نوبخت: درباره کارت سوخت به جمع بندی نهایی نرسیدیم

سخنگوی دولت درباره جمع آوری کارتهای سوخت بنزین گفت:در این زمینه جمع بندی نهایی صورت نگرفته است و برخی معتقد به اعمال کنترل از طریق کارتهای سوخت هستند که باید به جمع بندی نهایی برسیم.

به گزارش خبرنگار شانا، محمدباقر نوبخت امروز (سه شنبه، 11 اسفندماه) در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران اظهار کرد: دولت از کسانی که با راه و روش ما برای خدمت به مردم و توسعه کشور موافق نبودند دعوت به همکاری می کنند.

وی افزود: اذعان می کنیم اشخاصی که در مجلس کنونی حضور دارند و در مجلس آینده در حوزه انتخاب مردم قرار نگرفتند سرمایه های انسانی کشور هستند، بنابراین در حوزه فعالیت دولت هیچ یک از افرادی که توفیق خدمت در قوه مقننه را برای مجلس دهم پیدا نکردند، حذف نیستند و از همه آنها برای این اقدام بزرگ دعوت می کنیم.

نوبخت گفت: اختلاف سلایق و تنوع روش برای خدمت در میان فرزندان این ملت وجود دارد، اما هیچ کدام از این ها نباید سبب شود که بخشی از این ها را حذف کنیم؛ گر چه از برخی دوستان بویژه در روزهای پایانی این انتخابات مکدریم که اخلاقی که باید، رعایت نشد اما همه آنها را سرمایه انسانی نظام می دانیم و از همه آنها دعوت می کنیم.

نوبخت افزود: دستگاه های اجرایی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی بدون شک ساز و کارهای برخورداری از همکاری همه این افراد را برای خدمت به مردم در آینده فراهم خواهد کرد.

زنجیر تحریم از پای اقتصاد ملی برداشته شد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت:با این اقدام شایسته و ارزشمندی که صورت گرفت، فضای جدیدی به وجود آمده و زنجیر تحریم از پای اقتصاد ملی برداشته شد، حق این است همه ما از فرصتهایی که برای جبران کندی هایی که در اقتصاد کشور به دلیل تحریمها وجود داشت برای ارائه خدمت بهتر استفاده کنیم.

نوبخت همچنین گفت: امروز فرصت برای خدمت فراهم هست، این اقبال چشم افسایی که از سوی سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای مشارکت با دولت در توسعه به وجود آمد، هیچ گاه در سال گذشته و ماههای قبل نبوده است که از این فضا می شود برای پاسخگویی به مردم و بهبود وضع معیشتشان استفاده کرد.

وی یادآور شد: دولت مصمم هست و به مردم قول می دهد که با همه توان به جای پرداختن به مسائل حاشیه ای و به جای مباهات از این ابراز اعتمادی که مردم به دولت کردند و این را دستمایه ای قرار دهد برای تحقیر رقبا، این را برای تکریم رقبا استفاده می کنیم و از آنها دعوت می کنیم در کنار هم باشیم.

سخنگوی دولت ادامه داد: بدون شک مردم به وحدت، صمیمیت، همکاری و آرامش بیشتر نیازمندند تا به پرخاشگریهای ما که چیزی جز نگرانی برای مردم به همراه نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: امیدوارم بتوانیم 1395 را با یک شرایط، وحدت و هماهنگی بهتری برای مردم آغاز کنیم و مردم محصول این برنامه ریزی و تلاش را در عمل در زندگی خود مشاهده کنند، من هم در هر فرصتی در جمع خبرنگاران محترم قرار می گیرم تا بتوانم گزارش مثبتی از نتایجی که این وحدت و همکاری ایجاد کرد را خدمت دوستان عرض کنم.

انتخابات 94 هسو با 92 بود

نوبخت در پاسخ به این که انتخابات 94 را می توان شبیه سال 92 دانست، گفت: انتخابات سال 92 مشخصه هایی داشت و همه با امید و اعتماد در عرصه ورود کردند و پاسخ خود را نیز دریافت کردند.

وی افزود: رئیس جمهوری با صراحت در آن دوران از برداشتن تحریمهای ظالمانه و حفظ حقوق ملی سخن گفت که این اتفاق افتاد و در سایه آن اعتماد مردم، طی دو سال گذشته زنجیرهای تحریم از پای ملت برداشته شد.

سخنگوی دولت ادامه داد: کشورهایی که بالاتر از مدیرکل اجازه سفر به ایران را نمی دادند امروز روسای جمهوری آنها یکی پس از دیگری به کشورمان سفر می کنند.

نوبخت اضافه کرد: مردم در انتخابات 94 به لیست امید رای دادند و اعتماد کردند. بنابراین می توانیم با فضای جدید و هماهنگی بین دولت و مجلس در سایه حمایت مردم نسبت به بهبود وضعیت اشتغال و اقتصادی کشور موفق باشیم. از این رو می توان تایید کرد انتخابات 94 در راستای انتخابات 92 بود.

ابراز امیدواری به تصویب بودجه تا پایان اسفندماه

سخنگوی دولت اظهار کرد: پیش بینی برای سال آینده این گونه است که نرخ تورم به زیر 11 درصد، رشد سرمایه گذاری بین 4.5 تا 5 درصد و رشد اقتصادی 5 تا 6 درصد خواهد بود.

نوبخت درباره افزایش حقوق کارکنان دولت بازنشسته نیز گفت: مجلس با برنامه زمان بندی که کمیسیون تلفیق اعلام کرده، می تواند تا پایان اسفند ماه لایحه بودجه 95 را به قانون تبدیل کند و آمادگی داریم اگر در دو یا سه هفته اول فروردین این لایحه تصویب شود، چون پرداختی های دولت در هفته چهارم فروردین خواهد بود، مشکلی را ایجاد نخواهد کرد.

وی افزود: فکر می کنم نباید به شاغلین استرس ایجاد کنیم. دولت با همکاری مجلس این مساله را حل خواهد کرد، بنابراین نگرانی نخواهیم داشت.

انتخابات با آرامش و امنیت برگزار شد

وی در پاسخ به این که علت اعلام دیرهنگام نتایج انتخابات در برخی حوزه ها گفت: برای اعلام آمار باید هماهنگی هایی صورت گیرد و به طور مشخص نمی توان گفت چه دلیلی داشت، اما وزیر کشور در این زمینه موضوعها را بیان خواهند کرد.

سخنگوی دولت افزود: واقعیت این است، ویژگی این انتخابات، آرامش مجریان و هماهنگی آنها بود که هم هیئتهای اجرایی و هم نظارت بدون اختلاف نتایج را اعلام کردند و نظم و امنیت فراگیر متفاوت از گذشته را شاهد بودیم.

بررسی جزئیات بودجه 95 از بعد از ظهر امروز

سخنگوی دولت درباره وضع بررسی بودجه سال آینده نیز گفت: باز هم نه براساس پیش بینی بلکه با مستند با عنایت به این که تعدادی از اعضای کمیسیون تلفیق در انتخابات موفق به کسب رای مردم نشدند، دیروز با احساس مسئولیت در کمیسیون حاضر شدند و با دقت بحث بودجه 95 را آغاز کردند.

نوبخت افزود: در پایان جلسه با اکثریت چشمگیر، کلیات لایحه بودجه 95 به تصویب رسید و امروز بعدازظهر قرار است وارد جزئیات شویم و درآمدها را پیگیری کنیم. بنابراین احساس مسئولیت مردم و نمایندگان آنان آنچنان است که وقفه ای در کار مردم حاصل نخواهد شد.

وی ادامه داد: امیدواریم بودجه به وقت تصویب شود تا افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان از اوایل فروردین اجرایی شود که این اقدام پیام مناسبی به بخش های غیردولتی هم خواهد داشت؛ بنابراین دولت از سوی خود از نمایندگان تشکر می کند.

تقلیل وظایف نظارتی مجلس را مناسب نمی دانیم

سخنگوی دولت در پاسخ به روابط دولت با مجلس آینده نیز گفت: شاید فرصتی باشد نسبت به برخی تقسیم بندیها بازنگری کنیم. زمانی نیروهای سیاسی را در قالب راست و چپ تعریف می کردند و در مقطع دیگری به اصلاح طلب و محافظه کار و امروز واژگان تغییر کرده و فرصتی خواهد شد تا در جمع دیگری درباره آرایش جدید سیاسی و عناوین واقع بینانه صحبت کنیم.

نوبخت افزود: امروز مجموعه ای از نیروهای اصلاح طلب، اصولگرا و معتدل دور هم جمع شدند تا در جهت خدمت به مردم به دولت کمک کنند؛ به همین جهت مجلس آینده به دلیل همگرایی و هماهنگی بیشتر با دولت در جهت خدمت به مردم وظیفه نظارتی خود را تقلیل نخواهد داد.

وی افزود: ما تقلیل وظایف نظارتی مجلس را مناسب نمی دانیم چرا که نمایندگان همواره باید جایگاه خود را داشته باشند و وظایف قانون اساسی را فراموش نخواهند کرد. دولت هم چنین انتظاری از نمایندگان مردم ندارد.

درباره کارت سوخت به جمع بندی نهایی نرسیدیم

سخنگوی دولت در پاسخ به جمع آوری کارتهای سوخت بنزین نیز گفت: در این زمینه جمع بندی نهایی صورت نگرفته و برخی معتقد به اعمال کنترل از طریق کارتهای سوخت هستند که باید به جمع بندی نهایی برسیم.

انتظار دولت از مجلس آینده؛ التفات به شرایط اجتماعی و اقتصادی جامعه

سخنگوی دولت درباره این که گفته می شود با توجه به همسویی دولت و مجلس آینده دولت انتظاراتی فراتر خواهد داشت، گفت: دولت انتظاری از مجلس دهم جز ایفای وظایف قانونی و التفات به شرایط اجتماعی و اقتصادی جامعه ندارد. باید در چارچوب قانون فعالیت ها ادامه یابد و نسبت به طرح و لوایحی که از سوی دولت به مجلس تقدیم می شود به موقع آنان را تصویب کنند.

نوبخت افزود: فکر می کنم در حد همین هماهنگی های قانونی، دولت قانع است و به جای پرداختن به حواشی به اصل انتظارهای مردم بپردازد.

وی در پاسخ به قراردادهای خودرویی دولت و احتمال کاهش قیمت خودرو نیز گفت: در همین زمینه کنفرانس بزرگی با حضور رییس جمهوری تشکیل شده است و دولت مصمم است نسبت به تامین خواسته های مردم برای بهبود کیفیت و واقع بینانه شدن قیمت خودرو اقدام لازم را انجام دهد.

سخنگوی دولت درباره کاهش قیمت خودرو تصریح کرد: به جای این که شوک به بازار بدهیم اجازه دهیم مسیر طبیعی طی شود، ولی سیاست دولت تحقق کیفیت بهتر و قیمت مناسب تر به عنوان خواست مردم است.

یارانه در بودجه 95 شبیه امسال است

نوبخت در پاسخ به سهم وزارتخانه های نیرو و نفت از درآمد یارانه های نقدی امسال گفت: سقف منابع مالی اجرای قانون هدفمندی در سال 95 بالغ بر 48 هزار میلیارد تومان است که از دو محل تامین شده که یکی افزایش قیمت هایی است که از سال 89 تا 94 انجام شد که بنزین هزار تومان شد دوم استفاده از ردیف یارانه ای بود که سهمی برای شرکت پالایش و پخش، گاز و توانیر در نظر گرفته شده بود که چیزی در حد 35 تا 36 هزار میلیارد تومان است.

وی افزود: تا کنون شرکت پخش و پالایش، توانیر و گاز تلاش کردند مبالغ خود را پرداخت کنند و تفاوت های مبالغی که باقی مانده تا پایان سال برآورده خواهد شد و در سال آینده نیز در لایحه بودجه، تبصره هدفمندی یارانه ها وجود دارد که مشابه سال جاری پیشنهاد شده که منتظر نظر قطعی مجلس هستیم.

ارائه همه اسناد و پیوستهای لایحه برنامه ششم به مجلس

وی در پاسخ به تصویب برنامه ششم در مجلس نهم نیز گفت: تا جایی که با رییس کمیسیون تلفیق صحبت داشتم برنامه ریزی شده بود تا در اولین جلسه کمیسیون تلفیق این موضوع مورد رسیدگی قرار گیرد که به دلیل ایام انتخابات به حد نصاب نرسید.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی افزود: انتظار داریم همانطور که کمیسیون تلفیق بودجه مراحل رسیدگی به لایحه بودجه را آغاز کرده بررسی برنامه ششم نیز آغاز شود.

نوبخت اظهار کرد: این فرصت غیرقابل تکراری برای نمایندگانی است که عضو کمیسیون تلفیق هستند و در مجلس آینده حضور ندارند که می توانند ریل گذاری پنج سال آینده کشور را صورت دهند و دولت نیز همه اسناد و پیوستهای لایحه برنامه ششم را به مجلس ارائه داده است.

وی در پاسخ به نگاه دولت به مسکن مهر اظهارداشت: در خصوص مسکن مهر 45 تا 50 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی برداشته شد که همین سبب محدود شدن پایه پولی بانک مسکن گردید و باید این مبلغ به بانک مرکزی برگردانده شود.

سخنگوی دولت افزود: بنابراین هر چه اقساط بانک مسکن واریز شود باید به بانک مرکزی بازگردانده شود تا بانک مسکن توان پرداخت تسهیلات متقاضیان را داشته باشد.

نوبخت ادامه داد: به همین منظور مقرر شد تا سه سال آینده اقساط واریزی به بانک مسکن در اختیار آن بانک قرار گیرد تا بتواند به کسانی که نیازمند تسهیلات هستند، پرداخت کنند.؛ دولت نیز تقبل کرد هزار میلیارد تومان برای تاسیسات شبکه آب و فاضلاب و برق مسکن مهر کمک کند و برای زیربناهای این پروژه در قانون بودجه اعتبار دیده شده است و دولت مصمم به تکمیل مسکن مهر است.

رقابت تمام شده و باید خدمت کنیم

سخنگوی دولت در پاسخ به این که برخورد دولت با افرادی که در مجلس نهم همسو نبودند چگونه خواهد بود،گفت: مردم بهتر از همه می دانند به چه کسانی رای دادند؛ خود مجلس هم باید ترکیب خود را مشخص کند و ضرورتی ندارد نسبت به کسانی که در طول انتخابات مواضع متفاوت داشته اند از موضع انتقام گیری برآییم.

نوبخت افزود: امروز رقابت تمام شده و باید خدمت کنیم و انتظار داریم مجلس آینده به دولت برای بهبود معیشت مردم کمک کند چرا که فرصت زیادی برای کشور نیست تا به این گونه مباحث پرداخته شود.

وی افزود: اما اگر برخی رسانه ها در این ایام نسبت به اختیارات قانونی خود تخطی کردند و تخلفی را مرتکب شدند باید تحت تعقیب قرار گیرند.

افزایش قدرت خرید مردم با کاهش تورم و اشتغال زایی

سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه شاخص بهبود معیشت مردم از نظر دولت چیست؟ گفت: ابتدا باید قدرت خرید مردم افزایش یابد که برای این منظور باید عامل تورم مهار شود و تقلیل یابد. موضوع بعدی اینکه بخشی از جامعه بیکار هستند که قدرت خرید آنها منفی است و برای اینکه بتوانیم به آنان قدرت خرید بدهیم، باید فرصت شغلی ایجاد کنیم.

نوبخت افزود: باید تلاش کنیم تا زمینه سرمایه گذاری بیشتر در کشور فراهم شود و پیام انتخابات هفتم اسفند به دنیای مدعی دموکراسی این بود که مردم ایران بر مبنای دموکراسی هر کسی را بخواهند انتخاب می کنند و سرمایه گذاران داخلی و خارجی نیز می دانند این کشور محل آشوب نیست و داری امنیت اقتصادی است.

وی اضافه کرد: بخشی از سرمایه گذاری ها نیز نیازمند تسهیلات بانکی است که دولت خود را موظف کرد تا در سال 95 نسبت به تادیه بدهی به بانکها اقدام کند تا بانکها قدرت پرداخت تسهیلات را داشته باشند؛ بخش دیگری نیز نوسازی زیرساختها از قبیل ناوگان اتوبوسرانی ، تاکسی رانی و هوایی است که از مولفه های لازم برای بهبود معیشت مردم است.

برخورد با قاچاق

سخنگوی دولت در پاسخ به این که رئیس جمهوری از نقش یکی از نهادها در زمینه قاچاق نام بردند چه اقداماتی برای برخورد با آن صورت گرفته است؟ گفت:در این زمینه اقدامهای قانونی در حال پیگیری است.

قراردادهای نفتی

نوبخت درباره سامانه ارائه قراردادها نیز افزود: در حوزه معاونت زیربنایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی عهده دار این موضوع است که واحد نظارتی را به عنوان مرکز ملی نظارت تعریف کرد و در حال شکل گیری است. از طرفی نسبت به قراردادها نیز هیات عالی نظارت بر قراردادهای نفتی حضور دارند و همه این سازوکارها که در قانون تعریف شده است درصدد احیا و تقویت هستیم.

ایران و آذربایجان

وی در پاسخ به اقدامات صورت گرفته در زمینه موافقت نامه های میان ایران و جمهوری آذربایجان نیز گفت:بین دو کشور فراتر از قراردادها اراده ها وجود دارد که اگر از جنس راهبردی باشد قابل توجه است و دیداری که رییس جمهوری کشورمان با رییس جمهوری کشور آذربایجان داشتند توافقات از جنس راهبردی بود .
سخنگوی دولت افزود: دو کشور اراده برای توسعه را دارند و مقرر گردید موضوعات مورد پیگیری قرار گیرد و درآینده نزدیک نیز شاهد تحول راهبردی در بسط و توسعه با دیگر کشورها از جملیه روسیه خواهیم بود.

کمک مجلس نهم به دولت

نوبخت در پاسخ به این که مجلس دهم چه میزان اختلاف نظر دولت را با مجلس کاهش خواهد داد، گفت: منصفانه نیست زحماتی که نمایندگان مجلس نهم کشیدند را نادیده بگیریم و جا دارد از سوی دولت از آنان تشکر کنم. اگر چه در پاره ای از موارد برخی نمایندگان کارهایی را انجام دادند که بی سابقه بود که ما آن را به حساب مجلس تلقی نمی کنیم.

وی تصریح کرد: شاید هیچ وقت قوه مجریه این قدر توسط برخی از نمایندگان مورد توجه قرار نگرفته باشد ولی هویت مجلس نهم در کمک به دولت قابل کتمان نیست و در حذف تحریم ها در موضوع برجام اثر گذار بود.

کد خبر 256067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =