به گزارش خبرگزاری رویترز از سنگاپور، منابع تجاری روز پنجشنبه (۱۸ بهمن) اعلام کرند: احتمال میرود بازرگانان نفت و گاز بهدنبال معافیت از تعرفههای تلافیجویانه پکن علیه واشینگتن بر محمولههای وارداتی نفت خام و گاز طبیعی مایعشده (الانجی) آمریکا باشند.
اندکی پس از اعمال تعرفههای اعمالشده بر چین از سوی دونالد ترامپ، رئیسجمهوری آمریکا در روز سهشنبه هفته گذشته ( ۱۶ بهمن)، وزارت دارایی چین در اقدامی تلافیجویانه اعلام کرد از دهم فوریه (دوشنبه ۲۲ بهمن) بر واردات زغالسنگ و الانجی از آمریکا ۱۵ درصد و برای نفت خام و تجهیزات کشاورزی و بعضی از خودروها ۱۰ درصد تعرفه اعمال میکند.
دادههای شرکتهای تحلیلی کپلر (Kpler) و گروه مالی بورس اوراق بهادار لندن (LSEG) نشان میدهد چهار نفتکش حامل ۶ میلیون بشکه نفت خام شاخصهای دابلیوتیآی آمریکا و آلاسکا شمال اسلوپ (ANS) و دو نفتکش حامل محمولههای الانجی در حال حرکت به سمت چین هستند.
سه بازرگان نفتی گفتند: انتظار میرود شرکتها برای نفتکشهایی که پیشتر رزرو شدهاند، درخواست معافیت دهند. با این حال دو نفر از آنها گفتند که دریافت معافیت برای معاملههای تازه دشوارتر است.
یک منبع تجاری چین گفت: بعید است نفت خام آمریکا را دوباره بفروشند، زیرا قیمتها در بحبوحه افزایش تولید مطلوب نیست.
دو بازرگان دیگر که نفت آمریکا را داد و ستد میکنند، گفتند: محمولهها به مقصد چین نرسیدهاند که دوباره در بازار عرضه شوند، زیرا هنوز محمولههای فروختهنشده برای بارگیری در ماه مارس وجود دارد.
یکی دیگر از منابع اعلام کرد: شرکت یونیپک، بازوی تجاری بزرگ ترین پالایشگاه آسیایی سینوپک و بزرگترین خریدار چینی نفت آمریکا، قراردادهای بلندمدتی داشته است و در تجارت نفت خط لوله در ایالات متحده آمریکا هم مشارکت دارد.
این منبع گفت: تعرفه ۱۰ درصدی به این معناست که یونیپک باید مبادلات بیشتری انجام دهد، مانند ارسال نفت بیشتر به کره جنوبی و ژاپن در ازای هر موردی که این خریداران باید با آن مبادله کنند.
یونیپک همچنین ممکن است تصمیم بگیرد به مشتریان داخلی در ایالات متحده آمریکا بیشتر بفروشد.
دست کم هشت نفتکش غولپیکر از سوی شرکتهایی ازجمله اکسون موبیل، اکسیدنتل، گانور، ویتول و آتلانتیک تریدینگ اند مارکتینگ روزرو شده است.
شناور الانجیبر «مولان» (Mu Lan) که ۱۶ دسامبر محموله الانجی را از کارخانه تولید الانجی «کورپوس کریستی» در ایالت تگزاس آمریکا تحویل گرفت، قرار است همین روزها به پایانه فوجیان چین برسد.
در همین حال، شناور الانجیبر «وودانگ» (Wudang) در گذرگاه پریش کلکیشو ایالت لوئیزیانا طی هفتم ژانویه بارگیری کرد و قرار است ۹ تا ۱۱ فوریه به چین برسد.
دادههای مؤسسه کپلر نشان میدهد هر دو شناور متعلق به شرکت پتروچاینا هستند.
تحلیلگران کپلر گفتند: انتظار میرود پس از اعمال تعرفه ۱۵ درصدی صادرات الانجی آمریکا به چین به شدت کاهش یابد و به نفع مقاصد اروپایی و جایگزین آسیایی باشد.
انتظار میرود چین واردات الانجی از قطر، روسیه و دیگر تأمینکنندگان را افزایش دهد تا جایگزین کاهش احتمالی ایالات متحده شود.
نظر شما