هوش مصنوعی در بهینه‌سازی فرایندها و افزایش بهره‌وری صنعت نفت نقش حیاتی دارد

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران گفت: امروزه، فناوری‌های نوین به‌ویژه هوش مصنوعی به بخشی اساسی از زندگی روزمره و حرفه‌ای ما تبدیل شده‌اند و در صنایع مختلف، به‌ویژه در صنعت نفت و گاز، این فناوری نقش حیاتی در بهینه‌سازی فرایندها و افزایش بهره‌وری ایفا می‌کند.

به گزارش شانا، در متن پیام محمد مشکین‌فام برای افراد حاضر در سمینار و کارگاه آموزشی «نقش‌آفرینی هوش مصنوعی در مدیریت پروژه» آمده است:

«خانم‌ها و آقایان، مدیران محترم و همکاران گرامی، عرض سلام و خیرمقدم دارم خدمت تک‌تک شما عزیزان!

ابتدا از اینکه نتوانستم به صورت حضوری در این سمینار ارزشمند با عنوان «کاربرد هوش مصنوعی در مدیریت پروژه» حضور داشته باشم، عذرخواهی می‌کنم. امیدوارم در آینده فرصت ملاقات و تبادل نظر مستقیم با شما عزیزان را داشته باشم.

امروزه، فناوری‌های نوین به‌ویژه هوش مصنوعی (AI) نه تنها آینده را شکل می‌دهند، بلکه به بخشی اساسی از زندگی روزمره و حرفه‌ای ما تبدیل شده‌اند. در صنایع مختلف، به‌ویژه در صنعت نفت و گاز، این فناوری نقش حیاتی در بهینه‌سازی فرآیندها و افزایش بهره‌وری ایفا می‌کند.

در صنعت ما، به‌ویژه در بخش پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، مدیریت پروژه‌ها با چالش‌های فراوانی همراه است. این پروژه‌ها به برنامه‌ریزی دقیق، هماهنگی مؤثر و تأمین منابع مناسب نیاز دارند. هوش مصنوعی می‌تواند به ما در بهبود دقت و کارایی این فرآیندها کمک کند.

از جمله کاربردهای مهم هوش مصنوعی، استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین و داده‌کاوی برای پیش‌بینی و مدیریت ریسک‌هاست که به ما اجازه می‌دهد تا مشکلات احتمالی را پیش از وقوع شناسایی و اقدام‌های اصلاحی را به‌موقع انجام دهیم.

برنامه‌ریزی پروژه یکی از مؤلفه‌های اصلی مدیریت پروژه است که در آن اهداف تعیین و مسیر دستیابی به آن‌ها مشخص می‌شود. طرح پروژه باید نحوه اجرای پروژه، نظارت، کنترل و بسته شدن آن را شامل شود و به تمامی محدودیت‌ها از جمله هزینه‌ها، ریسک‌ها، منابع و زمان‌بندی توجه داشته باشد. این طرح شامل شش مرحله اساسی ا زجمله ایجاد لیست وظایف، شکل‌گیری برنامه بودجه، تهیه برنامه مدیریت ریسک، تدوین یک طرح ارتباطی، تنظیم برنامه زمان‌بندی پروژه و تخصیص منابع به وظایف مناسب است.

یکی از چالش‌های اصلی در پروژه‌ها، تدوین درست و متوازن ساختار شکست کار (WBS) است. هرگونه نقص در این مرحله می‌تواند در مراحل بعدی منجر به کمبود منابع مالی شود. با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، می‌توان ارزیابی‌های دقیق‌تری از WBS داشت و از بروز مشکلات جلوگیری کرد.

ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی به مدیران پروژه کمک می‌کنند تا در تمامی مراحل برنامه‌ریزی، از پردازش داده‌های پیچیده گرفته تا کشف الگوهای تأثیرگذار بر اجرای پروژه، عملکرد بهتری داشته باشند. همچنین، هوش مصنوعی بسیاری از کارهای تکراری را خودکار می‌کند و باعث افزایش بهره‌وری کارکنان می‌شود.

افزون‌بر این، هوش مصنوعی در مدیریت زنجیره تأمین نیز نقشی کلیدی دارد. این فناوری به ما کمک می‌کند تا فرآیند تأمین تجهیزات و مواد را بهینه‌تر کنیم. سیستم‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی همچنین می‌توانند در طراحی و بهره‌برداری از تأسیسات و تجهیزات به ما یاری برسانند.

براساس پیش‌بینی‌ها، هوش مصنوعی تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۸۰ درصد از کارهای دستی مدیریت پروژه را خودکار خواهد کرد. این فناوری می‌تواند از برنامه‌ریزی تا گزارش‌دهی را به‌طور کامل انجام دهد و مدیران پروژه را قادر سازد بر مسائل راهبردی‌تر تمرکز کنند.

در نهایت، باید به یاد داشته باشیم که هرچند هوش مصنوعی ابزاری قدرتمند است، موفقیت نهایی زمانی حاصل می‌شود که این فناوری با تخصص و تجربه نیروی انسانی ترکیب شود. نیروی انسانی همچنان محور اصلی موفقیت پروژه‌ها است و فناوری تنها یک توانمندساز در این مسیر است.

امیدوارم این سمینار فضایی برای تبادل تجربیات و بهره‌گیری از دانش هوش مصنوعی در مدیریت پروژه‌های صنعت نفت و گاز فراهم کند.»

شایان ذکر است، سمینار و کارگاه آموزشی «نقش‌آفرینی هوش مصنوعی در مدیریت پروژه» عصر امروز (سه‌شنبه، یکم آبان) با حضور محمداسماعیل کفایتی، رئیس پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت، سید علی حسینی، رئیس روابط عمومی و دبیر کمیته هوش مصنوعی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران و سادینا آبائی، رئیس کمیسیون فناوری و ارتباطات اتاق ایران برگزار شد.

«کارگاه آموزشی نقش‌آفرینی هوش مصنوعی در مدیریت پروژه» با هدف کمک به مدیران پروژه و سایر علاقه‌مندان این حوزه طراحی شده است تا این افراد با استفاده از جدیدترین فناوری‌ها، فرآیندهای مدیریت پروژه را بهبود بخشند و به موفقیت‌های بیشتری دست‌یابند.

افزایش دانش و آگاهی درباره هوش مصنوعی، بهبود فرآیندهای مدیریت پروژه، ارتقای مهارت‌های تصمیم‌گیری مبتنی‌بر داده، تقویت مهارت‌های مدیریتی و رهبری و تقویت همکاری گروهی از جمله اهداف برگزاری این کارگاه آموزشی است.

کد خبر 647809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =