ایران باید با مصرف بهینه انرژی به فکر رقابت‌پذیری باشد

مشاور بین‌المللی سازمان توسعه صنعتی ملل متحد گفت: در ایران، لازم است با کمک مصرف بهینه انرژی به رقابت پذیری، محیط زیست، آلودگی هوا و گرم شدن زمین اندیشید.

به گزارش شانا، اریک گودبرگ امروز (دوشنبه، 10 اسفندماه) در نشست فرهنگ‌سازی در بهره‌وری انرژی در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست ایران، کشور دانمارک را یکی از کشورهای پیشرفته در زمینه بهره‌وری انرژی معرفی کرد و افزود: پیشرفت دانمارک نشانه اهمیت دادن به فعالیتهای زیست محیطی نیست نیست، بلکه به دلیل این است که سال 1973 با تحریم فروش نفت از سوی عربستان روبرو شد. 

وی ادامه داد: دانمارک کشوری صددرصد وابسته به نفت بود، اما مجبور شد وابستگی خود را به سوختهای فسیلی و نفت کاهش دهد و فعالیتش را به سمت انرژیهای خورشیدی ببرد.

مشاور سازمان توسعه صنعتی ملل متحد با اشاره به نامساعد بودن شرائط اقتصادی دانمارک از سال 1973 تا 2008، تصریح کرد: مهمترین کاری که دانمارک انجام داد این بود که فرهنگ مصرف انرژی را در داخل کشور تغییر داد و به بهترین کشور در زمینه بهره‌وری انرژی در دنیا تبدیل شد.

گودبرگ در خصوص چرائی صرفه جوئی در مصرف انرژی در کشوری همچون ایران که بهره‌مند از انبوه ذخایر انرژیهای فسیلی است، گفت: مسئله این است که برای رقابت با کشورهای همجوار همچون ترکیه، باید فکری در زمینه کاهش هزینه داشته باشید که بخش عمده آن علاوه بر کارگر و مواد اولیه، مصرف انرژی است.

مشاور بین المللی سازمان توسعه صنعتی ملل متحد ادامه داد: در ایران، لازم است با کمک مصرف بهینه انرژی به رقابت پذیری، محیط زیست، آلودگی هوا و گرم شدن زمین فکر کرد.  

گودبرگ افزود: متاسفانه در شرکتها و صنایع ایران این تصور وجود دارد که به لحاظ مصرف انرژی عملکرد خوبی دارند، اما در زمینه صرفه‌جوئی، ظرفیتهای بسیاری وجود دارد، به طوری که در کشورهایی مانند آمریکا و دانمارک که جزو کشورهای پیشرفته در زمینه بهره‌وری انرژی هستند هنوز جا برای فعالیت وجود دارد.

وی یادآور شد: دانمارک سال 1973 فعالیت خود را در زمینه بهره‌وری انرژی آغاز کرد و در این زمینه راهکارهایی را همچون دوجداره کردن پنجره ساختمانها و نیز ایجاد یک سیستم مدیریت انرژی براساس یک استاندارد خاص در صنایع به اجرا درآورد، به طوری که براساس آمارها، با اجرای مدیریت انرژی در صنایع از پنج تا 25 درصد در الکتریسیته، 11 تا 29 درصد در بخش سوختهای فسیلی و 21 تا 33 درصد در منابع آبی صرفه جوئی داشته است.

گودبرگ با اشاره به این‌که سوئد نیز برنامه مدیریت انرژی را همچون دانمارک در بین 117 کمپانی بزرگ خود انجام داده است، افزود: با اجرای این برنامه، در سوئد بین پنج تا 15 درصد ذخیره انرژی وجود داشته و این برنامه به آنها ثابت کرده که اگر یک سیستم ساختار یافته در زمینه انرژی داشته باشند، بسیار موفق خواهند بود.

گودبرگ گفت: با توجه به توافقات برجام، ایران اگر می‌خواهد به سمت بازارها و همکاریهای بین المللی برود، لازم است نگاه به مصرف انرژی را تغییر داده و ردپای کربن تولیدی از سوی انسانها را در زندگی کاهش داده و با تغییر مصرف انرژی همراه شود.

به گزارش ایرنا، مشاور بین المللی سازمان توسعه صنعتی ملل متحد افزود: در یک پروژه صرفه جوئی انرژی، کاهش فاضلابها، تولید محصول بیشتر، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به فضای محیط اطراف و نیز دریافت صنعت سبز را خواهیم داشت.

وی یادآور شد: برای اجرای مدیریت انرژی باید آموزش کارکنان و تغییر رفتار آنها را هم در نظر داشت. هنگامی می توان این برنامه را در کشور اجرا کرد که سه پایه تعهد مدیریت ارشد، تغییر فناوری و تغییر رفتار پرسنل و آشنایی آنها با فرهنگ استفاده درست مصرف انرژی همراه باشد.

کد خبر 256028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =