بهره‌برداری از طرح‌های بهینه‌سازی در انبار نفت ری

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به بهره‌برداری از طرح‌های بهینه‌سازی فرآیند و نوسازی انبار نفت شهید حججی ری گفت: تمام انبارهای نفت تحت مدیریت این شرکت تا پایان سال ۱۴۰۴ به سامانه‌ هوشمند اندازه‌گیری مجهز می‌شوند.

به گزارش خبرنگار شانا، کرامت ویس‌کرمی در آیین بهره‌برداری از طرح‌های بهینه‌سازی فرآیند و نوسازی انبار نفت ری که با حضور فریدون یاسمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه تهران و جمعی از مدیران این شرکت برگزار شد، اظهار کرد: طرح‌های آماده بهره‌برداری شامل ساختمان توزیع بار، ساختمان بازرسی، ساختمان کنترل کیفیت، باسکول‌های ۶۰ تنی ورودی و خروجی انبار و سامانه میترینگ نفت‌کوره سکوهای بارگیری راه‌آهن است که با هدف بهینه‌سازی و نوسازی روند عملیات بارگیری و ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی اجرایی شده است.

وی انبار نفت ری را یکی از انبارهای مهم و تدارکاتی کشور دانست و گفت: این انبار نفت در استان تهران مهم‌ترین و بزرگ‌ترین انباری است که ذخیره‌سازی و توزیع سوخت را در این استان و مناطق همجوار انجام می‌دهد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به اینکه پروژه‌های متعددی در انبار نفت ری تعریف شده و در حال اجراست، ادامه داد: پروژه نوسازی تأسیسات و ساختمان‌ها و نصب سامانه‌های اندازه‌گیری در مسیر تحویل فرآورده‌های نفتی به وسایل حمل‌ونقلی که سوخت را دریافت می‌کنند و به مقاصد تعیین‌شده انتقال می‌دهند از جمله پروژه‌های در دست اجرای این انبار نفت است.

ویس‌کرمی با اشاره به بهره‌برداری از ۲ ساختمان عملیاتی ازجمله ساختمان‌های توزیع بار و کنترل کیفیت گفت: ساختمان توزیع بار که محلی برای تقسیم‌بندی و دریافت فرآورده‌های نفتی است در گذشته از محل انبار نفت ری فاصله داشت و این بُعد مسافتی برای رانندگان نفتکش با سختی همراه بود، اکنون با افتتاح ساختمان جدید شرایط مناسب‌تری فراهم شده و از این پس رانندگان عزیز با آسایش و اطمینان خاطر بیشتری امکان دریافت سوخت از محل جدید را خواهند داشت.

وی تصریح کرد: ساختمان کنترل کیفیت ازجمله ساختمان‌های قدیمی و فرسوده انبار نفت ری به‌شمار می‌آمد که قدمتی بالای ۶۰ سال داشت، از این‌ رو ساختمان جدیدی برای جایگزینی ساختمان کنترل کیفیت و ساختمان صدور انبار نفت در نظر گرفته شد و به بهره‌برداری رسید.

میترینگ، راهبردی‌ترین طرح انبار نفت ری

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به نصب دو دستگاه باسکول ۶۰ تنی در بخش ورودی و خروجی انبار نفت گفت: باسکول‌ها برای اندازه‌گیری نفتکش‌ها در نظر گرفته شده‌ است، نحوه عملکرد این باسکول‌ها به این صورت است که با ورود نفتکش به داخل انبار نفت وزن خالی آن محاسبه و بعد از اتمام بارگیری نیز وزن‌کشی می‌شود و تفاوت دو وزن ورودی و خروجی نفتکش با لیتراژ و تناژی که فرآورده نفتی را دریافت کرده، تطابق داده می‌شود، در گذشته مقدار خروج فرآورده نفتی از انبار نفت با روش‌های اندازه‌گیری دستی انجام می‌شد اما امروز این کار بر مبنای مقدار واقعی تحویل فرآورده به نفتکش تعیین و مشخص می‌شود.

ویس‌کرمی، نصب و راه‌اندازی سامانه‌های اندازه‌گیری (میترینگ) در مسیر تحویل فرآورده‌های نفتی را یکی از مهم‌ترین و در عین حال راهبردی‌ترین طرح‌های آماده بهره‌برداری انبار نفت ری دانست و از آن به‌عنوان ضرورتی اجتناب‌ناپذیر یاد کرد و افزود: مسیر تحویل و بارگیری فرآورده نفت‌کوره به مخزن‌داران ریلی راه‌آهن در محل انبار نفت ری واقع شده است که روزانه بیش از ۱۰۰ دستگاه مخزن‌دار راه‌آهن با ظرفیتی معادل ۶ میلیون لیتر، فرآورده نفت‌کوره را به مقاصد مشخص جابه‌جا می‌کنند، در گذشته روش اندازه‌گیری به‌صورت دستی و سنتی بود و تجربه نشان داده، تا زمانی‌ که دست در کار باشد، امکان بروز هرگونه خطا و اشتباهی دور از ذهن نیست.

وی ادامه داد: به این منظور سه دستگاه میتر در این محل نصب شده است تا انتقال و بارگیری فرآورده نفت‌کوره به مخزن‌دارهایی که در مسیر ریلی قرار می‌گیرند، به‌صورت دقیق و با استفاده از ابزارهای فلوسنجی باشد که میترها این کار را انجام می‌دهند.

تجهیز انبارهای نفت به سامانه‌های میترینگ

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه مطابق قانون بودجه سنواتی و برنامه هفتم توسعه باید تمام مجموعه‌های فعال صنعت نفت به سیستم پایش میترینگ مجهز باشند، گفت: پایش لحظه‌ای با نصب دستگاه‌های میترینگ و دیسپچینگ انجام خواهد شد، همچنین در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز ترتیبی اتخاذ داده شده است تا تمام انبارهای نفت که فرآورده مورد نیاز خود را از پالایشگاه‌ها یا خطوط لوله دریافت می‌کنند در مبادی ورودی و خروجی مجهز به سیستم‌های اندازه‌گیری و اصطلاحاً همان میترینگ باشند.

ویس‌کرمی با بیان اینکه در بخش خروجی انبارهای نفت که ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی بارگیری می‌شوند، امکان نصب میتر وجود خواهد داشت، اظهار کرد: هم‌اکنون تعداد زیادی از انبارهای نفت مجهز به سیستم میتر در حوزه بارگیری نفتکش‌ها هستند و امیدواریم طبق برنامه‌ریزی تعریف‌شده تا پایان سال ۱۴۰۴ که مقارن با دومین سال اجرای برنامه هفتم توسعه است، بتوانیم تمام مخازن انبارهای نفت تحت مدیریت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی را به سامانه‌های اندازه‌گیری دیجیتالی و الکترونیکی که اصطلاحاً به آن صحت‌سنج و دماسنج گفته می‌شود، مجهز کنیم.

وی همچنین به تجهیز جایگاه‌های عرضه سوخت به سامانه دیسپچینگ اشاره کرد و گفت: اندازه‌گیری مخازن جایگاه‌های عرضه سوخت نیز یکی دیگر از برنامه‌های اولویت‌دار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران است. به این منظور اطلاعات مربوط به مبادی ورودی و خروجی انبارهای نفت و همین‌طور اطلاعات مخازن زیرزمینی جایگاه‌ها، به مجموعه دیسپچینگ شرکت منتقل و پس از پایش و ارزیابی‌های متعدد به مرکز تحلیل داده شرکت منتقل و در نهایت در اختیار وزارت نفت قرار داده می‌شود.

اجرای طرح پلمب هوشمند نفتکش‌ها

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از اجرایی شدن طرح پلمب هوشمند نفتکش‌ها خبر داد و افزود: هم‌اکنون این طرح به‌صورت پایلوت در حال اجراست، در مرحله پایلوت این طرح یک نفتکش را به‌عنوان نمونه به سامانه پلمب هوشمند مجهز کردیم و در حال انجام تست‌های اولیه هستیم که در صورت نهایی‌ شدن و اتمام کارهای پژوهشی، پلمب‌های هوشمند جایگزین پلمب‌های سیم بکسلی روی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای خواهد شد، همچنین دریچه‌های تعبیه‌شده در بالای نفتکش‌ها و همین‌طور دریچه‌های پایین که مسیر تخلیه فرآورده‌های نفتی است به این سامانه کنترلی مجهز شده و یکی از مهم‌ترین مزیت‌های آن این است که در طول مسیر قابلیت ردیابی خواهد داشت.

ویس‌کرمی به وضع تأمین سوخت نیروگاه ری اشاره کرد و با بیان اینکه این نیروگاه جزو نیروگاه‌های با راندمان پایین وزارت نیرو است، یادآور شد: بازدهی نیروگاه ری حدود ۲۳ درصد است به این معنا که از صددرصد سوخت فسیلی که به این نیروگاه تحویل داده می‌شود، ۷۷ درصد آن اتلاف می‌شود، از طرف دیگر این نیروگاه بر عکس نیروگاه‌های دیگر امکان تخلیه نفتکش را نداشته و باید سوخت پشتیبان خود را که همان نفت‌گاز است از طریق خط لوله تأمین کند که متأسفانه مخازن و مسیر لوله‌کشی در داخل نیروگاه نیز با نواقص فنی روبه‌رو است، از این رو با توجه به تعمیراتی که روی خطوط لوله و مخازن داشتند تا پایان آذر امسال تقاضای سوختی از سمت نیروگاه ری نداشتیم.

وی ادامه داد: با وجود این اگر مدیریت نیروگاه ری شرایط تخلیه و امکان دریافت فرآورده نفت‌گاز با نفتکش را در داخل نیروگاه ایجاد کند، شاید نتوانیم از انبار نفت ری سوخت مورد نیاز را تأمین کنیم اما امکان تحویل نفت‌گاز از جنوب کشور را خواهیم داشت اما با توجه به اینکه این نیروگاه برق را با وجود اتلاف بسیار بالای فرآورده نفت‌گاز تولید می‌کند، انجام این اقدام منطقی نیست.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران بیان کرد: در نشست‌های متعدد با شرکت تولید نیروی برق حرارتی تصمیم بر این شد که نفت‌گاز را به دیگر نیروگاه‌های استان تهران که راندمان بالاتری دارند مثل نیروگاه دماوند و پرند تحویل دهیم، چنین به نظر می‌رسد که باید هرچه سریع‌تر موارد و مشکلات فنی مربوط به نیروگاه ری برطرف شود و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی این آمادگی را دارد که سوخت مورد نیاز این نیروگاه را هرچند با وجود شرایط سخت انتقال فرآورده از جنوب تأمین کند.

ابلاغ دستورعمل‌های واردات بنزین سوپر

ویس‌کرمی با بیان اینکه در چهارماهه منتهی به آذر امسال مقدار سوخت مایع تحویلی به نیروگاه‌ها ۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشته است که این مقدار در بخش نفت‌گاز ۴۷ درصد و در بخش نفت‌کوره ۵۸ درصد است، گفت: واردات بنزین سوپر که مصوبه هیئت وزیران را دارد به وزارت نفت تکلیف شده تا از طریق شرکت‌هایی که شناسایی می‌کند مقدمات واردات بنزین سوپر را انجام دهد.

وی تصریح کرد: دستورعمل‌های مربوط به واردات بنزین سوپر در نشست‌های متعدد کارشناسی و مدیریتی شرکت پالایش‌ و پخش فرآورده‌های نفتی نهایی و ابلاغ شده که قرار است برمبنای دستورعمل‌ها مجموعه‌های واردکننده و توزیع‌کننده شناسایی و گواهینامه از وزارت نفت یا شرکت ملی پالایش‌وپخش فرآورده‌های نفتی دریافت کنند، تمام این موارد در زمان مشخص به اطلاع عموم مردم خواهد رسید، همچنین هم‌اکنون قیمت بنزین وارداتی مشخص نیست و اعداد اعلامی فقط تخمینی، تقریبی و گمانه‌زنی است.

کد خبر 651851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =