مصرف می‌کند، هنوز هم برای ۸۴ درصد از انرژی مورد نیاز خود به منابع متعارف متکی است.

وی افزود: به جای جایگزین کردن تقاضا برای انرژی معمولی، جایگزین‌ها بیشتر با رشد مصرف روبه‌رو هستند.

مدیرعامل آرمکو ادامه داد: روند تغییر به سمت استفاده از وسایل نقلیه برقی در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین نسبت به چین، آمریکا و اتحادیه اروپا عقب افتاده است، زیرا مصرف‌کنندگان با نگرانی‌های مربوط به مقرون‌به‌صرفه بودن و زیرساخت‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

ناصر گفت: پیشرفت خودروهای برقی هیچ تأثیری بر ۷۵ درصد دیگر تقاضای جهانی نفت ندارد، زیرا بخش‌های عظیمی مانند حمل‌ونقل سنگین و پتروشیمی جایگزین‌های مقرون‌به‌صرفه کمی برای نفت و گاز دارند.

کشورهای در حال توسعه ممکن است برای تأمین مالی انتقال انرژی سالانه به ۶ تریلیون دلار نیاز داشته باشند و ناصر از آنها خواست در سیاست‌گذاری آب و هوا سهم بیشتری داشته باشند.

مدیرعامل آرامکو گفت: اولویت‌های آسیا، مانند اولویت‌های کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه‌یافته، در برنامه‌ریزی گذار انرژی کنونی به سختی قابل مشاهده است و همه جهان پیامدهای آن را احساس می‌کند.

کد خبر 647708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =